نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری تخصصی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
2 کارشناسی ارشد، گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
3 کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، واحد نیشابور، دانشگاه آزاد اسلامی، نیشابور، ایران
4 4- کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر رفتاردرمانی شناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی اجتماعی نوجوانان پسر تک والد شهر بجنورد انجام پذیرفت. روش پژوهش نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود و جامعه آماری آن کلیه دانش آموزان پسر تک والد متوسطه اول شهر بجنورد در سال تحصیلی 1401-1400 بود که 45 نفر از آنها به روش نمونهگیری هدفمند از بین 200 دانشآموز تک والد انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه خودکارآمدی اجتماعی اسمیت و بتز (SES) بود. گروههای آزمایش 8 جلسه 90 دقیقهای به تفکیک تحت رفتاردرمانی شناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد قرار گرفتند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. هر سه گروه مجدداً پسآزمون را تکمیل نمودند. و بعد از گذشت یکماه یک دوره پیگیری نیز انجام شد. دادهها با تحلیل واریانس اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی تجزیهوتحلیل شد و نتایج حاکی از اثربخشی مثبت هر دو روش رفتاردرمانی شناختی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودکارآمدی اجتماعی بود(001/0>P). همچنین اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد هم در پسآزمون و هم در دوره پیگیری بیش از رفتاردرمانی شناختی بود(05/0>P). بر همین اساس میتوان از این دو روش در جهت افزایش توانمندیهای اجتماعی پسران تک والد استفاده نمود و ضمن افزایش خودکارآمدی اجتماعی، از بروز مشکلات رفتاری و آسیبهای اجتماعی که آنان را تهدید مینماید پیشگیری کرد
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparing The Effectiveness Of Cognitive Behavioral Therapy And Therapy Based On Acceptance And Commitment On The Social Self-Efficacy Of Single Parent Boys
نویسندگان [English]
- mohsen shakerinasab 1
- alieh geravand 2
- Raziyeh Darroudi 3
- zahra behnoud 4
- samaneh Akhtarmoghadam 3
1 PhD, Department of Educational Psychology, Bojnourd Branch, Islamic Azad University, Bojnourd, Iran
2 Master's degree, Counseling Department, Isfahan University, Isfahan, Iran
3 Master of Psychology Department, Neishabour Branch, Islamic Azad University, Neishabour, Iran
4 4- Master of Psychology Department, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran
چکیده [English]
The present study was conducted to comparing the effect of cognitive behavioral therapy and therapy based on acceptance and commitment on the social self-efficacy of single-parent boys in Bojnord city. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design and follow-up with a control group, and the statistical population was all single-parent male students of the first secondary school in Bojnord city in the academic year of 2023-2024, of which 45 were selected by purposive sampling. 200 single parent students were selected. The research tool was the Smith and Betz Social Self-Efficacy Questionnaire (SES). The experimental groups underwent 8 sessions of 90 minutes separately under cognitive behavioral therapy and therapy based on acceptance and commitment, and the control group did not receive any intervention. All three groups completed the post-test again. And after one month, a follow-up period was also conducted. The data were analyzed with the analysis of variance of repeated measurements and the Bonferroni post hoc test and the results indicated the positive effectiveness of both cognitive behavioral therapy methods and treatment based on acceptance and commitment on social self-efficacy (P<0.001). Also, the effectiveness of treatment based on acceptance and commitment both in the post-test and in the follow-up period was more than cognitive behavioral therapy (P<0.05). Based on this, these two methods can be used to increase the social capabilities of single-parent boys and, while increasing social self-efficacy, prevent the occurrence of behavioral problems and social harms that threaten them.
کلیدواژهها [English]
- cognitive behavioral therapy
- treatment based on acceptance and commitment
- social self-efficacy
- single-parent male adolescents