نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس تکنولوژی آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه اراک، اراک، ایران

2 کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

3 کارشناس ارشد مشاوره مدرسه، گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اراک، اراک، ایران.

10.22055/jacp.2023.42843.1274

چکیده

هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آشفتگی‌های روانشناختی و روابط موضوعی در ایجاد اختلال به بازی‌های اینترنتی در دانش‌آموزان متوسطه شهر اراک بود. روش: طرح پژوهشی حاضر، بنیادی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع متوسطه اول و دوم (13 تا 18 سال) شهر اراک بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر از افراد جامعه با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامههای روابط موضوعی بل (BORI)، آشفتگی روانی (DASS-21) و آزمون اختلال بازی اینترنتی پاسخ دادند. داده‌ها نیز از طریق آزمون‌های همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای بیگانگی (51/0 r-)، دلبستگی ناایمن (57/0 r-)، خودمحوری (61/0 r-) و بی کفایتی (57/0 r-) و همچنین بین متغیرهای افسردگی (59/0 r-)، اضطراب (62/0 r-) و استرس (58/0 r-) با اختلال در بازی‌های اینترنتی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که تنها مؤلفه‌های اضطراب اختلال در بازی‌های اینترنتی را به طور مستقیم پیش‌بینی و تبیین می‌کند (05/0P-). بحث و نتیجه‌گیری: می‌توان گفت که با توجه به افزایش اختلال به بازی‌های اینترنتی به عوامل مؤثر و تشدید کننده آن توجه بیشتری شود تا بتوان با پیشگیری‌های بعدی از افزایش آن در میان افراد و به خصوص نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the effect of psychological disorders (and thematic relationships in causing disruption to internet games in high school students of Arak city

نویسندگان [English]

  • Farhanaz Ansari 1
  • Parasto Akbari 2
  • Sara mohammadi 3

1 Educational Technology Expert, Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities, Arak University, Arak, Iran.

2 Master of Clinical Psychology, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Semnan University, Semnan, Iran

3 School Counseling Expert, Counseling Department, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Arak Branch, Arak, Iran

کلیدواژه‌ها [English]

  • stress
  • anxiety
  • depression
  • thematic relations
  • Internet gaming disorder