نوع مقاله : تخصصی

نویسندگان

1 مرکز تحقیقات اعصاب و اطفال دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران. ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد استراتژی روانشناسی و آموزش علوم استثنایی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت­های زندگی با تکنیک هنردرمانی بر مشکلات ‌رفتاری کودکان انجام شد. روش پژوهش نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-‌پس‌آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش‌آموزان دختر (9-7 ساله) شهر تهران در نیمسال دوم تحصیلی 98-1397 بودند. به روش نمونه­گیری خوشه­ای چندمرحله­ای و به‌صورت هدفمند، تعداد 30 نفر از آن‌ها انتخاب و به‌صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گمارده شدند. افراد گروه آزمایش برنامه آموزش مهارت­های زندگی با تکنیک هنردرمانی (محقق ساخته) را ‌طی 12 جلسه 90 دقیقه‌ای، هر هفته (2 جلسه)‌ به‌صورت گروهی دریافت کردند؛ افراد گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به‌منظور جمع­آوری اطلاعات از پرسش‌نامه مشکلات رفتاری کودک آخنباخ در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل داده­های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش‌آزمون، بین میانگین نمرات پس‌آزمون افراد گروه آزمایش و کنترل در مؤلفه‌های اضطراب (15/29F=، 001/0P=)، انزوا (67/26F=، 001/0P=)، شکایت­های جسمانی (90/24F=، 001/0P=)، مشکلات اجتماعی (71/18F=، 001/0= p)، مشکل تفکر (53/20F=، 001/0= p)، مشکل توجه (77/23F=، 001/0 = p)، عدم‌توجه به قواعد (13/16F=، 001/0 = p) و رفتار پرخاشگرانه (46/26F=، 001/0p=)‌ تفاوت معنی‌داری وجود دارد. در مجموع، نتایج این پژوهش، حاکی از تأثیر آموزش مهارت‌های زندگی با تکنیک هنردرمانی بر کاهش مشکلات رقتاری کودکان بود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The effect of teaching life skills with art therapy technique on children's behavioral problems

نویسندگان [English]

  • firoozeh sajedi 1
  • shaghayegh bana 2

1 Professor, Pediatric Neurorehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences Tehran, Iran

2 Master Degree in Psychology Strategy and Exceptional Science Education University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences

چکیده [English]

The present study was conducted with the aim of investigating the effect of teaching life skills with art therapy technique on children's behavioral problems. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of this research included all female students (aged 7-9) in Tehran in the second half of the academic year 2017-2018. 30 people were selected and randomly assigned to two experimental (15 people) and control (15 people) groups using a multi-stage cluster sampling method. The people of the experimental group received the life skills training program with art therapy technique (created by the researcher) during 12 sessions of 90 minutes, every week (2 sessions), as a group;People in the control group were placed on the waiting list. In order to collect information, Achenbach's Child Behavioral Problems Questionnaire was used in two stages, pre-test and post-test. Analysis of covariance test was used to analyze the data. The findings from the research data analysis showed that by controlling the effect of the pre-test,Between the average post-test scores of experimental and control groups in the components of anxiety (F=29.15, P=0.001), isolation (F=26.67, P=0.001), physical complaints (F=24.90) , P=0.001), social problems (F=18.71, p=0.001), thinking problem (F=20.53, p=0.001), attention problem (F=23.77, p=0.001 ), lack of attention to rules (F=16.13, p=0.001) and aggressive behavior (F=26.46, p=0.001), there is a significant difference. In general, the results of this study indicated the effect of teaching life skills with art therapy technique on reducing children's depression problems

کلیدواژه‌ها [English]

  • Behavioral problems
  • life skills
  • art therapy
  • children
بخشی، مریم، مروتی، ذکراله، الهی، طاهره و شاه‌محمدیان، سارا. (1397). اثربخشی هنردرمانی بر مهارت‌های اجتماعی-ارتباطی، تنظیم هیجان و انعطاف­پذیری رفتاری در کودکان مبتلا به اختلال‌های طیف اُتیسم. فصلنامه روا­ن­شناسی افراد استثنایی، 8(30)، 177-155.
پورحسین، رضا، حبیبی، مجتبی، عاشوری، احمد، قنبری، نیکزاد، ریاحی، یاسمن و قدرتی، سعید. (1394). میزان شیوع اختلالات رفتاری در کودکان پیش‌دبستانی. مجله اصول بهداشت روانی، 17(5)، 239-234.
جنگی، شهلا، شیرآبادی، علی‌اکبر، جانی، ستاره و پوراسمعلی، اصغر. (1394). اثربخشی هنر‌درمانی بر پایه نقاشی‌ درمانی در کاهش اضطراب کودکان دچار لکنت زبان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی ایلام، 23(2)، 60-53.
جوادی، فرشته و مقدم، کاوه. (1395). اختلال­های طیف اُتیسم (تعاریف اختلال، سیر تحولی و طبقه­بندی مداخله­های درمانی، توانبخشی و آموزشی. فصلنامه اطلاع‌رسانی، آموزشی، پژوهشی، 10(39)، 39-33.
حیدری، محمود، بختیارپور، سعید، مکوندی، بهنام، نادری، فرح و حافظی، فریبا. (1395). بررسـی اثـربخـشی آمـوزش برنامـه فرنـدز بـر اضطراب کودکان شهر شیراز. فصلنامه روش­ها و مدل­های روان­شناختی، 7(24)، 38-24.
خانجانی، زینب و بهادری خسروشاهی، جعفر. (1396). بررسی تحول همدلی، اختلالات درونی‌سازی و برونی‌سازی در دانش‌آموزان دختر و پسر 5 تا 11 سال.  فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 8(30)، 218-195.
رحیمی، علیرضا، خرم‌آبادی، یداله، نوابی، یاور و معین، راهله. (1395). ‌بررسی میزان تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر کاهش رفتارهای خطرساز دانش‌آموزان پسر دوره‌ی متوسطه در معرض خطر. مجله علمی پژوهان، 15(1)، 51-43.
زارع‌زاده خیبری، شیوا، رفیعی‌نیا، پروین و اصغری نکاح، سید‌محسن. (1393). اثربخشی هنردرمانی گروهی بیانگر بر خودکارآمدی تعاملی کودکان آسیب‌دیده از سرپرستی. مجله روا‌ن‌شناسی تحولی: روان‌شناسان ایرانی، 10(40)، 371-381.
ساجدی‌، ژیلا، ضرابیان‌، کاظم و صادقیان، عفت. (1389).  بررسی شیوع مشکلات رفتاری کودکان ۳ تا ۶ ساله مهدهای کودک و کلاس­های آمادگی تحت نظارت سازمان بهزیستی شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا، 18(1)، 21-11.
شفیع‌پور، سیده‌زهرا، شیخی، علی، میرزایی، مهشید و کاظم‌نژاد، لیلی. (1394). سبک­های فرزندپروری و ارتباط آن با مشکلات رفتاری کودکان. مجله پرستاری و مامایی جامع­نگر، 25(76)، 56-49.
قدم­پور، عزت‌اله، شهبازی‌راد، افسانه، محمدی، فرشته و عباسی، منظر. (1394). اثربخشی بازی درمانی بی­رهنمود بر کاهش اختلالات رفتاری کودکان پیش­دبستانی. فصلنامه روان­شناسی تربیتی، 38(11)، 127-113.
کریمی، ناهید، مهرافزون، داریوش و جعفری، علیرضا. (1396). تأثیر آموزش مهارت­های زندگی به روش قصه­گویی بر مؤلفه­های خلاقیت. فصلنامه ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، 166-149.
محمدی، اکبر و رادین، عاطفه. (1396). اثربخشی هنر‌درمانی بر پایه نقاشی بر کاهش افسردگی، اضطراب و پرخاشگری در کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه روان­شناسی تحلیلی­شناختی، 8(28)، 51-43.
محمدی، مسعود، ویسی رایگانی، علی‌اکبر، جلالی، رستم، قبادی، اکرم و عباسی، پروین. (1397). شیوع اختلالات رفتاری در کودکان ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 28(169)، 181-172.
مینایی، اصغر. (1395). انطباق و هنجاریابی سیاهه‌ رفتاری کودک آخنباخ، پرسش‌نامه خودسنجی و فرم گزارش معلم.  فصلنامه کودکان استثنایی، 6(1)، 558-529.
نیوشا، بهشته، گنجی، کامران و خادمی عادل، لیلا. (1391). میزان شیوع اختلال­های رفتاری درکودکان پیش‌دبستانی شهرستان رزن. فصلنامه کودکان استثنایی، 2(12)، 54-37. 
ویسکرمی، حسنعلی، منصوری، لیلا و روشن‌نیا، سمیه. (1396). اثربخشی نقاشی درمانی بر معنای زندگی و سلامت روان دانش‌آموزان دختر دارای پیشرفت تحصیلی پایین. فصلنامه ‌فرهنگ مشاوره و روان­درمانی، 8(32)، 62-39.
یوسفی، زهرا و دانشمند خوراسگانی، مینا. (1396). اثربخشی آموزش گروهی اصلاح سبک فرزندپروری بر‌اساس اصلاح طرح‌واره‌های ناسازگار به مادران بر بهبود مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی. فصلنامه دانش و پژوهش در روا‌‌ن‌شناسی کاربردی، 18(4)، 71-62.
Achenbach, T. M., & Rescorla, L. A. (2001). Manual for the ASEBA schoolage forms and profiles. burlington.,vt: The university of vermont, research center for children, youth and families. United States: ASEBA, Burlington, VT.
Azuar, C., & Levy, R. (2018). Behavioral disorders: The ‘blind spot’ of neurology and psychiatry. Revue Neurologique, 174(4), 182-189.
Binson, B., & Lev-Wiesel, R. (2018). Promoting personal growth through experiential learning: The case of expressive arts therapy for lecturers in Thailand. Frontiers in Psychology, 8(3), 2276.
Crozier, S. H., & Tincani, M. J. (2015). "Using a modifed social story to decrease disruptive behavior of a child with Autism". Focus on Autism & Other Developmental Disabilities, 20(3), 150-157.
Garg, S. (2017). A novel ensembled technique for anomaly detection. International Journal of Communication Systems, 30(11), 32-48.
Ghasemian, A., & Kumar, G. V. (2017). Effect of life skills training on psychological distress among male and female adolescent students. Indian Journal of Health and Wellbeing, 8(4), 279-282.
Giagazoglou, P. & Papadaniil, M. (2018) Effects of a storytelling program with drama techniques to understand and accept intellectual disability in students 6 - 7 years old. a pilot study. Advances in Physical Education, 8(2), 224-237.
Glosser, R. (2011). Examination of the relationship between the child behavior checklist/ 6-1 and the social responsiveness scale parent forms using individuals with high functioning Autism. Doctoral Dissertation, Indiana University of Pennsylvania.
Gussak, D., & Rosal, M. L. (2016). The wiley handbook of art therapy. United States: Wiley Online Library.
Hansson, L., Lexen, A., & Holmen, J. (2017). The effectiveness of narrative enhancement and cognitive therapy: a randomized controlled study of a selfstigma intervention. Soc Psychiatry Psychiatre Epideminol, 10(3), 135-149.
Harding, A., & Steven, A. J. (2016). American psychiatric association, diagnostic and statistional manual of mental disorders. New York: McGraw Hill Inc.
Hita, C. R, & Kumar, G. V. (2017). Effect of life skills training on emotional distress: A comparative study between adolescent boys and girls. The International Journal of Indian Psychology, 5(1), 145-155.
Holmqvist, G., Roxberg, A., Larsson, L., & Lundqvist-Persson, C. (2017). What art therapists consider to be patient’s inner change and how it may appear during art therapy. The Art in Psychology, 56(21), 45-52.
Houtepen, J. A., Sijtsema, J. J., Van der Lem, R., Van Hooydonk. I. C., & Bogaerts, S. (2019). Social support, attachment and externalizing behavior in forensic patients with attention-deficit hyperactivity disorder. International Journal of Law and Psychiatry, 64(1), 106-116.
Kapitan, L. (2017). Introduction to art therapy research. London, United Kingdom: Routledge.
King, J. L. (2016). Art therapy, trauma, and neuroscience: Theoretical and practical perspectives. London, United Kingdom: Routledge.
Mc Niff, S. H. (2009). Art as medicine (Creating a therapy of the Imagingation). London: Shambhala.
McDonald, A., & Drey, N. S. (2018). Primary-school-based art therapy: a review of controlled studies. International Journal of Art Therapy, 23(1), 33-44.
Newcomer, K. L. (2016). Validity and reliability of the timed-stands test for patients with rheumatoid arthritis and other chronic diseases. The Journal of Rheumatology, 20(1), 21 27.
Santos, L. M. D., Queirós, F. C., Barreto, M. L., & Santos, D. N. D. (2016). Prevalence of behavior problems and associated factors in preschool children from the city of Salvador, state of Bahia, Brazil. Revista Brasileira de Psiquiatria, 38(1), 46–52.
Schneider, P., & Dube, R. V. (2015). "Story presentation effects on children’s retell content". Am J Speech Lang Pathol, 14, 52-60.
Stepney, S. A. (2017). Art therapy with students at risk: Fostering resilience and growth through self-expression. United States: Charles C Thomas Publisher.
Torgerson, C. N. (2018). Road map to recovery: An expressive arts therapy intervention. Alcoholism Treatment Quarterly, 36(2), 286-290.
Ugurlu, N., Akca, L., & Acarturk, C. (2016). An art therapy intervention for symptoms of post-traumatic stress, depression and anxiety among Syrian refugee children. Vulnerable Children and Youth Studies, 11(2), 89-102.