نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد رودهن، رودهن، ایران.

2 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، تهران، ایران.

3 باشگاه پژوهشگران و نخبگان جوان دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی گروه درمانی مبتنی بر کاهش استرس بر اساس توجه آگاهی بر راهبردهای تنظیم هیجان و اجتناب شناختی بیماران زن مبتلا به وسواس فکری- عملی انجام شد. روش پژوش شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون همراه با گروه کنترل و پیگیری سه ماهه بود. جامعه آماری شامل کلیه بیماران زن مبتلا به وسواس بود که در سال 1396 به مراکز مشاوره و مددکاری شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند. از میان آنها 30 نفر به‌صورت نمونه‌گیری هدفمند، انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش مداخله درمانی مبتنی بر کاهش استرس بر اساس توجه آگاهی را  به‌صورت گروهی، هفته‌ای یک­بار در 8 جلسه 90 دقیقه‌ای دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به منظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامه­های تنظیم هیجان گراس و جان و اجتناب شناختی سکستون و داگاس استفاده شد. یافته­های حاصل از تحلیل واریانس یک­راهه در متن مانکوا  نشان داد که درمان مبتنی بر کاهش استرس بر اساس توجه آگاهی باعث کاهش معنادار نمرات فرونشانی و اجتناب شناختی و افزایش معنادار نمرات مؤلفه ارزیابی مجدد شناختی افراد گروه آزمایش در مرحله پس آزمون و پیگیری شده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Stress Reduction Group Therapy Based on Knowledge on Emotion Regulation and Cognitive Avoidance Strategies in Patients with Obsessive-Compulsive Disorder - Practical

نویسندگان [English]

  • s s 1
  • fatemeh meri 2
  • yusef ranjbar sudejani 3

1 M. A of Clinical Psychology, Islamic Azad University, Roodehen Branch, Roodehen, Iran.

2 M. A of Psychology, Islamic Azad University, Central Tehran Branch, Tehran, Iran.

3 Islamic Azad University Young Researchers and Elites Club

چکیده [English]

The purpose of this study was to evaluate the effectiveness of group therapy based on stress reduction based on awareness of emotion regulation strategies and cognitive avoidance in female patients with obsessive-compulsive disorder. The quasi-experimental method was pre-test and post-test with control and 3-month follow-up. The statistical population included all female patients with obsessive who referred to counseling and support centers in Kermanshah in 1396. Thirty people were selected by purposive sampling and were randomly assigned into two equal experimental and control groups. The experimental group received mindfulness-based intervention for stress reduction therapy group in 8 sessions of 90 minutes once a week; the control group was placed on the waiting list. Grasse and John emotion regulation questionnaire and Sexton and Douglas cognitive avoidance questionnaires were used for data collection. The results of one-way ANOVA analysis in Mankua showed that attention-based stress reduction therapy significantly reduced the subscale and cognitive avoidance scores and significantly increased the scores of the cognitive re-evaluation component of the experimental group at posttest and follow-up. Has been

کلیدواژه‌ها [English]

  • cognitive avoidance
  • mindfulness
  • emotion regulation strategies
  • obsessive-compulsive disorder
  1. احمدی بحق، س.، بخشی­پور، ب. ا. و فرامرزی، م. (1394). اثربخشی گروه‌درمانی شناختی مبتنی بر حضور ذهن بر وسواس فکری ـ عملی، باورهای فراشناخت و نشخوار فکری، فصلنامه مطالعات روان­شناسی بالینی، 5 (20): 109-79.

    بیرامی، م.، موحدی، ی. و علیزاده گورادل، ج. (1394). اثربخشی درمان ذهن آگاهی مبتنی بر شناخت در کاهش اضطراب اجتماعی و نگرش­های ناکارآمد نوجوانان، دو فصلنامه شناخت اجتماعی، 4(1): 52-41.

    بساک نژاد، س.، معینی، ن. ا. و مهرابی زاده هنرمند، م. (1389). رابطه پردازش پس رویدادی و اجتناب شناختی با اضطراب اجتماعی در دانشجویان. مجله علوم رفتاری، 4(4): 440-435.

    درسخوان، م. و وزیری، ش. (1395). اثربخشی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر احساس انسجام روان و سبک مقابله­ای در افراد مبتلا به آسم، فصلنامه اندیشه و رفتار، 11(42): 85-47.

    رضیان، ش.، حیدری نسب، ل.، شعیری، م. ر. و ظهرابی، ش. (1394). بررسی اثربخشی برنامه کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی (MBSR) بر کاهش نشانه­های افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی، فصلنامه روان­شناسی بالینی و شخصیت، 2(۱۲): 37-5.

    سلیمانی.، ا.، آزموده، ش. و حبیبی، م. (1396). مدل­یابی روابط ساختاری اجتناب شناختی و نشخوار فکری با علائم بالینی :OCD نارسایی­شناختی به عنوان متغیر میانجی. مجله علوم پزشکی دانشگاه اراک، 20(9): 44-33.

    شجاعی زند, ن. و طیبی، ا. (1396). اثربخشی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر استرس ادراک شده در زنان مبتلا به  سرطان سینه.  کنفرانس ملی پژوهش­های نوین در مدیریت، اقتصاد و علوم انسانی، کازرون، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کازرون، ایران.  

    عابدی شرق، ن.، آهوان، م.، دوستیان، ی.، اعظمی، ی. و حسینی، س. (1396). اثربخشی درمان طرحواره درمانی هیجانی بر نشانه­های بالینی و طرحواره هیجانی در مبتلایان به اختلال وسواس فکری و عملی، فصلنامه مطالعات روان­شناسی بالینی، 7(26): 163-149.

    علمردانی صومعه، س.، نریمانی، م.، میکائیلی، ن. و بشرپور، س (1396). مقایسه‌ی عدم تحمل بلاتکلیفی و تنظیم هیجان در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری-عملی و عادی، فصلنامه مطالعات روان­شناختی، 13(2): 94-77.

    غضنفری، ف. و سپهوند، ر. (1393). اثربخشی تکنیک کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگااهی بر علایم اختلال وسواس – اجبار، پژوهش­های روان­شناسی بالینی و مشاوره، 4(2): 121-110.

    قاسم پور، ع. ا.، ایل بیگی، ر. و حسن زاده، ش. (1391). خصوصیات روان­سنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ایرانی، ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، ایران.

    نادری، ی.، حسنی، ج.، تقی­زاده، م و رمضانزاده، ف. (1393). کارآمدی کاهش استرس مبتنی بر ذهن­آگاهی در راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان زنان مبتلا به افسردگی اساسی، مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، 24(122): 63-53.

    هاشمی، ت.، علیلو، م. م. و دمیا، س. (1392). اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر نشانه‌های غیربالینی اختلال وسواس - اجباری و استرس ادراک شده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، ایران.

    American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.). Washington, DC: American Psychiatric Association..

    Balzarotti, S., John, O. P., & Gross, J. J. (2010). An Italian Adaptation of the Emotion Regulation Questionnaire. European Journal of Psychological Assessment. 26 (1 ):  61-67.

    Bogels,  S. M., & Mansell, W.  (2004). Attentional processes in the maintenance and treatment of social phobia: Hype vigilance, avoidance and selffocused attention. Clinical Psychology Review Journal,  24: 827-856.

    Bondo Lind, A., Delmar, C., & Nielsen, K. (2014). Searching for existential security: A Prospective qualitative study on the influence of mindfulness therapy on experienced stress and coping strategies among patients with somatoform disorders. Journal of Psychosomatic Research, 77(6): 516-521.

    Clark, D. A. & Purdon, C. (2004). Cognitive theory and therapy of obsessions and compulsions. In M. A. Reinecke, & D. A. Clark, Cognitive therapy across the lifespan: evidence and practice (pp. 90-116). Cambridge, CambridgeUniversity Press.

    Crockett, A. C., Myhre, S. K., Rokke, P. D. (2015). Boredom proneness and emotionregulation predict emotional eating. Journal  of  Health Psychol, 20(5): 670-680.

    Foureur, M., Besley, K., Burton, G., Yu, N., & Crisp, J. (2013). Enhancing the resilience of nurses and midwives: pilot of a mindfulness-based program for increased health, sense of coherence  and decreased depression, anxiety and stress. Contemporary Nurse: A Journal for the Australian Nursing Profess, 45(1): 25-114.

    Freeston, M.H., & Ladouceur, R. (1997). What do patients do with their obsessive thought?. Journal of Behaviour Research, 35(4): 335-348.

    Gao, J., Fan, J., Wai Yan Wu, B., Zhang, Z., Chang, C., Hung, Y-S., Fung, P. C .W., & Sik, H. (2016). Entrainment of chaotic activities in brain and heart during MBSR. Mindfulness Training.  Neuroscience Letters, 61(6): 218-223.

    Glass, D. J. (2012). Factor Structure of OCD: Toward an Evolutionary Neuro-Cognitive Model of Obsessive-Compulsive Disorder. A Thesis Submitted To The Department Of Psychology Of The State University Of New York At New Paltz In Partial Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Master of Arts In Psychology.

    Gong, L., Li, W., Zhang, D., & Rost, DH. (2015). Effect of emotionregulation strategies on anxiety during job interview in chinese college students. Anxiety Stress Coping, 19(1): 1-13.

    Gonzalo, H., Ausiàs, C., & Joaquim, S. (2016). Mindfulness-based psychological interventions and benefits: State of the art. Clínica y Salud Journal, 27(3): 115-124.

    Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2): 348- 362.

    1. (2016). Entrainment of chaotic activities in brain and heart during MBSR mindfulness training, Journal of  Neuroscience Letters, 61(6): 218-223.

    Hertenstein, E. Rose, N. Voderholzer, U. Heidenreich, T. H. Nissen, C. H. Thiel, N. Herbst, N. & Kulz, A. K. (2012). Mindfulness-compulsive disorder- A qualitative study on patients experiences. BMC psychiatry, 12(3): 185.

    Hong, J. S., Kim, S. M., Jung, H. Y., Kang, K. D., Min, K. J., & Han, H. D. (2017). Cognitive avoidance and aversive cues related to tobacco in male smokers.  Journal of  Addictive Behaviors, 73(9): 158-164.

    Kabat- Zinn, J. (2004). Full catastrophe living: The program of the Stress Reduction clinic at the university of Massachuset medical center. NewYork : Dell publishing

    Leahy, R. L. (2007). Emotional Schemas and Self-Help: Homework Compliance and Obsessive-Compulsive Disorder Cognitive and Behavioral Practice, 14(3): 297-302.

    Leahy, R.L., Tirch, D., & Napolitano, LA. (2014). Emotion regulation in psychotherapy. Mansouri Rad A. Tehran: Arjmand.

    Li, T.  & Chan, D. (2012). How anxious and avoidant attachment affect romantic relationship quality differently: A meta-analytic review. European Journal of  Social Psychology, 42(4): 406-419.

    Minnotte, K. L., Pedersen, D. & Mannon, S. E. (2010). The emotion terrain of parenting and marriage: Emotion work and marital satisfaction. The Social Science Journal, 47(4): 747-761.

    Nejati, S., Zahiroddin, A., Afrookhteh, G., Rahmani, S., & Hoveida, Sh. (2015). Effect of Group
    Mindfulness-Based Stress-Reduction Program and Conscious Yoga on Lifestyle, Coping Strategies, and Systolic and Diastolic Blood Pressures in Patients with Hypertension. The Journal of Tehran University Heart Center, 10(3): 140-148.

    Ritchie, T. D., Sedikides, C., & Skowronski, J. J. (2016). Emotions experienced at event recall and the self: Implications for the regulation of self-esteem, self-continuity and meaningfulness. Journal  of  Memory, 24 (5): 577-591.

    Roberts, S., O'Connor, K., & Bélanger, C. (2013). Emotion regulation and other psychological models for body-focused repetitive behaviors. Clinical Psychology Review, 33(6): 745-762.

    Schulze, L., Schmahl, C., & Niedtfeld, I. (2016). Neural correlates of disturbed emotion processing in borderline personality disorder: a multimodal meta-analysis. Journal  of Biological psychiatry, 79 (2): 97-106.

    Taylor, S. F., & Liberzon, I. (2007). Neural correlates of emotion regulation in psychopathology. Trends in cognitive sciences Journal, 11 (10): 413-418.