نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

3 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

4 استادیار گروه مشاوره و روان‌شناسی، دانشگاه شهرکرد، شهرکرد، ایران

10.22055/jacp.2022.31154.1122

چکیده

هدف از پژوهش حاضر رابطه بین دلبستگی به خدا و تاب‌آوری مادران دارای کودکان با معلولیت چندگانه بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. 150 والد  دارای فرزند با معلولیت چندگانه از شش آموزشگاه جسمی حرکتی تهران به روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش پرسش­نامه دلبستگی به خدا غباری و حدادی کوهسار (۱۳۹۰) و مقیاس تاب‌آوری کانر و دیویدسون (2003) را تکمیل نمودند. تحلیل داده‌ها  با استفاده  از روش‌های آمار هم‌بستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند گانه و از طریق نرم‌افزار SPSS-21 انجام گرفت. نتایج نشان داد که ضریب همبستگی بین دلبستگی ایمن با تاب آوری، دلبستگی اضطرابی، دلبستگی اجتنابی و متغیر دلبستگی اضطرابی با دلبستگی اجتنابی، در سطح 001/0 وجود دارد. به منظور مشخص شدن ارتباط بین دو متغیر از نتایج تحلیل ازمون رگرسیون چند گانه استفاده گردید. متغیر دلبستگی ایمن از بین متغیرهای پیش­بین، در معادله رگرسیون وارد شد و متغیرهای دلبستگی اضطرابی و دلبستگی اجتنابی نتوانستند­، واریانس پیش­بینی شده از تاب آوری  را به صورت معنی­داری افزایش دهند. بر این اساس، نقش و اهمیت سبک دلبستگی به خدا در پیش بینی تاب‌آوری والدین داری کودک با معلولیت چندگانه مورد بررسی قرار گرفت.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Attachment to God and Resilience of Parents of Children with Multiple Disabilities

نویسندگان [English]

  • Zahra Khanjani 1
  • Hamid Alizadeh 2
  • Farangis Kazemi 3
  • Manijeh Kaveh 4

1 Graduate Student of Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

2 Professor of Psychology Department, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

3 Associate Professor, Department of Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran

4 Assistant Professor, Department of Counseling and Psychology, Shahrekord University, Shahrekord, Iran

چکیده [English]

This study examined the relationship between attachment to God and the resilience of parents of children with multiple disabilities. In this correlation study, 150 parents of children with multiple disabilities in Tehran were chosen through a random sampling method. Ghobari’s Attachment to God questionnaire (2011) and Connor and Davidson's (2003) Resiliency Scale were utilized to evaluate attachment to God and resiliency, respectively. Data analysis was done using Pearson correlation statistics and multiple regression analysis through the SPSS-20 software. The results showed a correlation between secure attachment and resilience, anxious attachment and avoidant attachment, and anxious attachment and avoidant attachment at the level of 0.001. To determine the relationship between two variables, the results of multiple regression analysis were used. Among the predictor variables, the secure attachment variable was included in the regression equation, and the variables of anxious attachment and avoidant attachment could not significantly increase the predicted variance of resilience. Based on this, the role and importance of attachment to God in predicting the resilience of parenting a child with multiple disabilities were investigated.


کلیدواژه‌ها [English]

  • attachment to God
  • resilience
  • parents of children with multiple disabilities
احمدی، خدابش، شیخ، مهدی و سرابندی، حسن. (1391). نقش دلبستگی به خدا در تاب آوری و سلامت روان والدین کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش‌پذیر. پژوهش در سلامت روان‌شناختی، 6‌(1)، 9-1.
پیروز آزاد، شبنم.(1385). معلولیت‌های شدید و چندگانه. تعلیم و تربیت استثنائی، 21، 57-34.
حسینی قمی، طاهره و سلیمی بجستانی، حسین. (1390). رابطه بین جهت‌ گیری مذهبی و تاب‌آوری در بین مادران دارای فرزندان مبتلا بیماری. روان شناسی و دین، 4‌(3)، 82-69.
رجب‌زاده، زینب، رئوفی،کبری، رضایی، مقدم، مرجان و وفائی نژاد، فرشته. (1398). بررسی رابطه بین دلبستگی به خدا و تاب‌آوری با معناداری در زندگی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی بهبهان. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 61(6)، 28-20.  
زاهد بابلان، عادل، رضایی جمالویی، حسن و حرفتی، رعنا. (1391). رابطة دلبستگی  به خدا و تاب‌آوری با معنی در زندگی دانشجویان. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 13(3)، 85-75.
علیایی، زهرا، سامانی، سیامک و فانی، حجت الله. (1390). بررسی روایی و پایایی مقیاس دلبستگی به خدا. روش‌ها و مدل‌های روان شناختی. 2، 81-65.
سامانی، سیامک، جوکار، بهرام و صحراگر، نرگس. (1386). تاب آوری، سلامت روانی و رضایتمندی از زندگی. مجله­ی روانپزشکی و روا‌ن‌شناسی بالینی ایران، 13(3)، 295-290.
سعادت، سجاد، اعتمادی، عذرا و نیلفروشان، پریسا. (1394). رابطه تاب‌آوری و سبک‌های دلبستگی با پیشرفت تحصیلی دانش­جویان. پژوهش در آموزش علوم پزشکی، 7(4)، 55-64. 
 غباری بناب، باقر، حدادی کوهسار، علی اکبر، رشیدی احمدآبادی، ابوالفضل و جوادی آسایش، سحرانه. (1391) رابطه کیفیت دلبستگی به خدا و تصور فرد از خدا با سلامت روانی در والدین کودکان استثنایی. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 45(3)، 14-5.
غباری بناب، باقر و حدادی کوهسار، علی‌اکبر. (1390). دل­بستگی به خدا در بافت فرهنگ اسلامی : پایه‌های نظری، ساخت و رواسازی ابزار‌اندازه گیری. روش‌ها و مدل‌های روان شناختی، 1(4)، 96-73.
نصیری، حبیب الله و لطیفیان، مرتضی. (1386). دلبستگی به خدا، عواطف مثبت و رضایت از زندگی. مجموعه مقالات چهارمین سمینار سراسری بهداشت روانی دانش‌جویان،  462-459.
نعمتی، شهروز، مهدی‌پور مارالانی، فرناز و غباری بناب، باقر. (1394). دل­بستگی به خدا و تاب‌آوری در مادران کودکان کم‌توان ذهنی و عادی. روا­ن‌شناسی افراد استثنایی، 5(20)، 30-21.
Adler, K. Salanterä, S, Leino-Kilpi, H, Grädel, B. (2015). An Integrated Literature Review of the Knowledge Needs of Parents with Children with Special Health Care Needs and of Instruments to Assess These Needs. Infants & Young Children, 28(1), 46-71.
Beck, R., & McDonald, A. (2004). Attachment to God: The attachment to God inventory, tests of working model correspondence, and an exploration of faith group differences. Journal of Psychology and Theology, 32, 92-103.
Dabrowska, A,, Pisula E. (2010) Parenting stress and coping styles in mothers and fathers of pre‐school children with autism and Down syndrome. Journal of Intellectual Disability Research, 54‌(3), 266-80.
Greef, A. P. & Loubser, K. (2008). Spirituality as a Resiliency Quality in Xhosa-speaking Families in South Africa.Journal of religion and health, 47, 288-301.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2015). Exceptional learners. Pearson/Allyn and Bacon.
Kirkpatrick, L. A. (1999). Attachment and religious representations and behavior. In Cassidy S (Ed). Handbook of attachment: Theory, research, and clinical application (pp. 803-22). New York: Guilford press.
Kirkpatrick, L. A., & Shaver, P. R (1992). An attachment theoretical approach to love and religious belief. Personality and Social Psychology Bulletin, 18, 266-275.
Krauss, M., & Seltzer, M. (1993). Current well-being and future plans of older caregiving mothers. The Irish Journal of Psychology, 14, 48-63.
Mackay, R. (2003). Family Resilience and Good Child Outcomes: An Overview of the Research Literature. Social Policy Journal of New Zealand, 20, 98-118.
Martin, W.C., Bateman, C.R. (2014). Consumer religious commitment's influence on ecocentric attitudes and behavior. Journal of Business Research, 67(2),5-11.
Nelson, N. (2008). Religion, coping, and marital satisfaction. https://digitalcommons.andrews.edu/cgi/viewcontent.cgi?
article=1067&context=dmin 
Polk, L. (1997). Toward a middle-range theory of resilience. Journal of Advances in Nursing Science, 19(3), 1-13.
Prince-Embury, S., Saklofske, D.H. and Vesely, A.K. (2015) Measures of Resiliency. In Boyle, G.J., Saklofske, D.H. and Matthews, G. (Eds.). Measures of Personality and Social Psychological Constructs. (PP. 290-321). Elsevier/Academic Press, Amsterdam.
Rogers, W., & Johnson, N. (2018). Strategies to Include Students with Severe/Multiple Disabilities within the General Education Classroom. Physical Disabilities: Education and Related Services, 37(2), 1-12.
Walsh, F. (2006). Strengthening family resilience. New York: The Guilford Press.