نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، همدان، ایران

3 استادیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه ملایر، ملایر، ایران

چکیده

کودکان بی‌سرپرست از مشکلات روانشناختی زیادی در رنج هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی مقایسه‌ی علایم اختلالات برون‌سازی شده (بیش‌فعالی-کاستی توجه، بی‌اعتنایی/نافرمانی مقابله‌ای و سلوک) در کودکان بی‌سرپرست و دووالد بود. به همین منظور، 49 نفر از کودکان بی‌سرپرست و 49 نفر کودک دارای دو والد از شهرستان کرمانشاه با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. کودکان هر دو گروه از نظر سن و جنس با همدیگر همتا شدند. روش تحقیق علی- مقایسه‌ای بود. برای جمع‌آوری داده‌ها، از پرسشنامه‌ی نشانه‌های مرضی کودک-4 استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری استفاده شد. نتایج نشان داد که میانگین علایم بیش‌فعالی بدون کاستی توجه، بی‌اعتنایی/نافرمانی مقابله‌ای و اختلال سلوک در کودکان بی‌سرپرست بیشتر از کودکان دارای دو والد بوده است (0.05<P). نتایج تلویحات مهمی در توجه به درمان‌ها و آموزش‌های روانشناختی برای کاهش علایم اختلالات روانشناختی در کودکان بی‌سرپرست دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Comparison between Symptoms of Externalizing Disorders (Hyperactivity/Attention Deficit, Oppositional/ Defiant and Conduct) in Unaccompanied and Two-Parent Children

نویسندگان [English]

  • S. Ariapooran 1
  • E. Nadimi 2
  • J Karimi 3

1 Associate Professor, Department of Psychology, Malayer University, Malayer, Iran

2 M.A. of Clinical Psychology, Islamic Azad University of Hamedan Branch, Hamedan, Iran

3 Assistant Professor, Psychology Department, Malayer University, Malayer, Iran

چکیده [English]

Unaccompanied children suffer from many psychological problems. The purpose of this study was to compare the symptomsof externalizing disorders(hyperactivity/attention deficit, oppositional/defiant and conduct) in unaccompanied and two parent children in Kermanshah. For this field, forty nine unaccompanied and forty nine two parent children in Kermanshah were selected by convenience sampling method. Children in two groups were matched in age and sex. The research method was causal-comparison. Child Symptom Inventory-4 was used for collecting the data. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used for analyzing the data. Results indicated that the symptoms of hyperactivity with attention deficit, oppositional/defiant and conduct disorders were higher in unaccompanied children than two-parent children (P<0.05). Results have many important implications in attending to psychological therapies and trainings for decreasing the symptoms of psychological disorders in unaccompanied children.


کلیدواژه‌ها [English]

  • hyperactivity
  • oppositional/defiant
  • conduct
  • unaccompanied
  • children