نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
2 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات سیرجان، سیرجان،ایران
3 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه ازاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات سیرجان، سیرجان، ایران
4 دانشیار روانشناسی شناختی، بخش روانشناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی گشتالت درمانی گروهی بر ابراز وجود و خودپنداره بود. این پژوهش از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری کلیه دانشجویان پسر دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بم بودند که در سال تحصیلی 1394 در این دانشگاه مشغول به تحصیل بودند و به دلیل مشکلات روانشناختی به مراکز مشاوره شهرستان بم مراجعه نمودند. نمونه پژوهش را 30 نفر از دانشجویان تشکیل میدادند که بهصورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای ابراز وجود گمبریل و ریجی و خود پندارة راجرز بود. ابتدا بر روی هر دو گروه پیش آزمون اجرا گردید. سپس گروه آزمایش در 10جلسه یک ساعته آموزش دیدند ولی گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام برنامه آموزشی پس آزمون بر روی هر دو گروه انجام شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس استفاده گردید. نتایج نشان داد که گشتالت درمانی بر ابراز وجود و خودپنداره دانشجویان پسر تأثیر معنادار دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Gestalt Group Therapy on Self-Expression and Self-Concept in Medical Students
نویسندگان [English]
- A. Jorjendi Rahmat Abadi 1
- Z. Jorjendi Rahmat Abadi 2
- F Dastori 3
- M. Fazilatpur 4
1
2
3
4
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the effectiveness of Gestalt group therapy on self-expression and self-concept. This experimental study with pretest-posttest control group design was used. The population of this study was all the male medical students of Bam city were enrolled in the academic year 1394-1395 and due to psychological problems were referred to counseling centers. The study sample comprised 30 students selected randomly in two experimental and control groups were replaced. The instrument used in this study were self-expression Gambrill and Ridgi Questionnaire and Self Concept Questionnaire Rogers. The pre-test was conducted on both. The experimental group were trained in 10 sessions of one hour. The control group received no intervention. After completing the training program post-test was performed on both groups. To analyze the data were used the analysis of variance. The results showed that Gestalt therapy has a significant impact on self-expression and self-concept on male students.
کلیدواژهها [English]
- gestalt therapy
- assertiveness
- self-concept