سارا کریمی؛ مه سیما پورشهریاری؛ عباس عبداللهی
چکیده
این پژوهش با هدف فراتحلیل اثربخشی مداخلات انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش، پایاننامههای کارشناسی ارشد، دکتری و تحقیقات چاپ شده در زمینه مداخلات در مجلات و کنفرانسهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف فراتحلیل اثربخشی مداخلات انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش، پایاننامههای کارشناسی ارشد، دکتری و تحقیقات چاپ شده در زمینه مداخلات در مجلات و کنفرانسهای علمی کشور بودند که در طی ده سال گذشته (1390- 1400) در زمینه مداخلههای آموزشی انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان که حجم نمونه مناسبی داشته و از نظر روایی و اعتبار ابزار اندازهگیری و روش نمونهگیری شرایط لازم را داشتهاند. بدین جهت 7 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چکلیست فراتحلیل بود. مراحل اجرای این فراتحلیل براساس مراحل فراتحلیل هویت و کرامر بود. نتایج این فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر مداخلات آموزشی انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان نسبتاً بالای 55/0 بود. مهمترین نکته این است که آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بیشتر مورد توجه پژوهشگران بود و تاثیر بالایی بر کاهش تفکر ارجاعی دانشآموزان داشت.