نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2 دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
3 استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف فراتحلیل اثربخشی مداخلات انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان انجام شد. جامعه آماری پژوهش، پایاننامههای کارشناسی ارشد، دکتری و تحقیقات چاپ شده در زمینه مداخلات در مجلات و کنفرانسهای علمی کشور بودند که در طی ده سال گذشته (1390- 1400) در زمینه مداخلههای آموزشی انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان که حجم نمونه مناسبی داشته و از نظر روایی و اعتبار ابزار اندازهگیری و روش نمونهگیری شرایط لازم را داشتهاند. بدین جهت 7 پژوهش که از لحاظ روششناختی مورد قبول بود، انتخاب و فراتحلیل بر روی آنها انجام گرفت. ابزار پژوهش عبارت از چکلیست فراتحلیل بود. مراحل اجرای این فراتحلیل براساس مراحل فراتحلیل هویت و کرامر بود. نتایج این فراتحلیل نشان داد که اندازه اثر مداخلات آموزشی انجام شده بر تفکر ارجاعی دانشآموزان نسبتاً بالای 55/0 بود. مهمترین نکته این است که آموزش راهبردهای شناختی-فراشناختی بیشتر مورد توجه پژوهشگران بود و تاثیر بالایی بر کاهش تفکر ارجاعی دانشآموزان داشت.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Meta-Analysis of the Effectiveness of the Interventions Performed on Students' Referral Thinking
نویسندگان [English]
- Sara Karimi 1
- Mah Sima Pourshahriari 2
- Aabas Abdollahi 3
1 PhD Student of Counseling, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
2 Associate Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Department of Counseling, Faculty of Psychology and Education Sciences, Alzahra University, Tehran, Iran
چکیده [English]
This study aimed to meta-analyze the effectiveness of interventions on students' referential thinking. The statistical population of the research was master's theses, doctoral dissertations, and research published in the field of interventions in magazines and scientific conferences of the country during the last ten years (2011-2021) in the field of educational interventions on student’s referrals thinking that had a suitable sample size and met the necessary conditions in terms of validity and reliability of the measurement tool and sampling method. Therefore, seven methodologically acceptable studies were selected and a meta-analysis was performed on them. The research tool was a meta-analysis checklist. The implementation stages of this meta-analysis were based on the meta-analysis stages of identity and Kramer. The results showed that the effect size of educational interventions on students' referrals thinking was relatively higher than 0.55. The most important point is that teaching cognitive-metacognitive strategies was more considered by researchers and had a higher effect on reducing students' referral thinking.
کلیدواژهها [English]
- referrals thinking
- students
- meta-analysis
- educational intervention