فرحناز انصاری؛ پرستو اکبری؛ سارا محمدی
چکیده
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آشفتگیهای روانشناختی و روابط موضوعی در ایجاد اختلال به بازیهای اینترنتی در دانشآموزان متوسطه شهر اراک بود. روش: طرح پژوهشی حاضر، بنیادی و از نوع همبستگی بود. جامعه ...
بیشتر
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آشفتگیهای روانشناختی و روابط موضوعی در ایجاد اختلال به بازیهای اینترنتی در دانشآموزان متوسطه شهر اراک بود. روش: طرح پژوهشی حاضر، بنیادی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه اول و دوم (13 تا 18 سال) شهر اراک بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد 384 نفر از افراد جامعه با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و به پرسشنامههای روابط موضوعی بل (BORI)، آشفتگی روانی (DASS-21) و آزمون اختلال بازی اینترنتی پاسخ دادند. دادهها نیز از طریق آزمونهای همبستگی و رگرسیون چندگانه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین متغیرهای بیگانگی (51/0 r-)، دلبستگی ناایمن (57/0 r-)، خودمحوری (61/0 r-) و بی کفایتی (57/0 r-) و همچنین بین متغیرهای افسردگی (59/0 r-)، اضطراب (62/0 r-) و استرس (58/0 r-) با اختلال در بازیهای اینترنتی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد. نتایج آزمون رگرسیون نیز نشان داد که تنها مؤلفههای اضطراب اختلال در بازیهای اینترنتی را به طور مستقیم پیشبینی و تبیین میکند (05/0P-). بحث و نتیجهگیری: میتوان گفت که با توجه به افزایش اختلال به بازیهای اینترنتی به عوامل مؤثر و تشدید کننده آن توجه بیشتری شود تا بتوان با پیشگیریهای بعدی از افزایش آن در میان افراد و به خصوص نوجوانان و جوانان جلوگیری کرد.