نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.

2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران

3 مؤسسه آموزش عالی رشدیه

چکیده

یکی از عوامل مهم تأثیرگذار در عملکرد جودوکاران، اعتماد به نفس است. مربیان و روانشناسان برای تقویت اعتماد به نفس از روش‌های روان‌شناختی استفاده می‌کنند. هدف از این مطالعه مقایسه اثربخشی تصویرسازی ذهنی و اجرای واقعی تکنیک (اوسوتوگاری، اوگوش و تای اوتوشی) بر اعتماد به نفس جودوکاران زن بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از روش کواریانس چندمتغییره یا Mancova برای تحلیل و پرسشنامه اعتماد به نفس ورزشی ویلی و نایت به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را جودوکاران زن شهر تبریز تشکیل دادند، که در سال 1402-1401 به ورزش جودو مشغول بودند. در مجموع 45 جودوکار از باشگاه گنجویان با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی بر 3 گروه تقسیم شدند، اعضای هر دو گروه آزمایش به ترتیب مداخله خود را در 8 جلسه نیم ساعته دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون گروه‌های آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P)، بدین معنا که هر دو مداخله در افزایش اعتماد به نفس جودوکاران زن مؤثر هستند. ولی تأثیر هیچ یک از روش‌های مداخله بیشتر از دیگری نیست (05/0<P). همچنین ضریب تأثیر به‌دست آمده نشان می‌دهد که 19/0 از تفاوت‌های گروه‌ها در نمرات اعتماد به نفس در پس‌آزمون، مربوط به تأثیر تصویرسازی ذهنی و اجرای واقعی تکنیک است. با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می‌رسد، تصویرسازی ذهنی و اجرای واقعی تکنیک در افزایش اعتماد به نفس جودوکاران مؤثر باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of mental imagery and actual execution of the technique on the perceived stress of female judokas

نویسندگان [English]

  • Hadi Smkhani Akbarinejhad 1
  • Narges Pourtaleb 2
  • paraso jebelli 3

1 Department of Psychology, University College of Nabi Akram,Tabriz, Iran.

2 Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran

3 Rushdieh Institute of Higher Education

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the effectiveness of mental imagery and the actual execution of the techniques (Osotogari, Ogosh and Tai Otoshi) on the self-confidence of female judokas.  This research was semi-experimental with pre-test-post-test design with a control group.  The Mancova method was used for analysis and Wiley and Knight's Sports Self-confidence Questionnaire was used as a research tool.  The statistical population of this study was made up of female judokas in Tabriz, who were engaged in judo in 2022-2023. A total of 45 judo players from the Ganjovian Club were selected by the available sampling method and randomly divided into 3 groups. The members of both experimental groups received their intervention in 8 half-hour sessions, but the control group did not receive any training.  The results of the research showed that there is a significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental groups (P<0.001), which means that both interventions are effective in increasing the self-confidence of female judokas players.  But the effect of none of the intervention methods is greater than the other (P<0.05).  Also, the effect coefficient obtained shows that 0.19 of the differences between the groups in  the self-confidence scores in the post-test is related to the effect of mental imagery and the actual implementation of the technique.  According to the results of this research, it seems that mental imagery and actual execution of the technique are effective in increasing the self-confidence of judokas

کلیدواژه‌ها [English]

  • Mental imagery
  • actual implementation of the technique
  • self-confidence
  • judo
استوپا، لوسیا (1400). تصویرسازی ذهنی و خود تهدیدشده (چاپ دوم). ترجمه: احمد برجعلی، بیتا آجیل‌چی، محمد سلیمی. تهران: انتشارات ارجمند.
اشمیت، ریچارد ای. (1394). یادگیری حرکتی و اجرا- از اصول تا تمرین. ترجمه: مهدی نمازی‌زاده و سید محمدکاظم واعظ موسوی. تهران: انتشارات سمت.
تاکاهاشی، ماسائو (1387). روش استادی جودو تاریخچه- فلسفه- تکنیک- تاکتیک- آموزش. ترجمه: سیدوهاب میرصالحی. تهران: انتشارات بامداد کتاب.
غفاری، فاطمه، فتوکیان، زهرا و مظلوم، سیدرضا (1386). تاثیر برنامه ورزشی منظم گروهی بر عزت‌نفس دانشجویان پرستاری. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل، 9(1)، 57-52.
همبلی، کنت (1398). راهکارهای عملی تقویت اعتماد به نفس. ترجمه: نورعلی خواجوند. تهران: انتشارات پلیکان.
یدالله‌زاده، عهدیه (1393). روان‌شناسی تصویرسازی ذهنی در ورزش. تهران: انتشارات حتمی.
 
Aurelio, M. M; Silvieira, G. L. (2005). Physical Activity and Mental Health. SileoBrasil, 60(1), 61-70.
Callow, N., & Waters, A. (2005). The effect of kinesthetic imagery on the sport confidence of flat-race horse jockeys. Psychology of Sport and Exercise, 6(4), 443-459.‏
Elliott, D., Polman, R., & Taylor, J. (2014). The effects of relaxing music for anxiety control on competitive sport anxiety. European Journal of Sport Science, 14, S296-S301.‏
Hamer, M., Taylor, A., & Steptoe, A. (2006). The effect of acute aerobic exercise on stress related blood pressure responses: a systematic review and meta-analysis. Biological Psychology, 71(2), 183-190.‏
Hays, K., Maynard, I., Thomas, O., & Bawden, M. (2007). Sources and types of confidence identified by world class sport performers. Journal of applied Sport Psychology, 19(4), 434-456.‏
Highlen, P. S., & Bennett, B. B. (1979). Psychological characteristics of successful and nonsuccessful elite wrestlers: An exploratory study. Journal of Sport and Exercise Psychology, 1(2), 123-137.‏
Holmes, E. A., Arntz, A., & Smucker, M. R. (2007). Imagery rescripting in cognitive behaviour therapy: Images, treatment techniques and outcomes. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 38(4), 297-305.‏
Laskowski, R. (2007). Training loads and physical capacity in female practicing judo. Gdansk: Awfis, 5(6), 15.‏
Lotze, M., Scheler, G., Tan, H. R., Braun, C., & Birbaumer, N. (2003). The musician's brain: functional imaging of amateurs and professionals during performance and imagery. Neuroimage, 20(3), 1817-1829.‏
Machida, M., Otten, M., Magyar, T. M., Vealey, R. S., & Ward, R. M. (2017). Examining multidimensional sport-confidence in athletes and non-athlete sport performers. Journal of Sports Sciences, 35(5), 410-418.‏
Martin, G. L., Vause, T., & Schwartzman, L. (2005). Experimental studies of psychological interventions with athletes in competitions: Why so few?. Behavior Modification, 29(4), 616-641.‏
Martin, K. A., & Lichtenberger, C. M. (2002). Fitness enhancement and body image change. Body image: A handbook of Theory, Research, and Clinical Practice, 414-421.‏
Martin, K. A., Moritz, S. E., & Hall, C. R. (1999). Imagery use in sport: A literature review and applied model. The sport Psychologist, 13(3), 245-268.‏
Miarka, B., Panissa, V. L. G., Julio, U. F., Del Vecchio, F. B., Calmet, M., & Franchini, E. (2012). A comparison of time-motion performance between age groups in judo matches. Journal of Sports Sciences, 30(9), 899-905.‏
Noordstar, J. J., van der Net, J., Jak, S., Helders, P. J., & Jongmans, M. J. (2016). Global self-esteem, perceived athletic competence, and physical activity in children: A longitudinal cohort study. Psychology of Sport and Exercise, 22, 83-90.‏
 Qalkhany, M. (2011). Perplexity, Ali. Education, Vahid. To compare the effects of different combinations of physical exercise, observational and imagery on immediate and delayed retention of badminton high service skills. Growth and Learning Exercises, 8, 117-99.‏
Reilly, T., & Gilbourne, D. (2003). Science and football: a review of applied research in the football codes. Journal of Sports Sciences, 21(9), 693-705.‏
Rogerson, L. J., & Hrycaiko, D. W. (2002). Enhancing competitive performance of ice hockey goaltenders using centering and self-talk. Journal of Applied Sport Psychology, 14(1), 14-26.‏
Shin, D. S., & Lee, K. H. (1994). A comparative study of mental toughness between elite and non-elite female athletes. Korean Journal of Sport Science, 6, 85-102.‏
Singer, R. N., Hausenblas, H. A., & Janelle, C. M. (2001). Understanding and enhancing self-confidence in athletes .In R. N. Singer, H. A. Hausenblas, C; M. Janelle (Eds). Handbook of Sport Psychology. New York: John Wiley & Sons, Inc.‏
Ungerleider, S., & Golding, J. M. (1991). Mental practice among Olympic athletes. Perceptual and Motor Skills, 72(3), 1007-1017.‏
Vealey, R. S., & Greenleaf, C. A. (2001). Seeing is believing: Understanding and using imagery in sport. Teoksessa Williams, JM (toim.) Applied sport psychology, personal growth to peak performance. Mountatin View, CA: Mayfield Publishing Company.
Vealey, R. S., & Knight, B. J. (2002). Multidimensional sport-confidence: A conceptual and psychometric extension. In Association for the Advancement of Applied Sport Psychology Conference, Tucson, A2.‏
Vealey, R. S., Armstrong, L., Comar, W., & Greenleaf, C. A. (1998). Influence of perceived coaching behaviors on burnout and competitive anxiety in female college athletes. Journal of applied Sport Psychology, 10(2), 297-318.‏
Vealey, S., & Greenleaf, C. A. (2006). Seeing is believing: Understanding and using imagery in sport In JM Williams (Ed), Applied sport psychology: Personal growth to peak performance (pp 247-269) San Francisco. San Francisco.‏
Yalcin, I., & Ramazanoglu, F. (2020). The effect of imagery use on the self-confidence: Turkish professional football players. Revista de Psicología Del Deporte, 29(2), 57-64.‏