نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 گروه روان‌شناسی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران.

2 گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، ایران

3 مؤسسه آموزش عالی رشدیه

چکیده

هدف از این مطالعه مقایسه اثربخشی تصویرسازی ذهنی و اجرای واقعی تکنیک (اوسوتوگاری، اوگوش و تای اوتوشی) بر اعتماد به نفس جودوکاران زن بود. روش: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل بود. از روش کواریانس چندمتغییره یا Mancova برای تحلیل و پرسشنامه اعتماد به نفس ورزشی ویلی و نایت به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. جامعه آماری این مطالعه را جودوکاران زن شهر تبریز تشکیل دادند، که در سال 1402-1401 به ورزش جودو مشغول بودند. در مجموع 45 جودوکار از باشگاه گنجویان با روش نمونه-گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی بر 3 گروه تقسیم شدند، اعضای هر دو گروه آزمایش به ترتیب مداخله خود را در 8 جلسه نیم ساعته دریافت کردند اما گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. نتایج پژوهش نشان داد که بین نمرات پیش‌آزمون و پس‌‌آزمون گروه‌های آزمایشی تفاوت معناداری وجود دارد (001/0>P)، بدین معنا که هر دو مداخله در افزایش اعتماد به نفس جودوکاران زن مؤثر هستند. ولی تأثیر هیچ یک از روش‌های مداخله بیشتر از دیگری نیست (05/0<P). همچنین ضریب تأثیر به‌دست آمده نشان میدهد که 19/0 از تفاوت‌های گروه‌ها در نمرات اعتماد به نفس در پس‌آزمون، مربوط به تأثیر تصویرسازی ذهنی و اجرای واقعی تکنیک است. با توجه به نتایج این پژوهش به نظر می‌‌‌رسد، تصویرسازی ذهنی و اجرای واقعی تکنیک در افزایش اعتماد به نفس جودوکاران مؤثر باشد

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparing the effectiveness of mental imagery and actual execution of the technique on the perceived stress of female judokas

نویسندگان [English]

  • Hadi Smkhani Akbarinejhad 1
  • Narges Pourtaleb 2
  • paraso jebelli 3

1 Department of Psychology, University College of Nabi Akram,Tabriz, Iran.

2 Department of Educational Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Iran

3 Rushdieh Institute of Higher Education

چکیده [English]

The purpose of this study was to compare the effectiveness of mental imagery and the actual execution of the technique on the self-confidence of female judokas. Method: This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design with a control group. Wiley and Knight sports self-confidence questionnaire was used as a research tool. The statistical population of this study was made up of female judokas in Tabriz, who were engaged in judo in 1402-1401. A total of 45 judo players from Ganjovian Club were selected by available sampling method and randomly divided into 3 groups. The members of both experimental groups received their intervention in 8 half-hour sessions, but the control group did not receive any training. The results of the research showed that there is a significant difference between the pre-test and post-test scores of the experimental groups (P<0.001), which means that both interventions are effective in increasing the self-confidence of female judo players. But the effect of none of the intervention methods is greater than the other (P<0.05). Also, the effect coefficient obtained shows that 0.19 of the differences between the groups in self-confidence scores in the post-test is related to the effect of mental imagery and the actual implementation of the technique. According to the results of this research, it seems that mental visualization and actual execution of the technique areeffective in increasing the self-confidence of judo players.

کلیدواژه‌ها [English]

  • mental imagery
  • perceived stress
  • judo