نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

1. کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن، گروه مشاوره، تهران، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه سبک های دلبستگی و فرزندپروری و تحمل ناکامی با خودکارآمدی تحصیلی در دختران دوم متوسطه شهر تهران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل دختران دوره دوم متوسطه مراجعه کننده به مراکز بهداشت منطقه شمیرانات تهران در سال تحصیلی 1403-1402 است که با استفاده از روش نمونه گیری غیر تصادفی داوطلبانه تعداد 250 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه های دلبستگی به والدین آرمسدن و گرینبرگ (1987)، سبک فرزندپروری بامیرند (1967)، تحمل ناکامی هارینگتون(2005) و خودکارآمدی تحصیلی جینک و مورگان (1999) پاسخ دادند. تحلیل داده­ها، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی با سبک دلبستگی اعتماد (44/0) و ارتباط (39/0) رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی با سبک دلبستگی بیگانگی (51/0-) رابطه منفی و معناداری دارد. خودکارآمدی تحصیلی با سبک فرزندپروری آمرانه (52/0-) و آزاد (59/0-) رابطه منفی و معناداری دارد. همچنین خودکارآمدی تحصیلی با سبک فرزندپروری اقتدار (44/0) رابطه مثبت و معناداری دارد. تحمل ناکامی با خودکارآمدی تحصیلی(61/0) رابطه مثبت و معناداری دارد. با توجه به یافته های این پژوهش می توان گفت مشاوران مدرسه می توانند برای حل مشکلات خودکارآمدی تحصیلی و تحمل ناکامی دانش آموزان به سبک فرزندپروری والدین و سبک دلبستگی والدین توجه کنند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Attachment Styles, Parenting and Tolerance of Failure with Academic Self-Efficacy in Secondary School Girls in Tehran-

نویسنده [English]

  • Sakineh Bayat Moghadam

M.A. School Counseling, Islamic Azad University, Roudhen Branch, Counseling Department, Tehran, Iran

چکیده [English]

The purpose of the present study was to investigate the relationship between attachment styles, parenting and tolerance of failure with academic self-efficacy in secondary school girls in Tehran. The descriptive research method is correlation type. The statistical population includes girls in the second year of high school who referred to the health centers of Shemiranat region of Tehran in the academic year of 2023-2024. 250 people were selected as a sample using the voluntary non-random sampling method, and they were asked Armsden and Greenberg Attachment Questionnaires. (1987), Bamirand's Parenting Style (1967), Harrington's Failure Tolerance (2005) and Academic Self-efficacy by Jink and Morgan (1999) answered. Data analysis was done using Pearson's correlation coefficient and multiple regression. The results of the research showed that academic self-efficacy has a positive and significant relationship with the attachment style of trust (0.44) and communication (0.39). Also, academic self-efficacy has a negative and significant relationship with alienation attachment style (-0.51). Academic self-efficacy has a negative and significant relationship with authoritarian (-0.52) and free (-0.59) parenting style. Also, academic self-efficacy has a positive and significant relationship with authoritative parenting style (0.44). Tolerance of failure has a positive and significant relationship with academic self-efficacy (0.61). According to the findings of this research, it can be said that school counselors can pay attention to the parenting style of parents and the attachment style of parents to solve the problems of academic self-efficacy and tolerance of student failure.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Attachment styles
  • parenting
  • failure tolerance
  • academic self-efficacy
اعتمادی، عذرا و سعادت، سجاد. (1394). نقش سلامت خانواده و سبک‌های دلبستگی در پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی.8(4)، 201-195.
آقایوسفی، علیرضا؛ خدائی، علی و شکری، امید. (1392). تنیدگی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و عملکرد تحصیلی در دانشجویان، مجله مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 10(18).
برزگر بفرویی، کاظم؛ اسعدی، سمانه و بیابانی، حلیمه. (1395). مقایسه میزان دلبستگی به والدین، همسالان و خواهر و برادران در نوجوانان درگیر و غیر درگیر در پدیده زورگویی. فصلنامه‌ی خانواده پژوهی، 12(47)، 390-369.
بنی اسدی، علی و پورشافعی، هادی.(1391). نقش انگیزش و خودکارآمدی تحصیلی و رویکردهای مطالعه در پیشرفت ریاضی دانش‌آموزان رشته‌های علوم تجربی و ریاضی مقطع متوسطه شهر قاین، فصلنامه اندیشه‌های نوین تربیتی، 8(4) (32).
ثمری‌صفا، جعفر؛ دشتی‌اصفهانی، مهلا و پوردل، مژگان. (1400). تدوین مدل سرزندگی تحصیلی بر اساس ارتباط با مدرسه، جو عاطفی خانواده، انگیزش، خودکارآمدی و درگیری تحصیلی دانش‌آموزان. مجله پژوهش‌های مشاوره، 20(77): 225-256.
خزائی‌پول، مریم؛ نهاوندی، لیلا و مهدیخانی، ملیحه. (1401). بررسی رابطه سبک‌های فرزندپروری با خودکارآمدی در دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوم، دهمین کنفرانس بین‌المللی دستاوردهای نوین پژوهشی در علوم تربیتی، روان‌شناسی و علوم اجتماعی، تهران.
رحمانپور، زهره. (1393). مقایسه سبک‌های مختلف فرزندپروری از لحاظ هوش هیجانی، انگیزه پیشرفت و گرایش به رفتارهای خرابکارانه در دانش‌آموزان پس پایه دوم دبیرستان شهر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
رحیمی‌نژاد، عباس و رحیمی‌نژاد؛ محسن. (1393). رابطه سبک دلبستگی به والدین با سلامت روان و تحمل ناکامی در نوجوانان. مجله خانواده پژوهی، 10(37): 99-111.
رحیمی، نسیم و افشاری‌نیا، کریم. (1396). پیش‌بینی سرسختی روان‌شناختی بر اساس میزان تمایز یافتگی و تحمل ناکامی در سالمندان، مجله روان‌شناسی پیری، 3(2): 127-136.
سلیمی‌کوچی، مژگان و مهروان، راضیه. (1401). رابطه بین خودکارآمدی بر اساس سبک‌های فرزندپروری والدین (مستبدانه، مقتدارانه و سهل گیرانه) در بین دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه شهر دزفول، اولین کنفرانس ملی تازه‌های روان‌شناسی تکاملی و تربیتی، بندرعباس.
سیفی، مژگان و بازارویچ قادراف، قادر. (1397). نقش میانجی‌گری خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین سبک‌های فرزندپروری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. پژوهش در نظام‌های آموزشی دوره 12، 1270-1261.
شیخ الاسلامی، راضیه و راه‌پیما، سمیر. (1395). نقش واسطه‌ای هویت معنوی در رابطه بین دلبستگی به والدین و همسالان با تاب‌آوری. روان‌شناسی معاصر، 11(1)، 62-47.
صالحی چلچه، قاسم و فقیهی، علینقی. (1402). تدوین مدل مسئولیت‌پذیری و خودکارآمدی تحصیلی بر اساس الگوهای ارتباطی خانواده با نقش میانجی سبک‌های فرزندپروری. پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، 11(32): 29-9.
عباسی، حسین؛ کریمی، بهروز و جعفری، داوود. (1395). اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر تحمل ناکامی و نگرش‌های ناکارآمد مادران دانش‌آموزان با کم توانی ذهنی. روان‌شناسی افراد استثنایی، 6(24)، 81-108.
غفاری، فاطمه؛ فتوکیان، زهرا؛ حسینی، سیدجواد و محمودیان، آمنه. (1398). رابطه تاب‌آوری و سبک‌های دلبستگی با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بابل. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، 19(82)، 231-238.
کوهی مفتخری اصفهانی، منصوره؛ محمودی، غلامرضا و گلشنی، فاطمه. (1395). رابطه خودکارآمدی و سبک‌های دلبستگی با انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی دختر، فصلنامه توانمندی‌های کودکان، 7(17): 23-36.
محمدی گنجه، محمد؛ امان الهی، عباس و عباسپور، ذبیح‌الله. (1396). آزمودن مدل رابطه تعارض‌های زناشویی و سبک‌های فرزندپروری والدین با ترس از صمیمیت با میانجی‌گری سبک‌های دلبستگی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.
مصطفی سرباز، زهرا؛ ابوالقاسمی، عباس و رستم اوغلی، سهیلا. (1393). مقایسه خودکارآمدی تحصیلی در دانش‌آموزان با و بدون اختلال ریاضی. مجله ناتوانی‌های یادگیری، 3(3): 68- 78.
مرادیان، جلال؛ عالی‌پور، سیروس و شهنی ییلاق، شهین. (1393). رابطه علی بین سبک‌های فرزندپروری و عملکرد تحصیلی با واسطه خودکارآمدی تحصیلی و انگیزه پیشرفت. نشریه روان‌شناسی خانواده، 1(63).
مؤمنی، فرشته و امیری، شعله. (1386). بررسی رابطه میان انواع سبک‌های فرزند پروری والدین و بروز علایم بی‌اشتهایی روانی در دختران نوجوان 14 تا 17 ساله شهر اصفهان، خانواده پژوهشی، 3(2).
میلانی فر، بهروز. (1399). بهداشت روانی. تهران، انتشارات قومس.
نوری، محمدرضا. (1402). رابطه خودکارآمدی و سبک‌های دلبستگی با سازگاری تحصیلی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم، اولین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم اجتماعی، علوم تربیتی و فلسفه، بابل.
Ali N, Ullah A, Khan AM, Khan Y, Ali S, Khan A, et al. (2023). Academic performance of children in relation to gender, parenting styles, and socioeconomic status: What attributes are important. PLoS ONE 18(11): e0286823.
Altunsoy, S., Çimen, O., Ekici, G., Atikc, A., Gokmen, A. (2018). An assessment of the factors that influence biology teacher candidates’ levels of academic self-efficacy. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2(2): 2377-2382.
Bandura, A. (2010). Social learning theory. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Bandura, A. (2011). Social cognitive theory: an agentic perspective. Annual review of psychology.
Chand, L. (2015). A study of frustration tolerance in relation to achievementmotivationand sports achievements. International Journal of Applied Research, 1(6), 92-94.
Crugnola, C. R., Tambelli, R., Spinelli, M., Gazzotti, S., Caprin, C., & Albizzati, A. (2011). Attachment patterns and emotion regulation strategies in the second year. Infant Behavior and Development, 34(1), 136-151.
Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and Individual Differences, 52(5), 616-621.
Hocking, E. C., Simons, R. M., & Surette, R. J. (2016). Attachment style as a mediator between childhood maltreatment and the experience of betrayal trauma as an adult. Child Abuse & Neglect, 52, 94-101.
Jakobwski, T.G., Dombo, M.H. (2014).The relationship of self-efficacy, Identity style, and stage of change with academic self-Regulation. Journal of college reading and learning. 35(1): 7 -24.
Lisa, C., & Green, B. S. (2018). The long- term effects of parenting styles onchildren: a review of the research an annotated bibliography. A DevelopmentalPerspective, 66, 1346-1375.
Mikulincer, M. (2008). Exploring in individual differences in reactions to mortality salience: Does attachment style regulate terror management mechanism? Journal of Personality and Social Psychology, 79, 260-273.
Pandey, D. R. P., Bansal, S., & Benny, A. (2023). Self-Efficacy and Self-Esteem among Adolescents: Role of Parenting Style. Indian Journal of Clinical Psychiatry, 3(01), 5–12.
Pekrun, R., Stephens, E.J. (2017). Achievement Emotions: A Control‐Value Approach. Social and Personality Psychology Compass. 4(4): 238-255.
Kong C & Yasmin F. (2022). Impact of Parenting Style on Early Childhood Learning: Mediating Role of Parental Self-Efficacy. Front. Psychol. 13:928629. doi: 10.3389/fpsyg.2022.928629.
Sheftall, H, Ariell., Mathias, W, Charles., Furr, R, Michael., Dougherty‌, M, Donald. (2013). Adolescent attachment security, family functioning, and suicide attempts. Attachment & human development 15 (4), 368-383.
Wu, W. (2024). The Effects of Parent-child Attachment Style and Parenting Style on Children’s Emotional Competence. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 26, 627-633.
Zajacova, A., Lynch, S. M., & Espenshade, T. J. (2015). Selfefficacy,Stress, and academic success in college. Research inHigher Education, 46 (6), 678-706.