نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2 گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسة اثربخشی آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارتهای اجتماعی بر رفتارهای قلدری و سرزندگی تحصیلی دانشآموزان صورت گرفت. پژوهش حاضر از نوع کاربردی، با روش نیمهآزمایشی، طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری دوماهه انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان پسر 12 تا 15 سال مقطع متوسطه اول شهر اصفهان بود که 45 نفر از آنها با توجه به ملاکهای ورود بهعنوان نمونه بهصورت هدفمند انتخاب و در سه گروه (15 نفر تحت آموزش پیشگیری از قلدری، 15 نفر تحت آموزش مهارتهای اجتماعی و 15 نفر گروه کنترل) گمارش شدند. ابزارهای اندازهگیری پرسشنامه رفتار قلدری اسپلیچ و هالت (2001) و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی دهقانیزاده و حسین چاری (1391) بود. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS23 و توسط آزمون واریانس اندازهگیری مکرر انجام شد. یافتهها نشان داد هر دو آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارتهای اجتماعی باعث بهبود رفتارهای قلدری و سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شد (001/0p<) و اثرات هر دو آموزش تا مرحله پیگیری پایدار بوده است (001/0p<). نتایج پژوهش نشان داد برنامههای آموزش پیشگیری از قلدری و آموزش مهارتهای اجتماعی میتواند جهت کاهش رفتارهای قلدری و افزایش سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان استفاده شود.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
-Comparing the Effectiveness of Prevention of Bullying Training (PBT) and Social Skills Training (SST) on Bullying Behaviors and the Academic Vitality of Students
نویسندگان [English]
- Reyhaneh Moeinifar 1
- Ali Mehdad 1
- Gholamreza Manshaee 2
1 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
2 Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Islamic Azad University, Isfahan (Khorasgan) Branch, Isfahan, Iran.
چکیده [English]
The present study was conducted with the aim of comparing the effectiveness of bullying prevention training and social skills training on bullying behaviors and academic vitality of students. The current research was applied, with a semi-experimental method, a pre-test-post-test design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population of the research was all male students aged 12 to 15 years of the first secondary level of Isfahan city, 45 of whom were purposefully selected according to the entry criteria and divided into three groups (15 under bullying prevention training, 15 under social skills training and 15 people were assigned to the control group. The measurement tools were the Bullying Behavior Questionnaire of Splich and Hallett (2001) and the Academic Vitality Questionnaire of Dehghanizadeh and Hossein Chari (2011). Data analysis was done using SPSS23 software and by repeated measurement variance test. The findings showed that both bullying prevention training and social skills training improved bullying behaviors and academic vitality in male students of the first year of high school (p<0.001) and the effects of both trainings were stable until the follow-up stage (p<0.001). The research results showed that bullying prevention and social skills training programs can be used to reduce bullying behaviors and increase academic vitality in students.
کلیدواژهها [English]
- Prevention of bullying training
- social skills training
- bullying behaviors
- academic vitality