نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، مؤسسه آموزش عالی ناصر خسرو ساوه، ساوه، ایران

2 . مربی گروه روان‌شناسی و علوم تربیتی، واحد بانه، دانشگاه آزاد اسلامی، کردستان، ایران

10.22055/jacp.2023.44881.1316

چکیده

در نظر داشتن مسائل هیجانی در خصوص نقص در نظریه ذهن کودکان دارای نشانه‌های نقص توجه-بیش‌فعالی از جمله حوزه‌های تحقیقی حائز اهمیت است. در همین راستا، هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین نظریه ذهن و ناگویی هیجانی در کودکان  دارای نشانه‌های بیش فعالی-نقص‌توجه  با در نظر داشتن نقش میانجی تنظیم هیجان و هوش هیجانی بود. روش پژوهش همبستگی با روش تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش کلیه کودکان دارای نشانه‌های نقص‌توجه - بیش فعالی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های روان‌شناختی شهر تهران بود که به روش نمونه‌گیری در دسترس 400 نفر از  آن‌ها ابزارهای پژوهش شامل آزمون نظریه ذهن (استیرنمن، 1994)، پرسشنامه ناگویی هیجانی تورنتو (ریف و همکاران، 2006)، پرسشنامه تنظیم هیجان (گراس و همکاران، 2003) و آزمون هوش هیجانی (شوت و همکاران، 1998) را تکمیل کردند. در نهایت مدل فرضی پژوهش با داده‌ها برازش مطلوبی داشت. نتایج نشان داد ناگویی هیجانی هم به صورت مستقیم (01/0>p، ۲۷۳/۰-=β) و هم با میانجی‌گرهای هوش هیجانی و  تنظیم هیجان بر نظریه ذهن (01/0>p، ۳۸۷/۰-=β) تأثیر دارد. به علاوه، نتایج حاکی از آن  بود که ناگویی هیجانی هم به صورت مستقیم و هم با میانجی‌گری دو متغیر تنظیم هیجان و هوش هیجانی می‌تواند نظریه ذهن در کودکان دارای نشانه‌های نقص توجه-بیش‌فعالی را پیش‌بینی کند. نتایج مطالعه حاضر می‌تواند به عنوانی الگویی برای تبیین مؤلفه‌های هیجانی در نقص در نظریه ذهن در این کوکان به کار رود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Relationship Between Alexithymia and Theory of Mind in Children With Symptoms of Attention Deficit-Hyperactivity: The Mediating Role of Emotion Regulation and Emotional Intelligence

نویسندگان [English]

  • marziyeh mohammadzade modiri 1
  • abdolrahman younesi 2

1 MA of Clinical Psychology, Nasser Khosro Saveh Institute of Higher Education, Saveh, Markazi, Iran

2 Instructor, Department of Educational Sciences and Psychology, Baneh Branch, Islamic Azad University, Kurdistan. Iran

چکیده [English]

The present study explores the relationship between the theory of mind and alexithymia in children with symptoms of attention deficit hyperactivity. The study investigates the role of emotion regulation and emotional intelligence as mediators. The research method used was correlation with the path analysis method. The sample population consisted of all children suffering from symptoms of attention deficit hyperactivity in Tehran, who referred to psychological clinics. 400 children were selected through available sampling and were given several research instruments, including the Theory of Mind questionnaire, the Toronto Alexithymia scale, emotion regulation questionnaire, and emotional intelligence test. The results showed that alexithymia had a direct effect on theory of mind and also had an effect through the mediators of emotional intelligence and emotion regulation. Furthermore, the study found that alexithymia could predict theory of mind in children with symptoms of attention deficit hyperactivity both directly and through the mediation of two variables of emotion regulation and emotional intelligence. The results of the study can be used to explain emotional components in deficiency in theory of mind in this context.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • emotional dyslexia
  • theory of mind
  • emotion regulation
  • emotional intelligence
  • attention deficit hyperactivity Signs
بشارت، محمدعلی. (1384). اعتباریابی مقیاس هوش هیجانی شاته. مجله علوم روان‌شناختی، 4(16).
بهروز، بهروز.، علی‌آبادی، شهرام.، یزدخواستی، فریبا. و ویسی، سعید. (1391). مقایسه کودکان دارای اختلال کمبود توجه – بیش‌فعالی و عادی در دو مقوله هوش هیجانی و سبک‌های دلبستگی. مجله پژوهش در علوم توانبخشی. 8(6)، 1032-1044.
خسروجاوید، مهناز. (1381). بررسی اعتبار و روایی مقیاس هوش هیجانی شوت در نوجوانان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.
دهقانی، یوسف.، مرادی، نزهت الزمان.، چابرزی، عایشه. و خیراندیش، سارا. (1399). مقایسه ناگویی خلقی در کودکان با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی. مجله توانمند سازی کودکان استثنایی. 11(3 )، 13-22.
سادوک، بنجامین.؛ سادوک، ویرجینیا آ. و روئیز،پدرو (2015). خلاصه روانپزشکی کاپلان و سادوک. (ترجمه فرزین رضایی، 1394). تهران: انتشارات ارجمند.
شهاییان، آمنه.، شهیم، سیما.، بشاش، لعیا. و یوسفی، فریده. (1386). هنجاریابی, تحلیل عاملی و پایایی فرم کوتاه ویژه والدین مقیاس درجه بندی کانرز برای کودکان 6 تا 11 ساله در شهر شیراز. مجله مطالعات روان شناختی. 3(3)، 97-120.
قاسم‌پور، عبداله.، ایل‌بیگی، رضا. و حسن‌زاده، شهناز. (1391). خصوصیات روان‌سنجی پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان در یک نمونه ایرانی. ششمین همایش بهداشت روانی دانشجویان، دانشگاه گیلان، 724-722.
قمرانی، امیر.، البرزی، شهلا. و خیر، محمد. (1385). بررسی روایی و اعتبار آزمون نظریه ذهن در گروهی از دانش‌آموزان عقب‌مانده ذهنی و عادی شهر شیراز. مجله روان‌شناسی. 10(2) (پیاپی 38))، 181-199.
محمدی، سید داوود. و غرایی، بنفشه. (1386). ارتباط اختلالات رفتاری با هوش هیجانی در دانش آموزان. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 14(4)، 289-299.
مشهدی، علی.، قاسم پور، عبداله.، اکبری، ابراهیم.، ایل بیگی، رضا. و حسن زاده، شهناز. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش‌بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی کاربردی. 14(2) (پیاپی 52)، 89-99.
 
 
Allah-Gholilo, K., Abolghasemi, A., Dehghan, H., & Imani, H. (2015). The association of alexithymia and sense of coherence with life satisfaction in attention deficit hyperactivity disorder. Zahedan Journal of Research in Medical Sciences17(4).‌
American Psychiatric Association. (2022). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (5th ed.-TR).. Washington, DC: American Psychiatric Association.
Bayarsaikhan, A., Avirmed, T., Tsend, B., Lhagvasuren, N., Enkhtuya, B., & Ganbaatar, E. (2023). Attention-deficit hyperactivity in elementary school children in Ulaanbaatar: spectral analysis of electroencephalogram and emotional intelligence. Neuroscience Research Notes6(2), 216-1.‌
Berking, M., & Wupperman, P. (2012). Emotion regulation and mental health: recent findings, current challenges, and future directions. Current opinion in psychiatry25(2), 128-134.‌
Besharat, M. A., & Shahidi, V. (2014). Mediating role of cognitive emotion regulation strategies on the relationship between attachment styles and alexithymia. Europe’s Journal of Psychology10(2).‌
Blair, R. J. R. (2002). Theory of mind, autism, and emotional intelligence. In L. Feldman Barrett & P. Salovey (Eds.), The wisdom in feeling: Psychological processes in emotional intelligence (pp. 406–434). New York: The Guilford Press.
Catale, C., Geurten, M., Lejeune, C., & Meulemans, T. (2014). The Conners Parent Rating Scale: Psychometric properties in typically developing 4-to 12-year-old Belgian French-speaking children. European review of applied psychology64(5), 221-227.‌
Chen, J., Xu, T., Jing, J., & Chan, R. C. (2011). Alexithymia and emotional regulation: A cluster analytical approach. BMC psychiatry11(1), 1-6.‌
Ciarrochi, J., Deane, F. P., & Anderson, S. (2002). Emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and individual differences32(2), 197-209.‌
Colman, A. M. (2015). A dictionary of psychology. Oxford quick reference.‌
Connelly, M., & Denney, D. R. (2007). Regulation of emotions during experimental stress in alexithymia. Journal of psychosomatic research62(6), 649-656.
Conners, C. K. (1997). Conners' rating scales-revised: Technical manual. Toronto: Multi Health System, Inc.
Donfrancesco, R., Di Trani, M., Gregori, P., Auguanno, G., Melegari, M. G., Zaninotto, S., & Luby, J. (2013). Attention-deficit/hyperactivity disorder and alexithymia: a pilot study. ADHD Attention Deficit and Hyperactivity Disorders5, 361-367.‌
Edel, M. A., Edel, S., Krüger, M., Assion, H. J., Juckel, G., & Brüne, M. (2015). Attachment, recalled parental rearing, and ADHD symptoms predict emotion processing and alexithymia in adults with ADHD. Annals of general psychiatry14(1), 1-9.‌
Edel, M. A., Rudel, A., Hubert, C., Scheele, D., Brüne, M., Juckel, G., & Assion, H. J. (2010). Alexithymia, emotion processing and social anxiety in adults with ADHD. European journal of medical research15, 403-409.
Factor, P. I., Rosen, P. J., & Reyes, R. A. (2016). The relation of poor emotional awareness and externalizing behavior among children with ADHD. Journal of attention disorders20(2), 168-177.
Ferguson, F. J., & Austin, E. J. (2010). Associations of trait and ability emotional intelligence with performance on Theory of Mind tasks in an adult sample. Personality and individual differences49(5), 414-418.‌
Gianarris, W. J., Golden, C. J., & Greene, L. (2001). THE CONNERS'PARENT RATING SCALES: A CRITICAL REVIEW OF THE LITERATURE. Clinical Psychology Review21(7), 1061-1093.‌
Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Personality and individual differences52(5), 616-621.
Heffernan, M., Quinn Griffin, M. T., McNulty, S. R., & Fitzpatrick, J. J. (2010). Self‐compassion and emotional intelligence in nurses. International journal of nursing practice16(4), 366-373.‌
Korkmaz, B. (2011). Theory of mind and neurodevelopmental disorders of childhood. Pediatric research69(8), 101-108.‌
Lee, Y. J., Yu, S. H., Cho, S. J., Cho, I. H., Koh, S. H., & Kim, S. J. (2010). Direct and indirect effects of the temperament and character on alexithymia: a pathway analysis with mood and anxiety. Comprehensive Psychiatry51(2), 201-206.
Matthews, N. L., & Goldberg, W. A. (2018). Theory of mind in children with and without autism spectrum disorder: Associations with the sibling constellation. Autism22(3), 311-321.‌
Matuszak, J., Miller, G., Kemmelmeier, M., & Mason, N. (2013). A pilot study of the impact of stimulant pharmacotherapy in college students with adhd on alexithymia and psychological mindedness. Open Journal of Medical Psychology2013.
Mayer, J. D., Salovey, P., Caruso, D. R., & Sitarenios, G. (2001). Emotional intelligence as a standard intelligence.‌
McGillivray, L., Becerra, R., & Harms, C. (2019). Alexithymia stability and therapeutic outcome in an Australian psychiatric outpatient sample. Clinical Psychologist23(1), 37-46.‌
Muris, P., Steerneman, P., Meesters, C., Merckelbach, H., Horselenberg, R., van den Hogen, T., & van Dongen, L. (1999). The TOM test: A new instrument for assessing theory of mind in normal children and children with pervasive developmental disorders. Journal of autism and developmental disorders29, 67-80.‌
Ochsner, K. N., & Gross, J. J. (2014). The neural bases of emotion and emotion regulation: A valuation perspective.
Özbaran, B., Kalyoncu, T., & Köse, S. (2018). Theory of mind and emotion regulation difficulties in children with ADHD. Psychiatry research270, 117-122.‌
Parker, J. D., Taylor, G. J., & Bagby, R. M. (2001). The relationship between emotional intelligence and alexithymia. Personality and Individual differences30(1), 107-115.
Pisani, S., Murphy, J., Conway, J., Millgate, E., Catmur, C., & Bird, G. (2021). The relationship between alexithymia and theory of mind: A systematic review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews131, 497-524.‌
Preece, D. A., Becerra, R., Robinson, K., Allan, A., Boyes, M., Chen, W., ... & Gross, J. J. (2020). What is alexithymia? Using factor analysis to establish its latent structure and relationship with fantasizing and emotional reactivity. Journal of personality88(6), 1162-1176.‌
Preece, D. A., Mehta, A., Becerra, R., Chen, W., Allan, A., Robinson, K., ... & Gross, J. J. (2022). Why is alexithymia a risk factor for affective disorder symptoms? The role of emotion regulation. Journal of Affective Disorders296, 337-341.‌
Preti, A., Sancassiani, F., Cadoni, F., & Carta, M. G. (2013). Alexithymia affects pre-hospital delay of patients with acute myocardial infarction: Meta-analysis of existing studies. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health: CP & EMH9, 69.‌
Rieffe, C., Oosterveld, P., & Terwogt, M. M. (2006). An alexithymia questionnaire for children: Factorial and concurrent validation results. Personality and individual differences40(1), 123-133.‌
Rieffe, C., Terwogt, M. M., & Cowan, R. (2005). Children's understanding of mental states as causes of emotions. Infant and Child Development: An International Journal of Research and Practice14(3), 259-272.
Rosenberg, L. A., & Jani, S. (1995). Cross‐cultural studies with the Conners Rating Scales. Journal of clinical psychology51(6), 820-826.‌
Schutte, N. S., Malouff, J. M., Hall, L. E., Haggerty, D. J., Cooper, J. T., Golden, C. J., & Dornheim, L. (1998). Development and validation of a measure of emotional intelligence. Personality and individual differences25(2), 167-177.‌
Shaw, P., Stringaris, A., Nigg, J., & Leibenluft, E. (2014). Emotion dysregulation in attention deficit hyperactivity disorder. American Journal of Psychiatry171(3), 276-293.‌
Sifneos, P. E. (1973). The prevalence of ‘alexithymic’characteristics in psychosomatic patients. Psychotherapy and psychosomatics22(2-6), 255-262.‌
Singh, J., Arun, P., & Bajaj, M. K. (2021). Theory of mind and executive functions in children with attention deficit hyperactivity disorder and specific learning disorder. Indian journal of psychological medicine43(5), 392-398.‌
Taylor, G. J., & Bagby, R. M. (2013). Psychoanalysis and empirical research: The example of alexithymia. Journal of the american psychoanalytic association61(1), 99-133.‌