نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد شهرکرد، شهرکرد، ایران

2 گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

3 روانشناسی/دانشگاه ازاد شهرکرد/شهرکرد/ایران

4 استادیار گروه روان‌شناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران

10.22055/jacp.2023.43713.1292

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری اشتیاق تحصیلی بر اساس نیازهای بنیادین روان شناختی با میانجی گری ارزش ذاتی تکلیف بود. روش پژوهش، همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه‌ای چند مرحله ای، تعداد 245 دانش آموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارت بودند از: پرسشنامه نیازهای بنیادی روانشناختی لاگاردیا و همکاران (2000)، پرسشنامه ارزش تکلیف پینتریچ و همکاران (1991) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی گونیوس و کوزو (2015). تحلیل‌ داده‌ها با استفاده از نرم‌افزارهایSPSS و AMOS و با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحلیل نشان داد که مدل پیشنهادی برازش مناسب داشت و تاثیر نیازهای بنیادین روان شناختی بر ارزش ذاتی تکلیف و اشتیاق تحصیلی و همچنین تاثیر ارزش ذاتی تکلیف بر اشتیاق تحصیلی مثبت و معنادار بود. همچنین نقش واسطه‌گری ارزش ذاتی تکلیف نیز معنادار بود. با توجه به نتایج پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که نیازهای بنیادین روان شناختی از طریق ارزش ذاتی تکلیف، از عوامل تاثیرگذار بر اشتیاق تحصیلی هستند .

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Structural Pattern of Academic Engagement based on Basic Psychological Needs: mediator role of Intrinsic Value of the task

نویسندگان [English]

  • elham farsimadan 1
  • reza ahmadi 2
  • Ahmad Ghazanfari 3
  • Maryam Cherami 4

1 Educational Psychology, Shahrekord Azad University, Shahrekord, Iran

2 Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran

3 psycology/shahrekord azad university/shahrekord/ Iran

4 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study examines the structural model of Academic Engagement based on Basic Psychological Needs wih mediator role of Intrinsic Value of the task. The research method was correlation. The statistical population of the research included all students of the second secondary level of Shiraz city in the academic year of 2021-2022, and 245 students were selected as the research sample by multi-stage cluster random sampling method. The data collection tools in this research were: La Guardia and et al (2000) Basic Psychological Needs Questionnaire, Pintrich and et al Task Value Questionnaire (1991) and Gunuc and Kuzu's Academic engagement Questionnaire (2015). Data analysis was done using SPSS and AMOS software and by path analysis. The results of the analysis showed that the proposed model had a good fit and the effect of the basic psychological needs on the intrinsic value of the assignment and academic engagement as well as the effect of the intrinsic value of the assignment on the academic engagement was positive. And it was meaningful. Also, the mediating role of the intrinsic value of the assignment was significant. According to the results of the research, it can be concluded that the basic psychological needs through the intrinsic value of the assignment are factors influencing academic engagement.

کلیدواژه‌ها [English]

  • basic psychological needs
  • intrinsic value of homework
  • academic engagement