نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران

چکیده

هدف پژوهش حاضر بررسی تبیین نقش واسطه‌گری راهبردهای تنظیم هیجان در رابطه بین شفقت‌ورزی به خود و تحمل پریشانی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجویان شهر تهران بود که در سال تحصیلی 1400-1401 مشغول به تحصیل بودند که از بین آن‌ها 90 دانشجو به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و مقیاس تحمل پریشانی سیمون و گاهر، پرسش‌نامه شفقت‌ورزی به خود نف و راهبردهای تنظیم هیجان گروس و جان را تکمیل کردند. پس از گردآوری داده‌ها، فرضیه‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-24 و روش تحلیل رگرسیون سلسله‌مراتبی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. یافته‌ها نشان داد رابطه شفقت‌ورزی به خود و تحمل پریشانی مثبت و معنادار است. همچنین‌ رابطه شفقت‌ورزی به خود و تحمل پریشانی با میانجی‌گری راهبردهای تنظیم هیجان معنادار بود. بدین معنی که خودشفقت‌ورزی با افزایش راهبردهای کارآمد و سازگارانه تنظیم هیجان باعث افزایش تحمل پریشانی می‌شود. براساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که تحمل پریشانی دانشجویان می‌تواند با عواملی مانند شفقت‌ورزی به خود و راهبردهای تنظیم هیجان افزایش یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Predicting Distress Tolerance Based on Self-Compassion: The Mediating Role of Emotion Regulation Strategies

نویسندگان [English]

  • Fariborz Sedighiarfaee 1
  • Najmeh Eskandari 2

1 Associate Professor, Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, Iran

2 MA in Educational Psychology, University of Kashan, Kashan, Iran

چکیده [English]

The present study aimed to investigate the mediation role of emotion regulation strategies in the relationship between self-compassion and distress tolerance. This research method was descriptive and correlational. The statistical population consisted of all students of Tehran in 2022 of whom 90 students were selected by the convenience sampling method and completed the Simon and Gather Distress Tolerance Scale, Neff Self-Compassion questionnaire, and Gross and John Emotion Regulation Strategies questionnaire. After data collection, the hypotheses were analyzed using SPSS-24 software and hierarchical regression analysis. The results showed that self-compassion has a positive significant correlation with distress tolerance. Also, emotion regulation strategies mediated the relationship between self-compassion and distress tolerance. This means that self-compassion increases distress tolerance in students by increasing effective and adaptive emotion regulation strategies. Based on the findings of this study, it can be concluded that students' distress tolerance is increased by factors such as self-compassion and emotion regulation strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • self-compassion
  • emotion regulation strategies
  • distress tolerance
ابراهیمی، محمداسماعیل، زمانی، نرگس، و انصاری شهیدی، مجتبی. (1397). بررسی رابطه تحمل پریشانی و درماندگی و شناخت بنیادین در مادران فرزندان دچار اختلالات روانی و مادران فرزندان با معلولیت جسمانی. مطالعات ناتوانی، 8(19)، 7-1.
امان‌الهی، عباس، تردست، کوثر، و اصلانی، خالد. (1395). پیش‌بینی افسردگی براساس مؤلفه‌های خودشفقتی در دانشجویان دختر دارای شکست عاطفی دانشگاه‌های اهواز. مجله روان‌شناسی بالینی، 8(2)، 89-77.
امیرپور، برزو، و زندی‌پیام، آرش. (1396). بررسی اثربخشی ذهن‌آگاهی مبتنی بر درمان شناختی بر تحمل پریشانی و شکفتگی در بیماران مرد تحت درمان متادون. مجله دست‌آوردهای روان‌شناسی بالینی، 2(3)، 210-193.
برنوس، زینب، شهنی‌ییلاق، منیژه، و عالی‌پور بیرگانی، سیروس. (1395). مقایسه کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دختر مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابله‌ای. مجله دست‌آوردهای روان‌شناسی بالینی، 2(3)، 58-39.
توکلی، زهرا، و کاظمی زهرانی، حمید. (1397). اثربخشی مداخله کاهش استرس مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر مشکلات پریشانی و خودتنظیمی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2. نشریه پژوهش پرستاری ایران، 13(2)، 48-41.
رضایی، صادق، رضایی، محسن، محمدی، اکبر، و همایی، زهرا. (1395). نقش میانجی‌گری تحمل پریشانی در رابطه با راهبردهای ناسازگارانه تنظیم شناختی هیجان و تصویر از بدن در زنان متقاضی عمل جراحی زیبایی شهر کرمانشاه. کنگره ملی روان‌شناسی اجتماعی ایران.
سلیمانی، اسماعیل، و حبیبی، یعقوب. (1393). ارتباط تنظیم هیجان و تاب‌آوری با بهزیستی روان‌شناختی در دانش‌آموزان. مجله روان‌شناسی مدرسه، 3(4)، 72-51.
شجاعی، فاطمه. (1398). اثربخشی درمان مبتنی بر شفقت بر تحمل پریشانی و هوش اخلاقی پرستاران. دومین کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی، علوم تربیتی و علوم انسانی.
عزیزی، علیرضا، میرزایی، آزاده، و شمس، جمال. (1389). بررسی رابطه تحمل آشفتگی و تنظیم هیجانی با میزان وابستگی دانشجویان به سیگار. تحقیقات نظام سلامت حکیم، 3(1)، 18-11.
کاظمی، حمید، شجاعی، فرزانه، و سلطانی‌زاده، محمد. (1396). اثربخشی مداخله ذهن‌آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر انعطاف‌پذیری روان‌شناختی، تحمل پریشانی و تجربه مجدد ضربه در جانبازان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه. مجله علوم مراقبتی نظامی، 4(4)، 248-236.
کریمی، صبری، و کرد، بهمن. (1396). پیش‌بینی تنظیم هیجان براساس شفقت‌ورزی به خود و تن‌انگاره دانشجویان. فصلنامه مطالعات روان‌شناسی تربیتی، 14(28)، 230-207.
Baker, D. A., Caswell, H. L., & Eccles, F. J. (2019). Self-compassion and depression, anxiety, and resilience in adults with epilepsy. Epilepsy & Behavior, 90, 154-161.
Bardeen, J. R., Tull, M. T., Dixon-Gordon, K. L., Stevens, E. N., & Gratz, K. L. (2015). Attentional control as a moderator of the relationship between difficulties accessing effective emotion regulation strategies and distress tolerance. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 37(1), 79-84.
Barlow, M. R., Turow, R. E. G., & Gerhart, J. (2017). Trauma appraisals, emotion regulation difficulties, and self-compassion predict posttraumatic stress symptoms following childhood abuse. Child Abuse & Neglect, 65, 37-47. ‏
Brandt, C. P., Zvolensky, M. J., & Bonn-Miller, M. O. (2013). Distress tolerance, emotion dysregulation, and anxiety and depressive symptoms among HIV+ individuals. Cognitive Therapy and Research, 37(3), 446-455.
Carpenter, J. K., Sanford, J., & Hofmann, S. G. (2019). The effect of a brief mindfulness training on distress tolerance and stress reactivity. Behavior Therapy, 50(3), 630-645. ‏
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual differences in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362.
Kamali Nasab, Z., & Mohammadkhani, P. (2018). Compassion and self-worth and their relationship with adaptive and maladaptive strategies of cognitive emotion regulation. Iranian Journal of Clinical Psychology, 6(1), 9-20.
Lotan, G., Tanay, G., & Bernstein, A. (2013). Mindfulness and distress tolerance: Relations in a mindfulness preventive intervention. International Journal of Cognitive Therapy, 6(4), 371-385. ‏
Neff, K. D. (2003). The development and validation of a scale to measure self-compassion. Self and Identity, 2(3), 223-250.
Neff, K. D. (2012). The science of self-compassion: Compassion and wisdom in Psychotherapy. ‏79-92.
Neff, K. D., & Dahm, K. A. (2015). Self-compassion: What it is, what it does, and how it relates to mindfulness. In Handbook of mindfulness and self-regulation. New York, NY: Springer ‏
Robinson, M., Ross, J., Fletcher, S., Burns, C. R., Lagdon, S., & Armour, C. (2021). The mediating role of distress tolerance in the relationship between childhood maltreatment and mental health outcomes among university students. Journal of Interpersonal Violence, 36(15-16), 7249-7273. ‏
Simons, J. S., & Gaher, R. M. (2005). The Distress tolerance scale: Development and validation of a self-report measure. Motivation and emotion, 29(2), 83-102.
Tabachnick, B. G., Fidel, L. S., & Ullman, J. B. (2007). Using multivariate statistics. Boston, MA: Pearson. ‏‏
Tang, Y. Y., Tang, R., & Posner, M. I. (2016). Mindfulness meditation improves emotion regulation and reduces drug abuse. Drug and Alcohol Dependence, 163, 13-18.
Teper, R., Segal, Z. V., & Inzlicht, M. (2013). Inside the mindful mind: How mindfulness enhances emotion regulation through improvements in executive control. Current Directions in Psychological Science, 22(6), 449-454. ‏
Van Eck, K., Warren, P., & Flory, K. (2017). A variable-centered and person-centered evaluation of emotion regulation and distress tolerance: links to emotional and behavioral concerns. Journal of Youth and Adolescence, 46(1), 136-150. ‏
Worden, B., Levy, H. C., Das, A., Katz, B. W., Stevens, M., & Tolin, D. F. (2019). Perceived emotion regulation and emotional distress tolerance in patients with hoarding disorder. Journal of Obsessive-Compulsive and Related Disorders, 22, 100441.