نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه کردستان

2 استاد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، بابل، ایران

4 کارشناسی ارشد برنامه‌ریزی درسی، راهبر آموزشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش شهرستان آمل، مدرس دانشگاه پیام نور آمل

چکیده

ابعاد زیستی شخصیت تأثیر مهمی بر ابعاد روان‌شناختی افراد دارند و تنظیم شناختی هیجان می­تواند تحت تأثیر این ابعاد قرار گیرد. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی تنظیم شناختی هیجان در افراد با تیپ شبانه‌روزی صبحگاهی و شامگاهی انجام گرفت. این تحقیق با رویکرد روش­شناسی کمی در قالب یک طرح علی-مقایسه‌ای در دو گروه افراد با الگوهای صبحگاهی و شامگاهی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه پژوهش در مرحله اول شامل 300 دانشجوی دختر و پسر 19 تا 33 ساله، دانشجوی کارشناسی یا کارشناسی ارشد بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس و آزمون غربالگری صبحگاهی-‌شامگاهی 99 نفر با‌توجه به نمره آن‌ها در پرسش‌نامه صبحگاهی-شامگاهی انتخاب و در دو گروه تیپ صبحگاهی (50 نفر) و تیپ شامگاهی ( 49 نفر) مورد بررسی قرار گرفتند. از دو پرسش‌نامه صبحگاهی-‌شامگاهی و پرسش‌نامه تنظیم شناختی هیجان به‌عنوان ابزار جمع‌آوری داده‌ها استفاده شد. تحلیل آماری با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه از نظر ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه­گیری تفاوت معنی‌دار وجود دارد. نتایج نشان داد که افراد صبحگاهی از لحاظ ارزیابی مجدد مثبت و دیدگاه­گیری بالاتر از افراد با تیپ شامگاهی بودند. با‌توجه به نتایج به‌دست آمده می­توان گفت افرادی که در تیپ شبانه­روزی صبحگاهی قرار دارند از تنظیم شناختی هیجان مثبت برخوردار هستند. بنابراین صفات صبحگاهی و شامگاهی می­توانند نقش مؤثری در گرایش به‌سمت به‌کارگیری راهبردهای تنظیم شناختی هیجان مثبت و منفی داشته باشند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the components of emotional cognitive regulation of Students Based on Individual Differences in Biological Character Types

نویسندگان [English]

  • Mahsa Mosalman 1
  • Niloofar Mikaeili 2
  • Askari Asghari Ganji 3
  • ali mahdavi 4

1 University of Kurdistan

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Mohaghegh Ardabili, Ardabil, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, University of Farhangian, Babol, Iran

4 Master of Curriculum planning, Educational and Educational Leader of Amol Education Department, Teacher of Payam Noor University of Amol

چکیده [English]

Biological dimensions of personality have an important impact on the psychological aspects of individuals and cognitive emotion regulation can be affected by these dimensions. The purpose of this study was to assess cognitive emotion regulation in morning and evening circadian type. This research was conducted with a quantitative method approach in the form of a causal-comparative design in two groups of people with morning and evening patterns. The sample consisted of 300 male and female students aged between 19 and 33, undergraduate or postgraduate students. Using available sampling method and morning / evening screening, 99 students were selected according to their score in the morning / evening questionnaire. and were examined in two groups morning (50) and evening (49). Two morning-evening questionnaires and an emotional cognitive regression questionnaire were used as a tool for data collection. Statistical analysis using multivariate analysis of variance showed that the two groups there are significant differences in terms of positive re-evaluation and the view-taking.. The results showed that people in the morning were more in terms of positive re-evaluation and vision-taking than those with evening type. According to the results, it can be said that those who are in the morning- circadian type have a the positive cognitive emotion regulation. Therefore, morning and evening traits can play an effective role in the tendency toward applying positive and negative cognitive emotion regulation strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Cognitive emotion regulation
  • Morning
  • Evening
  • Students
امیری، سهراب و عیسی‌زادگان، علی. (1394). ارزیابی عاطفه و سیستم­های مغزی-رفتاری براساس چرخه­های صبحگاهی و شامگاهی. روان‌شناسی معاصر، 10(2)، 112-101.
امیری، سهراب و عیسی‌زادگان، علی. (1394). تفاوت­های فردی در توانایی­های شناختی و سبک­های عاطفی با‌توجه به گرایش­های شخصیتی صبحگاهی و شامگاهی. فصلنامه علمی پژوهشی عصب روان‌شناسی، 1(2)، 50-32.
اندامی‌خشک، علیرضا، گلزاری، محمود و اسماعیلی‌نسب، مریم. (1392). نقش راهبردهای نه‌گانه‌ی تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی تاب‌آوری. مجله اندیشه و رفتار، 7(27)، 91-57.
حسنی، جعفر و میرآقایی، علی‌محمد. (1391). رابطه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با ایده‌پردازی خودکشی. روان‌شناسی معاصر، 7(1)، 72-61.
رهافر، آرش، صادقی جوجیلی، میثم، صادق­پور، آتوسا و میرزایی، شهاب. (1392). بررسی ویژگی­های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه صبحگاهی-‌شامگاهی  .(MEQ)دو فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، 20(8)، 122-109.
شیخی، سیامک، عیسی‌زادگان، علی و اسدی‌مجره، سامره. (1393). مقایسه شادی و رضایت از زندگی در بین تیپ­های شبانه­روزی. مجله پزشکی ارومیه، 25(1)، 20-12.
صالحی، اعظم، باغبان، ایران، بهرامی، فاطمه و احمدی، احمد. (1390). رابطه بین راهبردهای شناختی تنظیم هیجان و مشکلات هیجانی با‌توجه به عوامل فردی و خانوادگی. فصلنامه مشاوره و روان‌درمانی خانواده، 1‌(1)، 18-1.
صالحی، اعظم، مظاهری، زهرا، آقاجانی، زهرا و جهانبازی، بنفشه. (1394). نقش راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در پیش‌بینی افسردگی. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی، 1(16)، 117-108.
ضیایی، مریم، امیری، شعله و مولوی، حسین. (1386). رابطه نمرات تیپ شبانه­روزی و زمان واکنش دانشجویان در دو نوبت ‌صبح و عصر. فصلنامه تازه‌های علوم شناختی، 9(2)، 53-47.
کرمی، جهانگیر، مومنی، خداداد و علیمرادی، فریده. (1395). پیش­بینی کیفیت خواب بر‌اساس استرس، افسردگی و اضطراب با نقش میانجی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در زنان باردار. مجله زنان مامائی و نازائی ایران، 19(9)، 1-10.
مسلمان، مهسا، سهرابی، احمد، احمدی، شمس‌الدین و قلی‌زاده، زلیخا. (1398). ارزیابی حافظه آینده‌نگر، تصمیم‌گیری خطرپذیر و تصمیم‌گیری همکارانه در بین افراد با تیپ شبانه‌روزی صبحگاهی و شامگاهی. روان‌شناسی بالینی و شخصیت، ۱۷(۱)، 156-145.
Adan, A., Archer, S. N., Hidalgo, M. P., Di Milia, L., Natale, V., & Randler, C. (2012). Circadian typology: A comprehensive review chronobiology international. The Journal of Biological and Medical Rhythm Research, 29(9), 1153-1175.
Berdynaj, D., Boudissa, S. N., Grieg, M. S., Hope, C., Mahamed, S. H., & Norbury, R. (2016). Effect of chronotype on emotional processing and risk taking. Chronobiology International, 33(4), 406-418.
Besoluk, S. (2011). Morningness- eveningness preferences and university entrance examination scores of high-school students. Personality and Individual Differences, 50(2), 248-252.
Bolinger, E., Born, J., & Zinke, K. (2018). Sleep divergently affects cognitive and automatic emotional response in children. Neuropsychologia, 117, 84-91.
Caci, H., Robert, P., & Boyer, P. (2004). Novelty seekers and impulsive subjects are low in morningness. European Psychiatry, 19(2), 79- 84.
Cavallera, G. M., & Giudicis, S. (2008). Morningness and eveningness personality: A survey in literature from 1995 up till 2006. Personality and Individual Differences, 44(1), 3- 21.
Cavallera, G. M., Gatto, M., & Boari, G. (2014). Personality, cognitive styles and morningness-eveningness disposition in a sample of Yoga trainees. Med Sci Monit, 20, 238-246.
De young, C. G., Hasher, L., Djikic, M., Criger, B., & Peterson, J.B. (2009). Morning people are stable people: circadian rhythm and the higher-order factors of the big five. Personality and Individual Differences, 43, 267-276.
Di milia, L., & Muller, H. (2012). Does impression management impact the relationship between morningness-eveningness and self-rated sleepiness? Personality and individual differences, 52(6), 702-706.
Dı´az-Morales, J. F. (2007). Morning and evening-types: Exploring their personality styles. Personality and Individual Differences, 43(4), 769-778.
Diaz-Morales, J. F., & Sanchez-Lopez, M. P. (2008). Morningness-eveningness and anxity among adult: A matter of sex/gender? Personality and Individual Differences, 44(6), 1391-401.
Diaz-Morales, J. F., Escribano, C., Jankowski, K. S., Vollmer, C., & Randler, C. (2014). Evening adolescents: The role of family relationships and pubertal development. Journal of Adolescence, 37(4), 425-432.
Farniaa, V., AhmadiJuibaria, T., Behrouz, B., Khani, M. M., Alikhani, M., Hookari, S., & Behrouz, B. (2019). Predicting quality of sleep based on emotion regulation and resiliency among men with substance-related disorders in western Iran: Results from a diagnostic analysis model. Clinical Epidemiology and Global Health, 7(4), 552-558.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P.h. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and depression. Personality and Individual Differences, 30(8), 1311-1327.
Gau, S. S., Shang, C. Y., Merikangas, K. R., Chiu, Y. N., Soong, W. T., & Cheng A. T. (2007). Association between morningness-eveningness and behavioral/emotional problems among adolescents. J Biol Rhythms, 22(3), 268-274.
Giannotti, F., Cortesi, F., Sebastiani, T., & Ottaviano, S. (2002). Circadian preference, sleep and daytime behaviour in adolescence. Journal of Sleep Research, 11(3), 191-199.
Granefski, N., & Kraaij, V. (2006). Cognitive emotion regulation questionnaire – development of a short 18-item version (CERQ-short). Personality and Individual Differences, 41(6), 1045–1053.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimensional assessment of emotion regulation and dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the difficulties in emotion regulation scale. Journal of Psychopathology & Behavioral Assessment, 26(1), 41-54.
Gresham, D., & Gullone, E. (2012). Emotion regulation strategy use in children and adolescents: The explanatory roles of personality and attachment. Pers Indiv Differ, 52(5), 616-621.
Gross, J. J. (1998). The emerging field of emotion regulation: An integrative review. Review of General Psychology, 2(3), 271-299.
Gruber, R., Fontil, L., Bergmame, L. T., wiebe, S., Amsel, R., Frenette, S., & Carrier, J. (2012). Contributions of circadian tendencies and behavioral problems to sleep onset problems of children with ADHD. BMC PSychiatry, 12(212), 1-11.
Hasler, B. P., Nofzinger, E. A., Germain, A., Kupfer, D. J., Krafty, R. T., & Rothenberger, J. A. (2012). Chronotype and diurnal patterns of positive affect and affective neural circuitry in primary insomnia. Journal of Sleep Research, 21(25), 515-526.
Jentsch, V. L., Kuchinke, L., Dierolf, A. M., & Merz, C. H. (2017). What our eyes tell us about feelings: Tracking pupillary responses during emotion regulation processes: Pupillary responses during emotion regulation. Psychophysiology, 54(4), 1-12.
Jeong Jeong, H., Moon, E., Min Park, J., Dae Lee, Y., Choi, Y., & In Chung, Y. (2015). The relationship between chronotype and mood fluctuation in the general population. Psychiatry Res, 229(3), 867-871.
Kahn, M., Sheppes, G., & Sadeh, A. (2013). Sleep and emotions: Bidirectional links and underlying mechanisms. Int J Psychophysiol, 89(2), 218-228.
Kervran, C., Fatséas, M., Serre, F., Taillard, J., Beltran, V., Leboucher, J., ... & Auriacombe, M. (2015). Association between morningness/eveningness, addiction severity and psychiatric disorders among individuals with addictions. Psychiatry Research, 229(3), 1024-1030.
Killgore, W. D. S., Balkin, T. J., Yarnell, A. M., & Capaldi, V. F. (2017). Sleep deprivation impairs recognition of specific emotions. Neurobiology of Sleep and Circadian Rhythms, 21(3), 10-16.
Kobylińska, D., & Kusev, P. (2019). Flexible emotion regulation: How situational demands and individual differences influence the effectiveness of regulatory strategies. Frontiers in Psychology, 10(72), 1-15.
Lee, S., Park, J. E., Cho, S. J., Cho, I. H., Lee, Y. J., & Kim, S. J. (2014). Association between morningness‐eveningness and temperament and character in community-dwellingKorean adults. Asia-Pacific Psychiatry, 6(1), 77-82.
Miller, M. A., Rothernberger, S. D., Hasler, B. P., Donofry, S. D., Wong, P. M., … & Roecklein, K. A. (2015). Chronotype predicts positive affect rhythms measured by ecological momentary assessment. Chronobiol Int, 32(3), 376-384.
Mu, P., & Huang, Y. H. Cholinergic system in sleep regulation of emotion and motivation. Pharmacological Research, 143, 113-118.
Murkar, A. L. A., & De Koninck, J. (2018). Consolidative mechanisms of emotional processing in REM sleep and PTSD. Sleep Med Rev, 41, 173-184.
Ong, J. C., Shapiro, S. L., & Manber, R. (2008). Combining mindfulness meditation with cognitive-behavior therapy for insomnia: A treatment-development study. Behav Ther, 39(2), 171-182.
Owens, J. A., Dearth-Wesley, T., Lewin, D., Gioia, G., & Whitaker, R. C. (2016). Self-regulation and sleep duration, sleepiness, and chronotype in adolescents. Pediatrics, 138(6): e20161406.
Pabst, S. R., Negriff, S., Dorn, L. D., Susman, E. J., & Huang, B. (2009). Depression and anxiety in adolescent females: the impact of sleep preference and body mass index. J Adolesc Health, 44(6), 554-560.
Palmer, C. A., & Alfano, C. A. (2017). Sleep and emotion regulation: An organizing, integrative review. Sleep Medicine Reviews, 31, 6-16.
Piffer, D., Ponzi, D., Sapienza, P., Zingales, L., & Maestripieri, D. (2014). Morningness-eveningness and intelligence among highachieving US students: Night owls have higher GMAT scores than early morning types in a top-ranked MBA program. Intelligence, 47, 107-112.
Preckel, F., Lipnevich, A. A., Schneider, S., & Roberts, R. D. (2011). Chronotype, cognitive abilities, and academic achievement: A meta-analytic investigation. Learning and Individual Differences, 21(5), 483-492.
Randler, C., & Saliger, L. (2011). Relationship between morningness–eveningness and temperament and character dimensions in adolescents. Personality and Individual Differences, 50(2), 148-152.
Randler, C., & Schaal, S. (2010). Morningness, habitual sleep-wake variables and cortisol level. Biological psychology, 85(1), 14-18.
Randler, C. H. (2008). Morningness-eveningness, sleep-wake variables and big five personality factors. Personality and Individual Differences, 45(2), 191-196.
Roenneberg, T., Kumar, C. J., & Merrow, M. (2007). The human circadian clock entrains to sun time. Current Biology, 17(2), 44-45.
Schlarb, A. A., Sopp, R., Ambiel, D., & Grunwald, J. (2014). Chronotype-related differences in childhood and adolescent aggression and antisocial behavior--a review of the literature. Chronobiol Int, 31(1), 1-16.
Song, J., & Stough, C. (2000). The relationship between morningness-eveningness, time-of-day, speed of information processing and intelligence. Personality and Individual Differences, 29(6), 1179-1190.
Sun, W., Xin Li, S. H., Wang, G., Dong, S. H., Jiang, Y., … & Jiang, F. (2018). Association of sleep and circadian activity rhythm with emotional face processing among 12-monthold infants. Sci-Rep, 8(1), 3200.
Tempesta, D., Socci, V., De Gennaro, L., & Ferrara, M. (2018). Sleep and emotional processing. Sleep Med Rev, 40, 183-195.
Tsaousis, I. (2010). Circadian preferences and personality traits: A meta-analysis. European Journal of Personality, 24(4), 356-373.
Tzischinsky, O., & Shochat, T. (2011). Eveningness, sleep patterns, daytime functioning, and quality of life in Israeli adolescents. Chronobiol Int, 28(4), 338-343.
Vafapoor, H., Zakiei, A., Hatamian, P., & Bagheri, A. (2018). Correlation of sleep quality with emotional regulation and repetitive negative thoughts: A casual model in pregnantwomen. J Kermanshah Univ Med Sci, 22(3), 1-7.
Vandekerckhove, M., & Wang, Y. L. (2018). Emotion, emotion regulation and sleep: An intimate relationship. AIMS Neuroscience, 5(1), 1–22.
Voinescu, B. I., & Szentagotai, A. (2014). Emotion regulation and maladaptive beliefs in relation to morningness/eveningness. Presented at the 22nd Congress of the European Sleep Research Society in Tallinn, Estonia.