نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استاد گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

3 استادیار گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

10.22055/jacp.2022.22399.1040

چکیده

رفتارهای ایمنی‌بخش‌ به افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی کمک می‌کند تا احساس ترس و هراس خود را به روش‌های مختلف پنهان کنند و این عملکرد به آن‌ها ایمنی می‌دهد‌. هدف پژوهش حاضر‌ بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی مقیاس رفتارهای ایمنی‌بخش در میان دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان علوم پزشکی آبادان بودند که به روش مرحله‌ای 80 دانشجو انتخاب شدند. برای اندازه‌گیری پایایی مقیاس، از سه روش آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن-براون و گاتمن و برای اندازه‌گیری روایی نیز از تحلیل عامل تأییدی و روایی همزمان استفاده شد. یافته‌های پژوهش حاکی از روایی و پایایی مطلوب مقیاس مذکور است مقدار 10/0=‌RMSEA و پایایی به روش آلفای کرونباخ، تنصیف اسپیرمن‌–‌براون و گاتمن، به‌ترتیب برابر 83/0، 53/0 و 54/0 محاسبه شد. هم‌چنین نتایج تحلیل عامل تأییدی‌ نشان داد که مدل سه‌عاملی مقیاس رفتارهای ایمنی‌بخش در جامعه‌ی دانشجویان از برازش‌ برخوردار است. روایی و پایایی قابل قبول مقیاس رفتارهای ایمنی‌بخش در دانشجویان دانشکده علوم پزشکی آبادان نشان می‌دهد که این مقیاس را می‌توان برای شناخت بهتر دانشجویان مضطرب اجتماعی و کمک به درمان آن‌ها مورد استفاده قرار داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Psychometric Characteristics of Safety Behaviors Scale in Students

نویسندگان [English]

  • Leila Favaregh 1
  • Soodabeh Bassaknejad 2
  • Iran Davodi 3

1 MA of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

The aim of the present study was to investigate the psychometric characteristics of the Safety Behaviors Scale among a sample of Abadan University of Medical Science students. In this descriptive study, the sample has been carried out on 80 students of Medical Science University, who were selected through census sampling. The reliability coefficients were calculated by three different methods: Cronbach's alpha, Spearman-Brown, and Guttman spiliting, and to determine the validity of the scale, confirmatory factor analysis and concurrent validity were used. For analysis, SPSS version 16 and Amos version 20 were used, and the significant level was 0/05. The findings of this study indicate that the scale has the desired reliability and validity. (RMSEA = 0.10, reliability by Cronbach Alpha=0.83, Spearman-Brown spiliting Alpha=0.53 and Guttman spiliting Alpha = 0.54 were calculated). Confirmatory Factor Analysis showed that the three-factor model of the Safety Behaviors Scale fits among the students’ sample. The results of the present study have provided acceptable reliability and validity evidence for the Safety Behaviors Scale among Abadan University of Medical Science students, which can be applied in future research.

کلیدواژه‌ها [English]

  • safety behaviors scale
  • psychometric properties
  • confirmatory factor analysis
بهرامی، محمد، ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد (۱۳۹۱). مقایسه‌ی ادراک از خود و رفتارهای ایمنی در دانش‌آموزان دارای نشانه‌های اختلال اضطراب اجتماعی و بهنجار. روان‌شناسی مدرسه، 2(1)، 79-62.
رجب‌زاده، فرزانه، مکوند حسینی، شاهرخ، طالبیان شریف، جعفر و قنبری هاشم آبادی، بهرامعلی (1394). تأثیر واقعیت‌درمانی نوین گروهی مبتنی بر تئوری انتخاب بر اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دست‌آوردهای روان‌شناختی، 4(1)، 152-133.
فوارق،‌ لیلا، ‌بساک‌نژاد، ‌سودابه و داودی، ‌ایران. (1397). رابطه شرم درونی‌شده، رفتارهای ایمنی‌بخش و راهبردهای اجتناب شناختی با ابعاد اضطراب اجتماعی در دانشجویان علوم پزشکی. روان‌شناسی بالینی‌، 10(4)‌، 44-35.
Breggin, P. R. (2015). The biological evolution of guilt, shame and anxiety: A new theory of negative legacy emotions. Medical Hypotheses, 85(1), 17-24.
Cuming, S., Rapee, R. M., Kemp, N., Abbott, M. J., Peters, L., & Gaston, J. E. (2009). A self-report measure of subtle avoidance and safety behaviors relevant to social anxiety: Development and psychometric properties. Journal of Anxiety Disorders, 23(7), 879-883.
Evans, R., Chiuk, K., Clark, D. M., Waite, P., & Leigh, E. (2021). Safety behaviors in social anxiety: An examination across adolescence. Behavior, Research and Therapy, 144, 1-15.
Furukawa, T. A., Chen, J., Watanabe, N., Nakano, Y., Ietsugu, T., Ogawa, S., & Noda, Y. (2009). Videotaped experiments to drop safety behaviors and self-focused attention for patients with social anxiety disorder: Do they change subjective and objective evaluations of anxiety and performance? Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 40(2), 202-210.
Gros, D. F., Simms, L. J., Antony, M. M., & McCabe, R. E. (2012). Development and psychometric evaluation of the Multidimensional Assessment of Social Anxiety (MASA). Journal of Clinical Psychology, 68(4), 432-447.
Heimberg, R. G., Liebowitz, M. R., Hope, D. A., & Schneier, F. R. (1995). Social Phobia: Diagnosis, assessment, and treatment. New York: Guilford Press.
Hofmann, S. G. (2007). Cognitive factors that maintain social anxiety disorder: A comprehensive model and its treatment implications. Cognitive Behaviour Therapy, 36(4), 193-209.
Hood, H. K., Antony, M. M., Koerner, N., & Monson, C. M. (2010). Effects of safety behaviors on fear reduction during exposure. Behaviour Research and Therapy, 48(12), 1161-1169.
Kim, J. K. (2005). The effect of the decreased safety behaviors on anxiety and negative thoughtsin social phobics. Journal of Anxiety Disorder, 19, 69-86.
Lovibond, P. F., Mitchell, C. J., Minard, E., Brady, A., & Menzies, R. G. (2009). Safety behaviors preserve threat beliefs: Protection from extinction of human fear conditioning by an avoidance response. Behavior Research and Therapy, 47(8), 716-720.
Matos, M., Pinto‐Gouveia, J., & Gilbert, P. (2013). The effect of shame and shame memories on paranoid ideation and social anxiety. Clinical Psychology & Psychotherapy, 20(4), 334-349.
McManus, F., Sacadura, C., & Clark, D. M. (2008). Why social anxiety persists: An experimental investigation of the role of safety behaviors as a maintaining factor. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 39(2), 147-161.
Mitchell, M. A., & Schmidt, N. B. (2014). General in-situation safety behaviors are uniquely associated with post-event processing. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 45(2), 229-233
Moscovitch, D. A., Rowa, K., Paulitzki, J. R., Ierullo, M. D., Chiang, B., … & McCabe, R. E. (2013). Self-portrayal concerns and their relation to safety behaviors and negative affect in social anxiety disorder. Behavior Research and Therapy, 51(8), 476-486.
Plasencia, M. L., Alden, L. E., & Taylor, C. T. (2011). Differential effects of safety behavior subtypes in social anxiety disorder. Behavior Research and Therapy, 49(10), 665-675.
Purdon, C., Antony, M., Monteiro, S., & Swinson, R. P. (2001). Social anxiety in college students. Journal of Anxiety Disorders, 15(3), 203-215.
Rachman, S., Gruter-Andrew, J., & Shafran, R. (2000). Post-event processing in social anxiety. Behavior Research and Therapy, 38(6), 611-617.
Rowa, K., Paulitzki, J. R., Ierullo, M. D., Chiang, B., Antony, M. M., … & Moscovitch, D. A. (2015). A false sense of security: safety behaviors erode objective speech performance in individuals with social anxiety disorder. Behavior Therapy, 46(3), 304-314.
Sharpe, L., Todd, J., Scott, A., Gatzounis, R., Menzies, R. E., & Meulders. (2022). Safety behaviors or safety precautions? The role of avoidance in anxiety disorder in the context of chronic physical illness. Clinical psychology Review, 92, 1-10
Sy, J. T., Dixon, L. J., Lickel, J. J. b., Nelson, E. A., & Deacon, B. J. (2011). Failure to replicate the deleterious effects of safety behaviors in exposure therapy. Behavior Research and Therapy, 49, 305-314.
Taylor, C. T., & Alden, L. E. (2010). Safety behaviors and judgmental biases in social anxiety disorder. Behaviour Research and Therapy, 48(3), 226-237.
Thomas, S. A., Daruwala, S. E., Goepel, K. A., & De Los Reyes, A. (2012). Using the subtle avoidance frequency examination in adolescent social anxiety assessments. Child & Youth Care Forum, 41(6), 547-559.
Vassilopoulos, S. P. (2008). Social anxiety and ruminative self-focus. Journal of Anxiety Disorders, 22(5), 860–867.