نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دکتری مشاوره و مدرس دانشگاه غیرانتفاعی میزان، تبریز، ایران (نویسنده مسئول)
2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه غیرانتفاعی میزان، تبریز، ایران
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، بناب، ایران
4 دکتری روانشناسی و مدرس مؤسسه آموزش عالی نبیاکرم (ص)، تبریز، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف مقایسه سبکهای مقابلهای، افکار ناکارآمد و مهارتهای زندگی در دانشجویان با اختلال هویت جنسی و عادی در یک طرح علّی- مقایسهای انجام گرفت. 78 دانشجو با اختلال هویت جنسی و 80 دانشجوی عادی به روش نمونهگیری داوطلبانه- هدفمند از ادارات بهزیستی و کلینکهای روانشناختی و پزشکی قانونی شهرهای تهران، تبریز و کرمانشاه انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامههای اختلال هویت جنسیتی (GIDQ)، راهبردهای مقابلهای لازاروس و فولکمن (WOCQ)، مقیاس نگرشهای ناکارآمد (DAS) بک و همکاران و پرسشنامه مهارتهای زندگی ساعتچی و همکاران پاسخ دادند. دادههای گردآوری شده توسط نرمافزار آماری SPSS-24 و با روش تحلیل واریانس چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که میانگین سبک مقابلهای هیجانمدار در دانشجویان با اختلال هویت جنسی (68/35) بهطور معنیداری بالاتر از دانشجویان عادی (26/32) (002/0 > p)؛ و میانگین مهارت حل مسأله در دانشجویان با اختلال هویت جنسی (74/23) بهطور معنیداری کمتر از دانشجویان عادی (16/25) بود و در دگرمتغیرها دو گروه با یکدیگر تفاوت ندارند. طبق یافتهها میتوان از این نتاج برای آموزش افراد دارای
اختلال هویت جنسی استفاده کرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Comparison of coping styles and dysfunction thoughts and life skills in normal students and students with sexual identity disorder
نویسندگان [English]
- mehrdad sasani 1
- Gelareh Maleki 2
- Gholam Hosein Javanmard 3
- Hadi Asamkhani Akbarinejhad 4
1 Corresponding Author: PhD Counseling and Teacher of Mizan University, Tabriz, Iran (mehrdadsasani45@gmail.com)
2 MA of Educational Psychology, Mizan University, Tabriz, Iran
3 Associate Professor, Department of Psychology, Payame Noor University, Bonab, Iran
4 PhD Counseling and Teacher of University College of Nabi Akram, Tabriz,, Iran
چکیده [English]
Abstract
The present study was conducted aimed to investigate styles, dysfunctional thoughts, and life skills in students with and without gender identity disorder in the causal-comparative study. 78 students with gender identity disorder were selected using purposine-voluntary method sampling the welfare offices, psychological clinics and forensic medicine in Tehran, Tabriz, and Kermanshah cities, and 78 normal students from the universities of the mentioned cities. The Participant completed the Javanmard's Gender Dysphoria Questionnaire, Beck et al. Dysfunctional Attitudes Scale (DAS), Lazarus and Folkman's Ways of Coping Questionnaire (WOCQ), and Saatchi et al. and Life Skills Questionnaire. Data were analyzed using multivariate analysis of variance and spss-24 software statistical. The findings indicated that the mean of emotion-focused coping style in students with gender identity disorder (35.68) were significantly higher than normal students mean (32.26), the mean of problem solving skills in students with gender identity disorder (23.74) lower than normal students mean (25.16), and in other variables, the two groups are not different from each other. According to the findings, these results can be used to educate people with sexual identity disorders.
کلیدواژهها [English]
- Coping styles
- dysfunctional thoughts
- life skills
- gender identity disorder
ساختاری نگرشهای ناکارآمد و افسردگی: بررسی نقش واسطهای سبک پاسخنشخوار. مجلهی روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، ۲۲(۴)، 329-318.