نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

2 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی‌، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، تهران، ایران.

3 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم و تحقیقات واحد خوراسگان، اصفهان، ایران

4 کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی‌، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایران

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تکنیک‌های تنظیم هیجان بر ناگویی خلقی در سربازان انجام شد. این پژوهش کارآزمایی بالینی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه‌ی سربازان یک واحد نظامی شهر تهران در سال 1395 بود. تعداد 350 نفر از سربازان با نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و پرسشنامه ناگویی ‌خلقی تورنتو را تکمیل کردند. سپس تعداد 66 نفر که دارای بالاترین نمرات در پرسشنامه ناگویی ‌خلقی بودند انتخاب و به‌ صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه آموزش تکنیک‌های تنظیم هیجان (هر جلسه 90 دقیقه و هر هفته دو جلسه) دریافت نمود و گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماند، پس از پایان مداخله، مجدداً پس‌آزمون روی دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-22 تحلیل شد. نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش تکنیک‌های تنظیم هیجان باعث کاهش ناگویی‌خلقی در سربازان می‌شود. به نظر می‌رسد که آموزش تکنیک‌های تنظیم هیجان با اصلاح راهبردهای تنظیم هیجان سازش نایافته، می‌تواند روش مناسبی برای پیشگیری از مشکلات هیجانی باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Effect of Emotion Regulation Techniques Training on Alexithymia in Soldiers

نویسندگان [English]

  • Mojtaba Rezaiei 1
  • Qolam Reza Jafari 2
  • Hasan Aghaiei 3
  • mohsen karimi 4

1 M.A. of Clinical Psychology, Baqyatollah University of Medical Science, Tehran, Iran

2 M.A. of Clinical Psychology, Baqyatollah University of Medical Science, Tehran, Iran

3 M.A. of Clinical Psychology, University of Science Researches Khorasgan Branch, Isfahan, Iran

4 M.A. of Clinical Psychology, Baqyatollah University of Medical Science, Tehran, Iran

چکیده [English]

The present study aimed to evaluate the effectiveness of emotion regulation techniques training on alexithymia in soldiers. This research was a clinical trial designed with pre-test, post-test and one-month follow-up. The population included all soldiers of a military unit located in Tehran in 1395. A number of 350 soldiers were selected by convenience sampling, and answered the Toronto alexithymia questionnaire. Then 66 individuals with the highest scores placed randomly into two experimental and control groups. The experimental group attended eight 90-minute emotion regulation techniques training sessions twice a week and the control group were put in the waiting list. After the intervention, the post-test conducted on both groups. The data was analyzed using SPSS-22. The results of two-factor variance analysis showed that emotion regulation techniques training reduced alexithymia in soldiers. It seems that emotion regulation techniques training can be a useful solution to prevent emotional problems by modifying maladaptive emotion regulation strategies.

کلیدواژه‌ها [English]

  • alexithymia
  • emotion regulation techniques training
  • soldiers