نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2 استاد گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر مبتلا و غیرمبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای دبستانهای شهر اهواز با کنترل ترتیب تولد صورت گرفت. این پژوهش توصیفی از نوع علی-مقایسهای (پس از وقوع) میباشد. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر پایهی ششم دبستانهای اهواز که در سال تحصیلی 1395-1394 بودند. از این جامعه آماری، نمونهای به تعداد 50 نفر، با روش نمونهگیری چندمرحلهای خوشهای و ساده که اختلال نافرمانی مقابلهای داشتند انتخاب شدند و به همین تعداد نیز دانشآموزان بدون این اختلال انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزار های سیاههی رفتاری کودک (فرم والد)، سنجش کارکرد خانواده، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان و برای تعیین عملکرد تحصیلی از میانگین کل معدل تحصیلی استفاده شد. نتایج تحلیل مانکوا نشان داد که بین کارکرد خانواده، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی دانشآموزان دختر دارای اختلال نافرمانی مقابلهای و عادی تفاوت معنیداری وجود دارد. دانشآموزان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای در متغیرهای کارکرد خانواده، راهبردهای مثبت تنظیم شناختی هیجان و عملکرد تحصیلی نسبت به دانشآموزان بدون این اختلال دارای عملکرد کمتر، ولی در استفاده از راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان نسبت به آنها بالاتر بودند.
کلیدواژهها
- اختلال نافرمانی مقابلهای
- کارکرد خانواده
- راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
- عملکرد تحصیلی
- دانشآموزان دختر
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Comparison of Family Functioning, Cognitive Emotion Regulation Strategies and Academic Performance of Female Students with and without Oppositional Defiant Disorder (ODD)
نویسندگان [English]
- Zeinab Bernoos 1
- Manijeh Shehni Yailagh 2
- Cyrus allipour 3
1 M.A. Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
2 Professor, Department of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
3 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
The objective of this study was to compare family functioning, cognitive emotion regulation strategies and academic performance of female students with and without oppositional defiant disorder (ODD) by controlling birth order in students of primary schools of Ahwaz City. The study type was causal-comparative. The population for this study was female students in the sixth grade of primary schools of Ahvaz who were enrolled in the academic year 2014-2015. From this population, a sample of 50 students with oppositional defiant disorder (ODD), were selected by multistage random cluster and simple sampling methods and the same number were selected from students without ODD. To collect the data, Child Behavior Checklist (parent form), the Family Assessment Device of Epstein, Baldwin and Bishop, Garnefski Cognitive Emotion Regulation Questionnaire and to determine the academic performance, Grade Point Average were used. MANCOVA results showed that there is significant differences in family functioning, cognitive emotion regulation strategies and academic performance between female students with oppositional defiant disorder and students without ODD. ODD students had lower performance in family functioning, positive cognitive emotion regulation strategies and academic performance than students without ODD, but were higher in negative cognitive emotion regulation strategies.
کلیدواژهها [English]
- oppositional defiant disorder (odd)
- family functioning
- cognitive emotion regulation strategies
- Academic Performance
- female students