نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، لرستان، ایران
چکیده
این پژوهش با هدف بررسی اثر بخشی آموزش والدین کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای با برنامهی فرزندپروری فورهند و لانگ برکاهش علائم نافرمانی مقابلهای کودکان آنان انجام شده است. طرح پژوهش آزمایشی، از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه والدین کودکان دارای اختلال نافرمانی مقابلهای دختر شهر فرمهین بود که در سنین بین 6 تا 11 سال قرار داشتند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. پرسشنامه علایم مرضی کودکان- فرم والد (CSI-4) ابزار پژوهش بود. افراد حاضر در گروه آزمایش، برای شش جلسه تحت آموزش فرزندپروری با برنامهی لانگ و فورهند قرار گرفتند، درحالیکه افراد گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کواریانس تکمتغیری استفاده گردید. نتایج نشان داد که آموزش والدین به شیوهی فرزندپروری فورهند و لانگ کاهش علائم نافرمانی مقابلهای کودکان را به دنبال دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effects of Long and Forehand Parenting Program on Decreasing Symptoms of Oppositional Defiant of Children in Farmahin
نویسندگان [English]
- Hossein Pak Nejad 1
- Firoozeh Ghazanfari 2
- Mohammad Ali Sepahvandi 3
1 .A. of Psychology, Lorestan University, Lorestan, Iran
2 Associate Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Lorestan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Lorestan University, Lorestan, Iran
چکیده [English]
The aim of this study was to investigate the effects of Long and Forehand Parenting Program on oppositional defiant symptoms in children with oppositional defiant disorder. The research design was experimental, included pre-test, post-test, and control group. The study population consisted of all parents of girls between the ages of 6 to 11 years old, with oppositional defiant disorder in Farmahin city. They were selected using multistage simple random sampling and then randomly assigned to two experimental and control groups (15 per group). The research instrument was child symptom questionnaire (CSI-4) parents’ form. The participants of experimental group were trained using Forehand and Long parenting program for six sessions, while the control group received no intervention. Data were analyzed using Analysis of Covariance (ANCOVA). The results illustrated that training parents with Forehand and Long parenting program reduced the symptoms of oppositional defiant disorder.
کلیدواژهها [English]
- long and forehand parenting program
- oppositional defiant disorder
- children