نوع مقاله : تخصصی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
2 کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
3 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجفآباد، اصفهان، ایران
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر افسردگی و سازگاری دختران نابینای شهر شهرکرد بود. روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی (پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل) بود. جامعهی آماری، کلیهی دختران نابینای شهرکرد که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 30 نفر از آنها بهطور تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. پیشآزمون بر روی آزمودنیها اجرا گردید و بعد از اتمام جلسات آموزشی، پسآزمون مجدد از دو گروه گرفته شد. ابزار پژوهش پرسشنامهی سازگاری بل و مقیاس افسردگی بک میباشد. دادهها با استفاده نرمافزار SPSS-20 و با تحلیل کوواریانس در سطح معنیداری 05/0 P < تحلیل شد. نتایج نشان داد که آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به کاهش افسردگی و افزایش سازگاری دختران نابینا میگردد. این روش میتواند روشی مناسب برای کاهش افسردگی و افزایش سازگاری در دختران نابینا باشد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Effectiveness of Acceptance & Commitment Therapy (ACT) on Depression and Adjustment of Blind Girls
نویسندگان [English]
- Sajad Tajvar Rostami 1
- Fateme Rahimi Khorasgani 2
- Malihe Sadat Kazemi 3
1 M.A. Student of Psychology, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Esfahan, Iran
2 M.A. of Psychology, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Esfahan, Iran
3 Assistant Professor, Department of Psychology, Islamic Azad University, Najafabad Branch, Esfahan, Iran
چکیده [English]
The goal of this study was to investigate the effectiveness of acceptance & commitment therapy (ACT) on depression and adjustment of blind girls in Shahr-e Kord city. The research method was quasi-experimental with pre-test, post-test, and follow-up with a control group. The research population was all the blind girls of Shahr-e Kord city and 30 girls were selected by available sampling method, and were randomly assigned into control and experimental groups. The test was conducted on both groups, before and after intervention sessions. Instruments used in this study included Bell Adjustment Inventory and Beck Depression Scale. Analysis of covariance was performed using SPSS 20. The results showed that acceptance and commitment therapy (ACT) decreased depression and increased adjustment in blind girls. The findings suggest that acceptance and commitment therapy (ACT) can be used as an effective treatment for reducing depression and improving adjustment.
کلیدواژهها [English]
- acceptance & commitment therapy (ACT)
- Depression
- adjustment
- blind girls