نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه یزد، دانشکده علوم انسانی، یزد، ایران
2 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بینالمللی امام رضا (ع)، مشهد، ایران
3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
چکیده
مطالعه حاضر به مقایسه مؤلفههای فراشناخت در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری پایه اول دوره راهنمایی شهرستان یزد پرداخته است. نمونه پژوهش 140 دانشآموز (70 نفر دانشآموز دختر و پسر با اختلال یادگیری و 70 دختر و پسر بدون اختلال یادگیری) بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فراشناخت ییلدیز و همکاران ، استفاده شد. دادهها با استفاده از tوابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیر فراشناخت، در گروه فاقد اختلال یادگیری بیشتر از گروه دارای اختلال یادگیری میباشد. در هر دو مؤلفهی دانش و مهارت فراشناختی، دانشآموزان فاقد اختلال یادگیری به طور معناداری در سطح بالاتری از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری قرار داشته و مؤلفه دانش، در بین دو گروه از تفاوت بیشتری برخوردار است. بر اساس یافتههای حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که در فرآیند درمان اختلال یادگیری، آموزشهای مربوط به دانش فراشناختی در مقایسه با دیگر مهارتهای فراشناختی میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compare of Meta-Cognitive Components in Students with and Without Learning Disorder in First Grade of Middle School
نویسندگان [English]
- E. Sadeghian 1
- A. Khalili Sadrabad 2
- H. Sepehr 3
- A. Zandevanian 3
1
2
3 Assistant Professor, Education Department, University of Yazd, Yazd, Iran
چکیده [English]
This study was conducted to compare the components of meta-cognition in students with and without learning disorder in first grade middle school in the city of Yazd. The sample was 140 students (70 male and female students with learning disorders and 70 male and female students without learning disorder) who were selected randomly. In order to collect data was used from the list of researcher made and meta-cognition questionnaire Yildiz et al that was confirmed its validity by faculty Translator and its reliability by Cronbach's alpha. The data were analyzed using dependent t test. The results showed that the meta-cognition variable in the group without learning disorder is more than the group with learning disorder. In both meta-cognitive knowledge and skills, students without learning disorder had significantly higher level of the students with learning disorder, and as regards knowledge, there is more difference between the two groups. Based on research findings, it can be concluded that in the process of the treatment of learning disorder, should be more attention training of meta-cognitive knowledge compared with meta-cognitive skills.
کلیدواژهها [English]
- components of meta-cognition
- meta-cognitive skills
- meta-cognitive knowledge
- learning disorder