الهام فارسیمدان؛ احمد غضنفری؛ رضا احمدی؛ مریم چرامی
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ذهنآگاهی و خود کارامدی تحصیلی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ذهنآگاهی و خود کارامدی تحصیلی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای، تعداد 500 دانش آموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارت بودند از: فرم کوتاه پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ والاچ و همکاران (2006)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی گونیوس و کوزو (2015). تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. جهت پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که نتایج حاکی از پایایی مطلوب ابزارها بود. نتایج تحلیل فرضیه پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی برازش مناسب داشت و تاثیر ذهنآگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی و همچنین تاثیر خودکارآمدی بر اشتیاق تحصیلی مثبت و معنیدار بود. همچنین نقش واسطهگری خود کارامدی تحصیلی نیز معنیدار بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی از پیشایندهای مهم اشتیاق تحصیلی هستند.