نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
2 دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
3 گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
4 استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده
هدف پژوهش حاضر تبیین اشتیاق تحصیلی بر اساس ذهنآگاهی و خود کارامدی تحصیلی در قالب یک مدل علی بود. روش پژوهش، همبستگی و از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز در سال تحصیلی 1400-1401 بود که به روش نمونه گیری تصادفی خوشهای چند مرحله ای، تعداد 500 دانش آموز به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش عبارت بودند از: فرم کوتاه پرسشنامه ذهنآگاهی فرایبورگ والاچ و همکاران (2006)، پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی جینکس و مورگان (1999) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی گونیوس و کوزو (2015). تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزارهای SPSS و AMOS انجام شد. جهت پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد که نتایج حاکی از پایایی مطلوب ابزارها بود. نتایج تحلیل فرضیه پژوهش نشان داد که مدل پیشنهادی برازش مناسب داشت و تاثیر ذهنآگاهی بر خودکارآمدی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی و همچنین تاثیر خودکارآمدی بر اشتیاق تحصیلی مثبت و معنیدار بود. همچنین نقش واسطهگری خود کارامدی تحصیلی نیز معنیدار بود. با توجه به نتایج پژوهش میتوان نتیجه گرفت که ذهنآگاهی و خودکارآمدی تحصیلی از پیشایندهای مهم اشتیاق تحصیلی هستند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining Academic Engagement Based on Mindfulness and Academic Self-Efficacy: Path Analysis Model
نویسندگان [English]
- Elham Farsimadan 1
- Ahmad Ghazanfari 2
- reza ahmadi 3
- Maryam Charami 4
1 PhD Student of Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
2 Associate Professor, Department of Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
3 Department of Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
4 Assistant Professor, Department of Educational Psychology, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
چکیده [English]
The present study aimed to explain academic engagement based on mindfulness and academic self-efficacy in the form of a causal model. The research method was correlational and a path analysis type. The statistical population of the research included all students of the second secondary level of Shiraz city in the academic year 2021-2022, and 500 students were selected as the research sample by multi-stage cluster random sampling method. The data collection tools in this research were the short form of Freiburg Walach et al. Mindfulness Questionnaire (FMI-SF) (2006), Jinks and Morgan Academic Self-Efficacy Questionnaire (1999), and Gunuc & Kuzu's Academic Engagement Questionnaire (2015). Data analysis was done using SPSS and AMOS software. Cronbach's alpha coefficient was used for the reliability of the questionnaires, and the results indicated the good reliability of the instruments. The results of the research hypothesis analysis showed that the proposed model had a good fit and the effect of mindfulness on academic self-efficacy (sig=0.02) and academic engagement (sig=0.01), as well as the effect of self-efficacy on academic engagement (sig=0.01), was positive and significant. Also, the mediating role of academic self-efficacy was significant (sig=0.006). According to the results, it can be concluded that mindfulness and academic self-efficacy are important antecedents of academic engagement.
کلیدواژهها [English]
- mindfulness
- academic self-efficacy
- academic engagement
- students