جلیل باباپور؛ تورج هاشمی؛ سیلک لوکس؛ ندا نجفی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه و درمان ذهن- بدن بر نشانههای ADHD در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیشفعالی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش شناختی مبتنی بر رایانه و درمان ذهن- بدن بر نشانههای ADHD در کودکان مبتلا به اختلال کاستی توجه- بیشفعالی بود. پژوهش حاضر از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون است. از بین کودکان 12-7 ساله که بر اساس ملاکهای DSM-5، تشخیص اختلال کاستی توجه- بیشفعالی گرفته بودند، 30 کودک به صورت در دسترس از مراکز مشاوره و روان درمانی تبریز در سال 1398 انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش تقسیم شدند. پس از انتخاب نمونه و جایدهی تصادفی افراد در گروههای آزمایشی، آزمون IVA به عنوان پیشآزمون اجرا گردید و یکی از گروه ها، آموزش شناختی را دریافت کرده و گروه دیگر درمان ذهن- بدن را دریافت کرد. به منظور بررسی اثربخشی روشهای مداخله ای، پسآزمون (IVA) اجرا شده و دادههای به دست آمده مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS-18 و تحلیل واریانس چندمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان دادند که دو روش آموزشی- درمانی اثرات متفاوت و معنیداری بر بهبود نشانههای ADHD دارند.