محمد حسن عموشاهی؛ ساناز شاه سنائی
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری اشتیاق تحصیلی براساس سبک هویت و هوش هیجانی در دانشآموزان متوسطه اول مدارس استعدادهای درخشان با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی الگوی ساختاری اشتیاق تحصیلی براساس سبک هویت و هوش هیجانی در دانشآموزان متوسطه اول مدارس استعدادهای درخشان با نقش میانجی اعتیاد به اینترنت بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری و بهلحاظ هدف از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه اول استعدادهای درخشان شهرستان خمینیشهر در سال تحصیلی 1402-1401 بود که همهی 117 نفر آنان بهروش دردسترس در پژوهش شرکت کردند. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی پینتریچ و همکاران (1991)، پرسشنامهی سبک هویت برزونسکی (1992)، پرسشنامة هوش هیجانی بار ـ آن (1988) و پرسشنامهی اعتیاد به اینترنت یانگ (1998) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که مدل اندازهگیری شده با مدل نظری برازش مطلوبی دارد. سبک هویتی و هوش هیجانی بر اشتیاق تحصیلی با میانجیگری اعتیاد به اینترنت دانشآموزان متوسطه اول برازنده دادهها است. نتایج نشان داد اعتیاد به اینترنت دانشآموزان استعدادهای درخشان اثر مستقیم (05/0p<) و غیرمستقیم (05/0p<) و نقش میانجی جزئی دارد. بنابراین در پیشگیری و بهبود اشتیاق تحصیلی توجه به نقش سبک هویتی، هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت ضروری است.