اسلامی، محمدعلی؛ درتاج، فریبرز؛ سعدی پور، اسماعیل؛ دلاور، علی (1395). مدلیابی علّی اشتیاق تحصیلی بر مبنای منابع شخصی و منابع اجتماعی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه امیرکبیر تهران. فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی، 3(22)133-121.
آریا صدر، زیور؛ اکبرزاده، نسرین؛ یزدی، سیده منور (1389). مقایسه مؤلفههای هوش هیجانی مردان معتاد و غیرمعتاد و ارائه برنامه آموزسی بر ساس مؤلفههای هوش هیجانی در معتادان مراجعهکننده به مراکز ترک اعتیاد در شهرستان خرمآباد. مجله روانشناختی، 6، 3، 73-89.
بهادری خسروشاهی، جعفر؛ حبیبی کلیبر، رامین (1396). رابطه دشواری در نظمبخشی هیجانی و باورهای فراشناختی با تفکر ارجاعی در دانشآموزان پسر دوره متوسطه. راهبردهای شناختی در یادگیری، 5، 9، 117-135.
برک، لورا، ای (1397). روانشناسی رشد. جلد دوم (ترجمه یحیی سیدمحمدی)، ارسباران، تهران.
پناهی، غلامحسین، اردونی، طیبه؛ کاظمی، سجاد (1402). تأثیر اشتیاق تحصیلی بر امید تحصیلی از طریق نقش میانجی خوشبینی تحصیلی در دانشآموزان. مجله مطالعات روانشناسی تربیتی. 20(50)، 20-33.
بهشتیان، محمد (1392). رابطهی بین مؤلفههای هوش هیجانی و اعتیاد به اینترنت در بین دانشآموزان دبیرستانهای شهر تهران. جامعه پژوهی فرهنگی، 4، 2، 1-19.
جعفری، زهرا؛ عبدی زرین، سهراب (1400). رابطه بین اشتیاق تحصیلی، هویت تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان مجله مطالعات روانشناسی تربیتی، 18(44)، 103-122.
جعفری، نسیم، فاتحیزاده، مریم. (1390). پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر پایه هوش هیجانی در دانشجویان دانشگا اصفهان، فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 12(3)، 79-86.
جمشیدی، مژگان؛ سروقد، سیروس (1394). نقش میانجی سبکهای هویت در رابطه بین تمایزیافتگی خود و اعتیاد به اینترنت دانشآموزان دبیرستانهای غیردولتی. روشها و مدلهای روانشناختی، 6، 20، 37-54.
حجازی، الهه، فرتاش، سهیلا (1385). تفاوتهای جنسیتی در سبکهای هویت، تعهد و کیفیت دوستی. پژوهش زنان، 4، 3، 61-76.
خدایاری فرد، محمد؛ چشمهنوشی، میترا؛ رحیمینژاد، عباس؛ فراهانی، حجتالله (1390). اثربخشی آموزش مؤلفههای هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی و صمیمیت اجتماعی. مجله روانشناسی، 15(2)، 353-368.
روزنبرگ، ک.پ؛ فدر، ل.ک. (1400). اعتیادهای رفتاری. (ترجمه شیرزاد بابایی، آرش جواهری، محمد باقر صابری زفرقندی)، تهران: انتشارات ارجمند (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2014).
سحاقی، حکیم؛ حیاتی، ناهید؛ محمدی، حنیفه (1400). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر اشتیاق تحصیلی دانشآموزان شهر کرج. فصلنامه ایدههای نو در تعلیم و تربیت، 1، 1، 31-37.
سعید، نسیم (1398). تأثیر یادگیری ترکیبی بر خودتعیینگری و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، 14، 2(30)، 67-86.
شفیعی، زهره؛ سجادیان، ایلناز؛ نادی، محمدعلی (1399). اثربخشی طرحوارهدرمانی بر سرزندگی تحصیلی، خودنظمجویی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. مجله علوم روانشناختی، 19، 93، 1175-1184.
صفری، هدیه؛ جناآبادی، حسین؛ سلمآبادی، مجتبی؛ عباسی، امیر (1394). پیشبینی اشتیاق تحصیلی بر اساس هوش معنوی و سرسختی روانشناختی. دو ماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 8(6)، 7-12.
طاهریان، مریم؛ دلاور، علی؛ رسولی، محمدرضا؛ عقیلی، سید وحید (1397). رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی با هوش شناختی، هوش هیجانی، خلاقیت و ویژگیهای شخصیتی در کاربران. فصلنامه مطالعات رسانههای نوین، 4، 15، 253- 280.
غیبی، اکرم؛ زارعی، حیدرعلی (1397). پیشبینیاعتیاد به اینترنت براساس هیجانخواهی و سبکهای هویت در دانشآموزان. مجله روانشناسی و روانپزشکی شناخت، 5، 3، 53-65.
کیانی، قمر؛ کاکاوند، علیرضا (1392). اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر سال اول متوسطه شهر زنجان. مطالعات روانشناختی، 9، 2، 153-171.
گنجی، بی نظیر؛ توکلی، سمیرا؛ بنیاسدی شهربابک، فائزه؛ اسدی، سکینه (1395). بررسی رابطه بین اعتیاد به اینترنت و اشتیاق تحصیلی دانشجویان، دو ماهنامه علمی پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی، 9(2)، 150-155.
ملکی، بهرام (1401). تأثیر هوش هیجانی در کاهش وابستگی به شبکههای اجتماعی دانشآموزان. ماهنامه علمی جامعهشناسی سیاسی ایران، 5، 12، 1445-1461.
میرعالی، سیده نصیبه؛ میرهاشمی، زهرا؛ میرعالی، سید ابراهیم (1400). بررسی رابطه استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با باورهای انگیزشی، راهبردهای شناختی و فراشناختی یادگیری خود تنظیمی و اشتیاق به تحصیل رفتاری، عاطفی و شناختی دانشآموزان دختر متوسطه. هشتمین کنفرانس بینالمللی روانشناسی، مشاوره و علوم تربیتی، اسفندماه 1399، گرجستان، 2021).
یانگ، ک. ابرو، ک. (1398). اعتیاد به اینترنت. (ترجمه احمد برجعلی، نجمه زیودار، گلناز مظاهرینژاد). تهران: نشر علم. (تاریخ انتشار به زبان اصلی: 2011).
Alrashidi, O., Phan, H.P., Ngu, B.H. (2016). Academic engagement: An overview of its definitions, dimensions, and major conceptualisations. International Education Studies. 9(12), 41-52.
Bar-On, R. (2000). Emotional and social intelligence: Insights from the Emotional Quotient Inventory. In R. Bar-On, & J. D. A. Parker (Eds.), T
Berzonsky, M. D. & Adams, G. R. (1999). Revaluating the identity status paradigm: still useful after 35 years. developmental Review, 19,557-590.
Berzonsky, M. D. (1989). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research, 4,267-281.
Berzonsky, M. D. (2004). Identity style, parental authority, and identity commitment. Journal
of Youth and Adolescence, 33(3),213-220.
Berzonsky, M.D., Soenens, B., Luyckx, K., Smits, I., Papini, D.R. & Goossens, L. (2013). Development and validation of the revised Identity Style Inventory (ISI-5): Factor structure, reliability, and validity. Psychological Assessment, 25(3), 893.
Chaya, H. (2022). The variables affecting students' enthusiasm for studying in virtual settings: a review. Asian J. Sci. Technol. Soc, 1(1), 11–16.
Chang, E., Lee, A., Byeon, E., Seong, H., Lee, S.M. (2016). The mediating effect of motivational types in the relationship between perfectionism and academic burnout. Personality and Individual Differences, 89, 202-210.
Closson, L.M., Boutilier, R.R. (2017). Perfectionism, academic engagement, and procrastination among undergraduates: The moderating role of honors student status. Learning and Individual Differences, 57(4), 157-162.
Flisher, C. (2010). ‘Getting plugged In: An Overview of Internet Addiction’, Journal of Paediatr Child Health, 46 (10).
Goemans, A., van Geel, M., Wilderjans, T. F., van Ginkel, J. R., & Vedder, P. (2018). Predictors of school engagement in foster children: A longitudinal study. Children and Youth Services Review, 88, 33-43.
Kotsou, I., Mikolajczak, M., Heeren, A., Grégoire, J., & Leys, C. (2019). Improving emotional intelligence: a systematic review of existing work and future challenges. Emotion Review, 11 (2), 151-165.
Kuss, D. J., Griffiths, M. D., & Binder, J. F. (2013). Internet addiction in students: Prevalence and risk factors. Computers in Human Behavior, 29(3), 959–966.
Kuss, D. J.; Shorter, G. W.; van Rooij, A. J.; van de Mheen, D.; & Griffiths, M. D. (2014). The Internet addiction components model and personality: Establishing construct validity via a nomological network. Computers in Human Behavior, 39, 312‐321.
Lee, W.W.S. (2017). Relationships among grit, academic performance, perceived academic failure, and stress in associate degree students. Journal of Adolescence, 60 (7), 148-152.
Lei, H., Cui, Y., & Chiu, M.M. (2021) The relationship between teacher support and students’ academic emotions: A Meta-Analysis. Front. Psychol. 8:2288.
Mayer, J. D., Salovey, P., & Caruso, D. R. (2004). A further consideration of issues of emotional intelligence. Psychological Inquiry, 60, 249-255.
Miranda-Zapata, E., Lara, L., Navarro, J. J., Saracostti, M., & de-Toro, X. (2018). Modelling the Effect of School Engagement on Attendance to Classes and School Performance. Revista de Psicodidáctica (English ed.), 23(2), 102-109.
Monacis, L., de Palo, V., Griffiths, M. D., & Sinatra, M. (2017). Exploring individual differences in online addictions: The role of identity and attachment. International journal of mental health and addiction,15(4),853-868.
Muhonen, H., Pakarinen, E., Poikkeus, A., Lerkkanen, M., & Rasku-Puttonen, H. (2018). Quality of educational dialogue and association with students’ academic performance. Learning and Instruction, 55, 67-79.
Obikor, E. (2010). Developing emotional intelligence in learner with behavioral problem. 3 ed. Washington: Wilson Education Astract.
Orkibi, H., & Tuaf, H. (2017). School engagement mediates well-being differences in students attending specialized versus regular classes. The Journal of Educational Research, 110(6), 675e682.
Tuominen-Soini, H., & Salmela-Aro, K. (2014). Schoolwork engagement and burnout among Finnish high school students and young adults: Profiles, progressions, and educational outcomes. Developmental Psychology, 50, 649–662.
Wang, M.T., Willet, J.B. (2014). The assessment of school engagement: Examining dimensionality and measurement invariance by gender and race/ethnicity. Journal of School Psychology, 46(4), 465-480.
Yang, C.K., Choe, B.M., Baity, M., Lee, J.H., Cho, J.S. (2005). SCL-90-R and 16 PF profiles of senior high school students with excessive internet use. Can J Psychiatry; 50(7): 407-14.
Zhang, Y., Qin, X., Ren, P. (2018). Adolescents' academic engagement mediates the association between Internet addiction and academic achievement: The moderating effect of classroom achievement norm. Computers in Human Behavior, 89(12), 299-307.