مرتضی امیدیان؛ نسرین عباسی؛ سید علیرضا افشانی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر بهبود سلامت روان و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه یزد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر بهبود سلامت روان و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه یزد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گروه پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یزد بودند که با روش تصادفی طبقهای خوشهای مرحلهای از دانشآموزان کلاسهای سال اول مدارس ناحیه 1 شهر یزد انتخاب گردید. دانشآموزان به صورت تصادفی در یکی از وضعیتهای گروه آزمایش ، گروه گواه و گروه پلاسیبو قرارگرفتند. تعداد شاگردان در هر گروه 30 نفر بود. گروه آزمایش در 9 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای مقابله با استرس قرارگرفتند. در گروه پلاسیبو دانشآموزان در مورد پیشگیری از برخی از بیماریها مورد آموزش قرارگرفتند. دانشآموزان قبل و بعد از آزمایش توسط پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، عزتنفس کوپراسمیت و استرس ادراک شده کوهن مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که دانشآموزان در گروه آزمایش ضمن کاهش نمرهها در استرس ادراک شده به صورت معنیداری در سلامت عمومی گلدبرگ عملکرد بهتری داشتند و شاخصهای مشکلات در آنها کاهش یافت. بهعلاوه در نمره عزتنفس بهبودی معنیداری در مقایسه با دو گروه دیگر داشتند. نتایج با توجه به دیدگاههای نظری و پژوهشهای مربوط مورد بحث قرارگرفت.