نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز،گروه روانشناسی تربیتی
2 کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه یزد
3 دانشیار دانشگاه یزد،گروه مطالعات اجتماعی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مهارت مقابله با استرس بر بهبود سلامت روان و عزتنفس دانشآموزان دختر پایه اول مقطع متوسطه یزد بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و گروه پلاسیبو بود. جامعه مورد مطالعه کلیه دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر یزد بودند که با روش تصادفی طبقهای خوشهای مرحلهای از دانشآموزان کلاسهای سال اول مدارس ناحیه 1 شهر یزد انتخاب گردید. دانشآموزان به صورت تصادفی در یکی از وضعیتهای گروه آزمایش ، گروه گواه و گروه پلاسیبو قرارگرفتند. تعداد شاگردان در هر گروه 30 نفر بود. گروه آزمایش در 9 جلسه 75 دقیقهای تحت آموزش مهارتهای مقابله با استرس قرارگرفتند. در گروه پلاسیبو دانشآموزان در مورد پیشگیری از برخی از بیماریها مورد آموزش قرارگرفتند. دانشآموزان قبل و بعد از آزمایش توسط پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ، عزتنفس کوپراسمیت و استرس ادراک شده کوهن مورد ارزیابی قرارگرفتند. نتایج نشان داد که دانشآموزان در گروه آزمایش ضمن کاهش نمرهها در استرس ادراک شده به صورت معنیداری در سلامت عمومی گلدبرگ عملکرد بهتری داشتند و شاخصهای مشکلات در آنها کاهش یافت. بهعلاوه در نمره عزتنفس بهبودی معنیداری در مقایسه با دو گروه دیگر داشتند. نتایج با توجه به دیدگاههای نظری و پژوهشهای مربوط مورد بحث قرارگرفت.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Effectiveness of Coping Skills Training with Stress on Mental Health and Self-Esteem in Girl Students of First Grade High School of Yazd City
نویسندگان [English]
- M. Omidian 1
- N. Abbasi 2
- S.A.R. Afshani 3
1
2
3
چکیده [English]
The aim of this study was to determine the effectiveness of coping skills training with stress on mental health and self-esteem in girl students in first high schools of Yazd city. The research method was semi-experimental with pre- post test, placebo and control group. The population of this study consisted of 90 female students of first high schools in Yazd city that were selected by multistage cluster sampling and designed to three groups (experimental, control and placebo) randomly. Then experimental group administered 9 sessions of at most 75 minutes stress management skills training. Participants were tested with Goldberg General Health Questionnaire (GHQ), Cooper Smith’s self-esteem and Perceived Stress Scale Cohen questionnaire before and after treatment. The results showed that there was a significant difference between experiment and control group in mental health and self -esteem. The rate of perceived stress and problems based on mental health decreased and self -esteem in experimental group in comparison with pre test and control group significantly increased.
کلیدواژهها [English]
- coping skills training with stress
- mental health and self-esteem