مسعود صیادی؛ صدیقه واقفی
چکیده
اصولاً خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اعضای آن، مشـکلات جدیـد را ایجـاد مـیکنـد. یکی از مواردی که بر نظام خانواده تأثیر میگذارد، معلولیت فرزندان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر ...
بیشتر
اصولاً خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اعضای آن، مشـکلات جدیـد را ایجـاد مـیکنـد. یکی از مواردی که بر نظام خانواده تأثیر میگذارد، معلولیت فرزندان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت مقابله با استرس در افزایش کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم شهر بوشهر انجام گرفت. مطالعه حاضر نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروههای آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در سال 1397 بودند که 40 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. در گروه آزمایش، آموزش مهارت مقابله با استرس اجراء شد ولی در گروه گواه مداخلهای صورت نگرفت. گروهها از نظر کیفیت زندگی در مراحل پیشآزمون و پسآزمون ارزیابی شدند. دادهها با نرمافزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس تکمتغیری تحلیل شدند. یافتهها نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در کیفیت زندگی تفاوت معنیداری وجود داشت. بهعبارت دیگر آموزش مهارت مقابله با استرس موجب افزایش کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم شهر بوشهر شد (001/0P<). اگر آموزش مهارت مقابله با استرس برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم اجراء شود، میتوان از بسیاری از مشکلاتاین خانوادهها پیشگیری نمود و در جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنان برنامهریزی نمود. بنابراین خانوادهها، مشاوران و درمانگران میتوانند از روش آموزش مهارت مقابله با استرس در درمان و توانبخشی مادران کودکان و کودکان اوتیسم استفاده کنند.