نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری روان‌شناسی، پردیس علوم و تحقیقات خوزستان، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ‌ایران

2 کارشناسی ارشد، اداره کل پزشکی قانونی استان بوشهر، بوشهر، ایران

10.22055/jacp.2022.27284.1092

چکیده

اصولاً خانواده یک نظام اجتماعی است که اختلال در هر یک از اعضای آن، مشـکلات جدیـد را ‌ایجـاد مـی‌کنـد. یکی از مواردی که بر نظام خانواده تأثیر می‌گذارد، معلولیت فرزندان است. مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش مهارت مقابله با استرس در افزایش کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم شهر بوشهر انجام گرفت. مطالعه حاضر نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه‌های آزمایش و کنترل بود. جامعه پژوهش والدین کودکان مبتلا به اوتیسم در سال 1397 بودند که 40 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و به‌طور تصادفی در دو گروه مساوی جایگزین شدند. در گروه آزمایش‌، آموزش مهارت مقابله با استرس اجراء شد ولی در گروه گواه مداخله‌ای صورت نگرفت. گروه‌ها از نظر کیفیت زندگی در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون ارزیابی شدند. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS-19 و با روش تحلیل کوواریانس تک‌متغیری تحلیل شدند. یافته‌ها نشان داد که بین گروه‌های آزمایش و کنترل در کیفیت زندگی تفاوت معنی‌داری وجود داشت. به‌عبارت دیگر آموزش مهارت مقابله با استرس موجب افزایش کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به اوتیسم شهر بوشهر شد (001/0P<). اگر آموزش مهارت مقابله با استرس برای والدین کودکان مبتلا به اوتیسم اجراء شود‌، می‌توان از بسیاری از مشکلات‌این خانواده‌ها پیشگیری نمود و در جهت ارتقاء کیفیت زندگی آنان برنامه‌ریزی نمود. بنابراین خانواده‌ها، مشاوران و درمانگران می‌توانند از روش آموزش مهارت مقابله با استرس در درمان و توانبخشی مادران کودکان و کودکان اوتیسم استفاده کنند.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Investigating the Effect of Training Stress Coping Skills in Increasing the Quality of Life of Parents of Autism Children

نویسندگان [English]

  • Masoud Sayadi 1
  • Sedighe Vaghefi 2

1 PhD of Psychology, Khuzestan Science and Research Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran

2 General Office of Forensic Medicine of Bushehr Province, Bushehr, Iran

چکیده [English]

Family is a social system in which any disorder of the members creates new problems. One of the factors affecting the family system is the disability of the children. This study aimed to investigate the effect of stress-coping training on increasing the quality of life of parents of autistic children in Bushehr. This research was a semi-experimental study with pre-test and post-test designs with control and experimental groups. The research population was parents of children with autism in 2018, of which 40 were selected by convenience sampling method and randomly divided equally into two groups. The stress-coping skill was trained for the experimental group, but no intervention was given to the control group. The groups were evaluated in terms of life expectancy at the pretest and post-test stages. Data were analyzed by SPSS-19 software and multivariate analysis of covariance. The findings showed a significant difference in the quality of life between the experimental and control groups. In other words, training stress coping strategies increased the quality of life of parents of children with autism in Bushehr city (P <0.001). If stress-coping skill is trained for parents of children with autism, many of the problems in these families can be prevented, and they are planned to improve their quality of life. Therefore, families, counselors, and therapists can use the stress-coping skills method for the treatment and rehabilitation of children with autism and their parents.

کلیدواژه‌ها [English]

  • coping with stress
  • quality of life
  • hope
  • autism
آنتونی، مایکل،‌ ایرونسون، گیل.و اشنایدرمن، نیل (2007). راهنمای عملی مدیریت استرس به شیوه شناختی رفتاری. ترجمه سولماز جوکار، سید‌جواد آل‌محمد و حمید طاهر ‌نشاط دوست (1389). اصفهان:‌ جهاد دانشگاهی دانشگاه اصفهان.
حسین‌زاده، زهره، کاکاوند، علیرضا و احمدی، عبدالجواد (1395). نقش واسطه‌ای ذهن‌آگاهی مادر و تاب‌آوری خانواده در رابطه‌ی بین مشکلات رفتاری کودک دارای اختلال‌های طیف اوتیسم و بهزیستی روان‌شناختی مادر. روان‌شناسی افراد استثنایی،6(23)، 178-151.
خنجری، صدیقه، سیدفاطمی، نعیمه، برجی، سمیه و حقانی، حمید (1392). تأثیر آموزش مهارت‌های مقابله بر کیفیت زندگی والدین کودکان مبتلا به لوسمی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران (حیات)، 19(4)، 25-15.
ریاحی، فروغ، خواجه‌دین، نیلوفر،‌ ایزدی، سکینه (1390). بررسی تأثیر آموزش مدیریت خلق منفی بر سلامت روان و افسردگی مادران دارای کودکان مبتلا به اوتیسم. جنتاشاپیر، 4(2)، 99-91.
ریاحی، فروغ، وطن‌خواه، محمد، کریم‌نژاد، فرزاد‌، رحیمی، هانی، بلادی مقدم، احسان و احمدی انگالی، کامبیز (1393). اثربخشی درمان مبتنی بر کیفیت زندگی بر بهزیستی ذهنی و امیدواری در والدین کودکان مبتلا به اُتیسم. مجله علمی پزشکی جندی شاپور، 13(1)، 65-53.
سادوک، بنجامین جیمز، سادوک، ویرجینیا آلکوت، پدرو، لوئیز (2013). خلاصه روان‌پزشکی. جلد سوم. ترجمه فرزین رضاعی (1395). تهران: انتشارات ارجمند.
صمدی، سید‌علی (1392). مطالعه ملی بر شیوع اوتیسم در میان کودکان پنج ساله ‌ایران. توانبخشی، 16‌‌(1)، 14-5.
عسکری، مهین و مریدی، ژاله (1395). تأثیر آموزش مدیریت استرس و راهبردهای کنترل فکر بر کیفیت زندگی مادران دارای فرزند اوتیسم در شهرستان بندرعباس.‌ پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، ۱‌(۱)، 15-13.
غنیمی، فرزانه، دادخواه، اصغر، دانش، عصمت و تقی‌لو، صادق (1398). مقایسه میزان اثربخشی آموزش مدیریت استرس و ادراک حمایت‌های اجتماعی به‌شیوه شناختی رفتاری بر ابعاد کیفیت زندگی مادران کودکان با اختلال طیف اتیسم. روان‌شناسی افراد استثنایی، 9(35‌)، 99-73.
فرزین، راد، بنفشه، اصغرنژاد، فرید، یکه یزداندوست، رخساره، حبیبی و عسکرآبادی، مجتبی (1390). مقایسه راهبردهای مقابله‌ای و سبک‌های شخصیتی در دانشجویان افسرده و غیر‌افسرده. مجله علوم رفتاری، 4(1)‌، 21-17.
مرادی‌منش، فردین، احدی، حسن، جمهری، فرهاد و رهگذر، مهدی (1391). رابطه درماندگی روان‌شناختی با کیفیت زندگی در زنان مبتلا به سرطان پستان‌. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی زابل، 4(2)، 59-51.
مریدی، ژاله (1395). بررسی تأثیر مدیریت استرس و راهبردهای کنترل فکر بر کیفیت زندگی مادران با فرزندان اوتیسم بندرعباس. مجله پیشرفت‌های نوین در علوم رفتاری، 1(1)‌، 13-1.
مقتدر، لیلا، اکبری، بهمن و حقگو سیاهگورابی، مطهره (1395). تأثیر روان‌درمانی حمایتی و آموزشی گروهی بر اضطراب، افسردگی، استرس و کیفیت زندگی مادران کودکان مبتلا به اختلالات طیف اتیسم. مجله پزشکی ارومیه، 2‌(27)‌، ۱۶۷-۱۷۷.
نادری، وجیهه، برجعلی، احمد و منصوبی‌فر، محسن (1390). اثربخشی آموزش مهارت مدیریت استرس بر کیفیت زندگی. سلامت و روان‌شناسی، 1(2)، 30-13.
نجات، سحرناز، منتظری، علی، هلاکویی نایینی، کوروش، محمد، ‌کاظم، مجدزاده، سیدرضا (1385). استانداردسازی پرسش‌نامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF): ترجمه و روان‌سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی‌، 4(4)، 12-1.
American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (DSM-5®). American Psychiatric Pub.
Benderix, Y., Nordström, B., & Sivberg, B. (2006). Parents’ experience of having a child with autism and learning disabilities living in a group home: A case study. Autism,10(6), 629-641.
Bonis, S. (2016). Stress and parents of children with autism: a review of literature. Issues in Mental Health Nursing, 37(3), 153-163.
Dardas, L. A., & Ahmad, M. M. (2014). Quality of life among parents of children with autistic disorder: A sample from the Arab world. Research in Developmental Disabilities, 35(2), 278-287.
Fombonne, E. (2003). Modern views of autism. Can J Psychiatry, 48(8), 503-504.
Gau, S. S. F., Chou, M, C., Chiang, H. L., Lee, J. C., Wong, C. C., … & Yu, W. C. (2012). Parental adjustment, marital relationship, and family function in families of children with autism. Research in Autism Spectrum Disorders ,6(1), 263-270.
Hsiao, Y. J., Higgins, K., Pierce, T., Whitby, P. J. S., & Tandy, R. D. (2017). Parental stress, family quality of life, and family-teacher partnerships: Families of children with autism spectrum disorder. Research in Developmental Disabilities, 70, 152-162.
Isa, S. N. I., Ishak, I., Ab Rahman, A., Saat, N. Z. M., Din, N. C., … & Ismail, M. F. M. (2016). Health and quality of life among the caregivers of children with disabilities: A review of literature. Asian Journal of Psychiatry, 23, 71-77.
Lopez, J. L., Riggs, S. A., Pollard, S. E., & Hook, J. N. (2011). Religious commitment, adult attachment, and marital adjustment in newly married couples. Journal of Family Psychology, 25(2), 301-309.
Lu, M. H., Wang, G. H., Lei, H., Shi, M. L., Zhu, R., & Jiang, F. (2018). Social Support as mediator and moderator of the relationship between parenting stress and life satisfaction among the Chinese parents of children with ASD. Journal of Autism and Developmental Disorders, 48(4), 1181-1188.
Luque Salas, B., Yáñez Rodríguez, V., Tabernero Urbieta, C., & Cuadrado, E. (2017). The role of coping strategies and self-efficacy as predictors of life satisfaction in a sample of parents of children with Autism spectrum disorder. Psicothema, 29(1), 55-60.
McMillan, S. C., Small, B. J., Weitzner, M., Schonwetter, R., Tittle, M., …& Haley, W. E. (2006). Impact of coping skills intervention with family caregivers of hospice patients with cancer: A randomized clinical trial. Cancer, 106(1), 214-222.
McStay, R., Trembath, D., & Dissanayake, C. (2015). Raising a child with autism: A developmental perspective on family adaptation. Current Developmental Disorders Reports, 2(1), 65-83.
Osborne, L. A., & Reed, P. (2010). Stress and self perceived parenting behaviors of parents of children with autistic spectrum conditions. Res Autism Spect Dis, 4(3), 405–414.
Osman, Z. H. H., Farrag, E. A., & Hegazy, A. E. S. A. (2019). Effectiveness of cognitive-behavioral program on reducing mothers’ burden of care of their children with Autism disorder. The Malaysian Journal of Nursing, 10(4), 48-62.
Pugin, A. J. (2008). The relationship between severity of cerebral palsy in children and the levels of stress experienced by their parents. Thesis of MSc, Witwatersrand University of Health Sciences.
Ruble, L., Murray, D., McGrew, J. H., Brevoort, K., & Wong, V. W. (2018). A preliminary study of activation, stress, and self-management of parents of children with Autism spectrum disorder. Journal of Child and Family Studies, 27(3), 825-834.
Samadi, S. A., & McConkey, R. (2014). The impact on Iranian mothers and fathers who have children with an Autism spectrum disorder. Journal of Intellectual Disability Research, 58(3), 243-254.
Samadi, S. A., McConkey, R., & Kelly, G. (2012). The information and support needs of Iranian parents of children with autism spectrum disorders. Early Child Development and Care, 182(11), 1439-1453.
Sanders, M. R, & Woolley, M. L. (2005). The relationship between maternal self-efficacy and parenting practices: Implications for parent training. Child Care Health Dev, 31(1), 65–73.
Schieve, L. A., Blumberg, S. J., Rice, C., Visser, S. N., & Boyle, C. (2007).The relationship between Autism and parenting stress. Pediatrics, 119(1), 114-121.
Vasilopoulou, E., & Nisbet, J. (2016). The quality of life of parents of children with autism spectrum disorder: A systematic review. Research in Autism Spectrum Disorders, 23, 36-49.
Yamada, A., Kato, M., Suzuki, M., Suzuki, M., Watanabe, N., … & Furukawa, T. A. (2012). Quality of life of parents raising children with pervasive developmental disorders. BMC Psychiatry, 2(1), 1-8.