راضیه مهدینژاد؛ داود حیاتی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی برسلامت روان و ابراز وجود نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ماهشهر بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی برسلامت روان و ابراز وجود نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ماهشهر بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد تشکیل میدادند. نمونه این پژوهش مشتمل بر 30 نوجوان دختر از جامعه مذکور (تعداد 30 نفر که در ابراز وجود و سلامت روان یک انحراف استاندارد پایینتر از میانگین گرفتند) میباشد که برای انتخاب آنها از روش نمونهگیری تصادفی استفاده شد؛ 15 نفر به گروه آزمایش و15 نفر به گروه گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه بهصورت گروهی تحت آموزش مهارت ارتباطی قرار گرفتند. اما گروه گواه مداخلهای دریافت نکردند. در این پژوهش به منظور اندازهگیری متغییرهای مورد نظر از پرسشنامه سلامت روان GHQ-28 و پرسشنامه ابراز وجود برای جوانان ASA، استفاده و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و غیره) و آمار استنباطی (کوواریانس چندمتغیری و موارد دیگر) با استفاده از نرمافزار کامپیوتری SPSS بهرهگیری شد (سطح معنی داری برابر با 05/0 درنظر گرفته شد). نتایج تحلیل فرضیهها نشان داد که آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی باعث افزایش سلامت روان و ابراز وجود نوجوانان خانوادههای تک سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) شد. استفاده از برنامههای مهارت آموزشی میتواند این توانایی را در نوجوانان دختر افزایش دهد که در محیطهای اجتماعی بازخورد مثبتی دریافت کنند و از روبهرو شدن آنها با بازخوردهای منفی جلوگیری میکند و برقراری روابط بین فردی را برای آنها تسهیل مینماید.