نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد مشاوره، واحد علوم و تحقیقات خوزستان، اهواز، ایران

2 کارشناس ارشد روان‌شناسی صنعتی و سازمانی، مناطق نفت‌خیز جنوب، اهواز، ایران

چکیده

هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی برسلامت روان و ابراز وجود نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان ماهشهر بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه نوجوانان دختر تحت سرپرستی کمیته امداد تشکیل می‌دادند. نمونه این پژوهش مشتمل بر 30 نوجوان دختر از جامعه مذکور (تعداد 30 نفر که در ابراز وجود و سلامت روان یک انحراف استاندارد پایین‌تر از میانگین گرفتند) می‌باشد که برای انتخاب آن‌ها از روش نمونه‌گیری تصادفی استفاده شد؛ 15 نفر به گروه آزمایش و15 نفر به گروه گواه گمارده شدند. گروه آزمایش در 8 جلسه به‌صورت گروهی تحت آموزش مهارت ارتباطی قرار گرفتند. اما گروه گواه مداخله‌ای دریافت نکردند. در این پژوهش به منظور اندازه‌گیری متغییرهای مورد نظر از پرسشنامه سلامت روان GHQ-28 و پرسشنامه ابراز وجود برای جوانان ASA، استفاده و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار و غیره) و آمار استنباطی (کوواریانس چندمتغیری و موارد دیگر) با استفاده از نرم‌افزار کامپیوتری SPSS بهره‌گیری شد (سطح معنی داری برابر با 05/0 درنظر گرفته شد). نتایج تحلیل فرضیه‌ها نشان داد که آموزش مهارت ارتباطی به شیوه گروهی باعث افزایش سلامت روان و ابراز وجود نوجوانان خانواده‌های تک سرپرست کمیته امداد
امام خمینی (ره) شد. استفاده از برنامه‌های مهارت آموزشی می‌تواند این توانایی را در نوجوانان دختر افزایش دهد که در محیط‌های اجتماعی بازخورد مثبتی دریافت کنند و از رو‌به‌رو شدن آن‌ها با بازخوردهای منفی جلوگیری می‌کند و برقراری روابط بین فردی را برای آن‌ها تسهیل می‌نماید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Effectiveness of Group Communication Skill Training on the Mental Health and Assertiveness of Adolescent Girls of Imam Khomeini Help Committee in Mahshar City

نویسندگان [English]

  • R. Mahdinejad 1
  • Davood Hayati 2

1

2

چکیده [English]

The purpose of this study was to investigate the effectiveness of group communication skill training on the mental health and assertiveness of adolescent girls supported by Imam Khomeini Help Committee in Mahshar city. The population in this study consisted of all girls who were supported by this committee in Mahshar. The sample consisted of 30 girls which were randomly selected and divided into two groups as experimental and control. The experimental group received 8 sessions of group communication skill training but the control group did not receive any intervention. The instruments were the General Health Questionnaire–28 (GHQ–28) and the Assertiveness Scale for Adolescents (ASA). The qualitative data analysis (Mean, Variance, etc.) and inferential statistics (Multivariable Covariance, etc.) were carried out by using the SPSS software. The result showed that group communication skill training enhanced the amount of mental health and assertiveness of single parent families’ adolescents supported by help committee. Using group communication skill training can improve this ability among girls to receive positive feedback in social environments and inhibit them from encountering with negative ones.

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication skill
  • Mental Health
  • assertiveness