زلیخا قلیزاده
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود بهره حافظه بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و دارونما وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یکزبانه ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود بهره حافظه بود. این پژوهش بهصورت نیمه آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و دارونما وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یکزبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند 30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و درنهایت بهطور تصادفی در 2 گروه آزمایش و دارونما (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه دارونما نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور مینشستند و الکترود به آنها وصل بود اما آموزش نوروفیدبک دریافت نمیکردند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و دارونما) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با مقیاس حافظه آزمون وکسلر (WMS) مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه نوروفیدبک در گروه آزمایش بهبود بهره حافظه دیده شد. بهطورکلی میتوان گفت که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنیداری بر بهره حافظه دارد.