نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه کردستان

چکیده

هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش نوروفیدبک بر بهبود بهره حافظه بود. این پژوهش به‌صورت نیمه آزمایشی انجام شد، در این پژوهش دو گروه آزمایش و دارونما وجود داشت. بدین منظور از بین دانشجویان یک‌زبانه (فارسی زبان) دانشگاه تبریز که داوطلب شرکت در پژوهش بودند 30 نفر که معیارهای لازم را جهت انتخاب نهایی داشتند، انتخاب شد، و درنهایت به‌‌طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و دارونما (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه تحت20 جلسه آموزش با نوروفیدبک قرار گرفت و گروه دارونما نیز طی20 جلسه جلوی مانیتور می‌نشستند و الکترود به آن‌ها وصل بود اما آموزش نوروفیدبک دریافت نمی‌کردند. دانشجویان هر دو گروه (آزمایشی و دارونما) در دو مرحله پیش و پس از آموزش با مقیاس حافظه آزمون وکسلر (WMS) مورد ارزیابی و مقایسه قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس یک‌راهه تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج بیانگر این بود که بعد از 20 جلسه نوروفیدبک در گروه آزمایش بهبود بهره حافظه دیده شد. به‌طورکلی می‌توان گفت که آموزش نوروفیدبک تأثیر معنی‌داری بر بهره حافظه دارد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Communication Skill Training on Mothers’ Family Function with Impaired Physical-motion Children

نویسنده [English]

  • Z. Gholizadeh

چکیده [English]

The aim of this study was to study the effectivness of communication skills training on family function of mothers of children with impaired mobility in Shiraz. The present method implemented as quasi-experiment with pretest-posttest plan with control group. Population of this research includes 120 mothers of children with impaired mobility of Shiraz. Sample of this research includes mothers that tested before presenting direct variable of participants, which includes questionnaire of family function, 80 mother selected which score was below than average and 60 mothers of children with impaired mobility selected randomly (30 sample group and control group). Duration of training communication skills were 8 session, 120 minutes. Sample group trained and control group did not train. Required tools of this research were family function questionnaire (FAD) and statistical data analyzed using T-different method. Obtained results showed that communication skills training is effective on improvement of family function of mothers of children with impaired mobility (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication skills training
  • family function
  • mothers of children with impaired mobility