هاشم جبرائیلی؛ مجتبی حبیبی
چکیده
هوش هیجانی با شناخت فرد از خویش و دیگران، ارتباط بین فردی، سازگاری و انطباق با محیط در جهت ارضای نیاز خود و انتظارات اجتماعی در ارتباط است. بنابراین میتواند در رابطه با اثر آمادگی برای اعتیاد بر مصرف ...
بیشتر
هوش هیجانی با شناخت فرد از خویش و دیگران، ارتباط بین فردی، سازگاری و انطباق با محیط در جهت ارضای نیاز خود و انتظارات اجتماعی در ارتباط است. بنابراین میتواند در رابطه با اثر آمادگی برای اعتیاد بر مصرف نقش تعدیلکننده داشته باشد که پژوهش حاضر در قالب مدلی به بررسی این نقش پرداخت. تعداد 300 آزمودنی به شیوه نمونهگیری در دسترس از بین دانشجویان دانشگاه خوارزمی انتخاب و با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی برادبری- گریوز، پرسشنامه آمادگی برای اعتیاد و پرسشنامه محقق ساخته در مورد مصرف مواد مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادههای بر مبنای آزمونهای همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزارهای SPSS و EQS مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که بین آمادگی برای اعتیاد و مصرف مواد رابطه معنادار مثبت (0.01>r=0.28 ،P) و بین آمادگی برای اعتیاد و هوش هیجانی رابطه معنادار منفی (0.01>r=0.44 ،P) وجود دارد. مدل پیشنهاد شده برای بررسی نقش تعدیلکننده هوش هیجانی در رابطه با اثر آمادگی برای اعتیاد بر مصرف مواد از برازش مطلوبی با دادهها (RMSEA=0.08, CFI=0.97, NFI=0.95, GFI=0.97, AGFI=0.93) برخوردار بود. گرایش به اعتیاد اثر مستقیم مثبت (0.16=β) و اثر غیرمستقیم منفی (0.06-=β) بر مصرف مواد داشت. هوش هیجانی نقش مهمی در پیشگیری از مصرف مواد ایفا میکند و افرادی با نمره بالا در هوش هیجانی با وجود داشتن آمادگی برای مصرف مواد و اعتیاد، به دلیل آگاهی از هیجانات خود، خود مدیریتی و مدیریت روابط و موقعیتهای پرخطر، در عمل کمتر به مواد مصرف سوق پیدا میکنند.