صادق فلاح؛ محسن دهقانی؛ مجتبی حبیبی؛ احسان نیک منش
چکیده
رفتارهای مشکلزا یکی از مسائل مهم و چالشانگیز در دوران نوجوانی است که توجه پژوهشگران و متخصصان سلامت روان را به خود جلب کرده است. رفتارهای مشکلزا تحت تأثیر عواملزیستی، روانی و اجتماعی قرار دارد. ...
بیشتر
رفتارهای مشکلزا یکی از مسائل مهم و چالشانگیز در دوران نوجوانی است که توجه پژوهشگران و متخصصان سلامت روان را به خود جلب کرده است. رفتارهای مشکلزا تحت تأثیر عواملزیستی، روانی و اجتماعی قرار دارد. از آنجایی که کارکرد خانواده، ویژگیهای شخصیتی و هویت فردی از عوامل پیشبینیکننده مهم این رفتارها در دوران نوجوانی هستند لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه میان کارکرد خانواده و سیستم فعالسازی رفتاری با رفتار مشکلزا در نوجوانان و همچنین بررسی نقش میانجیگری هویت در رابطه این دو متغیر پیشبین با رفتار مشکلزا انجام شد. تعداد 190 دانشآموز دبیرستانی ساکن تهران به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و پرسشنامههای ابعاد کارکرد خانواده اولسون، سیستمهای مغزی رفتاری، پرسشنامه عوامل روانی- اجتماعی خطرساز و محافظ رفتار مشکلساز جسور و مراحل روانی- اجتماعی اریکسون را تکمیل کردند. دادهها با روش رگرسیون تحلیل شدند. تحلیل دادهها نشان داد که هر سه متغیر کارکرد خانواده، هویت و سیستمهای فعالسازی رفتاری با رفتار مشکلزا همبستگی معنادار دارند و همچنین میتوانند آن را پیشبینی کنند. همچنین هویت قادر به میانجیگری رابطه کارکرد خانواده و رفتار مشکلزا است اما رابطه بین سیستم فعالسازی رفتاری و رفتار مشکلزا را میانجیگیری نمیکند. نتایج نشان داد کههرچهکارکرد خانواده سالمتر، سیستم فعالسازی رفتاری دارای فعالیت کمتر و هویت منسجمتر باشد، احتمال درگیری نوجوان در رفتارهای مشکلزا کمتر است.