بهرام پیماننیا؛ قاسم محمدیاری؛ رضا لطیفی؛ محسن هاشمینسب؛ آرش جواهری
چکیده
پژوهش حاضر، با هدف بررسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و راهبردهای مقابلهای، در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری، انجام گردید.بر این اساس پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوعی علی- ...
بیشتر
پژوهش حاضر، با هدف بررسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و راهبردهای مقابلهای، در دانشجویان سیگاری و غیرسیگاری، انجام گردید.بر این اساس پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوعی علی- مقایسهای است. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، بدین منظور 100 نفر از دانشجویان سیگاری و100 نفر دانشجوی غیرسیگاری از جامعه مذکور، به صورت نمونه، تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه توسط آزمونهای تکمیل ریشه کلمه (سوگیری حافظه ضمنی) و راهبرهای مقابلهای لازاروس و فالکمن، مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که دانشجویان سیگاری نسبت به دانشجویان غیرسیگاری در آزمون تکمیل ریشه کلمه، لغات بیشتری را به شکل هیجان منفی تکمیل نمودند؛ که حاکی از وجود سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در دانشجویان سیگاری بود. همچنین دانشجویان سیگاری بیشتر از راهبردهای مقابلهای هیجان مدار، در هنگام مواجهه با مسائل استفاده میکنند. در مجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصهی پیشگیری از مصرف سیگار در دانشجویان داشته و نشان می دهند؛ که سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و چگونگی استفاده از راهبردهای مقابلهای؛ به عنوان عوامل زمینهساز، حائز نقش احتمالی در گرایش دانشجویان به مصرف سیگار است.