نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای تخصصی روان‌شناسی و عضو دفتر استعدادهای درخشان دانشگاه شهید چمران اهواز

2 مربی گروه روان‌شناسی، دانشگاه پیام نور تهران

3 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی کودک و نوجوان، دانشگاه تبریز

4 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی و عضو دفتر استعدادهای درخشان، دانشگاه تبریز

5 کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه تبریز

چکیده

پژوهش حاضر، با هدف بررسی سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و راهبردهای مقابله‌ای، در دانشجویان سیگاری و غیر‌سیگاری، انجام گردید.بر این اساس پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوعی علی- مقایسه‌ای است. جامعه آماری آن شامل تمامی دانشجویان پسر ساکن خوابگاه دانشگاه علوم پزشکی تبریز است، بدین منظور 100 نفر از دانشجویان سیگاری و100 نفر دانشجوی غیرسیگاری از جامعه مذکور، به صورت نمونه، تصادفی انتخاب شدند. هر دو گروه توسط آزمون‌های تکمیل ریشه کلمه (سوگیری حافظه ضمنی) و راهبرهای مقابله‌ای لازاروس و فالکمن، مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیل واریانس چند متغیره (مانوا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌های پژوهش نشان داد که دانشجویان سیگاری نسبت به دانشجویان غیرسیگاری در آزمون‌ تکمیل ریشه کلمه، لغات بیشتری را به شکل هیجان منفی تکمیل نمودند؛ که حاکی از وجود سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی در دانشجویان سیگاری بود. هم‌چنین دانشجویان سیگاری بیشتر از راهبردهای مقابله‌ای هیجان مدار، در هنگام مواجهه با مسائل استفاده می‌کنند. در مجموع، این نتایج تلویحات نظری و عملی مهمی در عرصه‌ی پیشگیری از مصرف سیگار در دانشجویان داشته و نشان می دهند؛ که سوگیری حافظه ضمنی نسبت به پردازش اطلاعات هیجانی منفی و چگونگی استفاده از راهبردهای مقابله‌ای؛ به عنوان عوامل زمینه‌ساز، حائز نقش احتمالی در گرایش دانشجویان به مصرف سیگار است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Study of Bias of Implicit Memory Toward Processing of Negative Emotional Information and Coping Strategies between Smoker and Non-Smoker Students

نویسندگان [English]

  • B. Peymannia 1
  • GH. Mohamadyari 2
  • R. Latifi 3
  • M. Hashemi 4
  • A. Javaheri 5

چکیده [English]

This study aimed to examine the bias of implicit memory toward processing of negative emotional information and coping strategy between smoker and non-smoker students. This study is a descriptive and type of study is causal-comparative. The statistical population includes all Medical Sciences University students of Tabriz. The Sample included 200 students, 100 smoker students and 100 non-smoker students that were selected randomly. Both groups were evaluated by (A) Root test words (bias of implicit memory) and (B) Lazarus coping strategies questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistics and multivariate analysis of variance (MANOVA).The results showed that smoker students completed more root words test in negative emotion form than non-smokers’ student that implies existence of a bias of implicit memory to a process of negative emotional information near the smoker students. Also, smoker students used more coping strategies when dealing with problems. Finally, results had importantly theoretical and practical implications in the fields of prevention of smoking among university students and also results showed that bias of implicit memory to process of negative emotional information and how to use coping strategies as predisposing factors that possible had an important role in the tendency to smoking among students.
 

کلیدواژه‌ها [English]

  • implicit memory bias
  • emotional information processing
  • Coping Strategies
  • smoker