عصمت صادقیان؛ افسر خلیلی صدرآباد؛ حمید سپهر؛ احمد زندوانیان
چکیده
مطالعه حاضر به مقایسه مؤلفههای فراشناخت در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری پایه اول دوره راهنمایی شهرستان یزد پرداخته است. نمونه پژوهش 140 دانشآموز (70 نفر دانشآموز دختر و پسر با اختلال یادگیری ...
بیشتر
مطالعه حاضر به مقایسه مؤلفههای فراشناخت در دانش آموزان با و بدون اختلال یادگیری پایه اول دوره راهنمایی شهرستان یزد پرداخته است. نمونه پژوهش 140 دانشآموز (70 نفر دانشآموز دختر و پسر با اختلال یادگیری و 70 دختر و پسر بدون اختلال یادگیری) بود که به روش سرشماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فراشناخت ییلدیز و همکاران ، استفاده شد. دادهها با استفاده از tوابسته مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که متغیر فراشناخت، در گروه فاقد اختلال یادگیری بیشتر از گروه دارای اختلال یادگیری میباشد. در هر دو مؤلفهی دانش و مهارت فراشناختی، دانشآموزان فاقد اختلال یادگیری به طور معناداری در سطح بالاتری از دانشآموزان دارای اختلال یادگیری قرار داشته و مؤلفه دانش، در بین دو گروه از تفاوت بیشتری برخوردار است. بر اساس یافتههای حاضر میتوان چنین نتیجه گرفت که در فرآیند درمان اختلال یادگیری، آموزشهای مربوط به دانش فراشناختی در مقایسه با دیگر مهارتهای فراشناختی میبایست مورد توجه بیشتری قرار گیرد.