نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشکده روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

چکیده

زمینه و هدف: توجه به حل مسئله اجتماعی و ابعاد سرمایه روانشناختی امری ضروری است؛ به دلیل اینکه حل مسئله ‏اجتماعی می تواند متاثر از ابعاد سرمایه روانشناختی باشد. هدف از پژوهش حاضر، پیش بینی توان حل مسأله اجتماعی بر اساس ‏ابعاد سرمایه روانشناختی بود.‏
مواد و روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که بر روی 150 نفر از دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز در ‏سال تحصیلی97-1396 به شیوه تصادفی اجرا گردید. در این پژوهش از پرسشنامه حل مسئله اجتماعی دزوریلا (‏SPSI-R‏) و ‏پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز (‏PSQ‏) استفاده شد. همچنین، برای تحلیل داده‌ها از ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل ‏رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده گردید.‏
یافته ها: نتایج نشان داد که بین امید و حل مسئله اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد؛ بین خوش بینی و حل مسئله ‏اجتماعی رابطه معناداری وجود ندارد. اما بین خودکارآمدی و حل مسئله اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد و در نهایت بین تاب ‏آوری و حل مسئله اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.‏

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Prediction of Social Problem Solving Capacity Based on Dimensions of Psychological Capital in Medical Students of Shahid Chamran University of Ahvaz

نویسنده [English]

  • Mahshid Azizi

psychology faculty, Shihid Chamran University, Ahwaz, Iran

چکیده [English]

Background and Aim: Paying attention to social problem solving and psychological capital dimensions is necessary because social problem solving can be influenced by psychological capital dimensions. The purpose of the present study was to predict the ability of social problem solving based on the dimensions of psychological capital.
Materials and Methods: This is a descriptive-correlational study that was performed on 150 students of Shahid Chamran University of Ahvaz during the academic year 1396-97. In this study, the Social Problem Solving Questionnaire (SPSI-R) and the Lutz Psychological Capital Questionnaire (PSQ) were used. In addition, Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used to analyze the data.Results: The results showed that there is no significant relationship between hope and social problem solving; there is no significant relationship between optimism and social problem solving. But there is a significant relationship between self-efficacy and social problem solving and finally there is a significant relationship between resilience and social problem solving.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Social problem solving
  • psychological capital
  • hope
  • self-efficacy
  • optimism and resilience
ارشاد، رزیتا. (1396). مقایسه استرس والدینی، سبک­های فرزندپروری و حل مسأله اجتماعی مادران کودکان اختلال طیف اُتیسم، اختلال نقص توجه و بیش­فعالی و کودکان عادی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی. تهران.
بیک‌ویردی، زهرا و جعفری، اصغر. (1395). اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مساله بر سازگاری اجتماعی و تاب‌آوری دانش‌آموزان دختر دبیرستانی.‌ دومین کنگره بین‌المللی توانمند‌سازی جامعه در حوزه علوم تربیتی و مطالعات اجتماعی و فرهنگی، مرکز توانمندسازی مهارت‌های فرهنگی و اجتماعی جامعه، تهران.
ثابت، مهرداد و جمشیدی‌فر، زهرا. (1391). هنجاریابی مقدماتی آزمون حل مسأله اجتماعی. مجله‌ی نو در روان‌شناسی. 7(22)، 124-113.
صدری دمیرچی، اسماعیل، اسدی شیشه‌گران، سارا و اسماعیلی قاضی‌ولویی، فریبا. (1396). اثربخشی آموزش برنامه مهارت‌های هیجانی-‌اجتماعی بر کنترل خشم و توانایی حل مسأله اجتماعی در نوجوانان وابسته به مواد. فصلنامه طب انتظامی، ۶‌(۱)، 76-67.
غریبی، حسن و بهاری‌زر، کیفسان. (1394). اثربخشی آموزش مهارت حل مسأله بر خودتنظیمی تحصیلی و اضطراب ریاضی دانش‌آموزان. مجله آموزش و ارزشیابی، 8(32)، 78-61.
غلامی، جمیله و سهرابی، نادره. (1394). مطالعه تحولی حل مسأله اجتماعی و نشخوار فکری در زنان. فصلنامه زن و جامعه، 6(3)، 78-59.
غیاثی، عبدالرحیم. (1395). رابطه عزت‌نفس و سبک‌های حل مسأله با باورهای خودکارآمدی دانشجویان کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه زابل. مجله پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، 7(34)، 64-53.
محزون‌زاده بوشهری، فاطمه. (1395). نقش میانجی‌گری خودکارآمدی در ارتباط بین مهارت حل مسأله اجتماعی و هوش فرهنگی. مجله رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 7(3)، 208-193.
محزون‌زاده بوشهری، فاطمه. (1396). رابطه بین مهارت‌های حل مسأله و خلاقیت دانشجویان با نقش واسطه‌گری خودکارآمدی تحصیلی: مدل‌یابی معادلات ساختاری. مجله ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 6(4)، 50-27.
معمارزاده، غلامرضا، ختائی، محمد‌رضا و عباس‌زاده مینق، شهلا. (1391). رابطه بین مؤلفه‌های سرمایه روان‌شناختی و تعهد سازمانی کارکنان (اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان شرقی). فصلنامه پژوهش‌های مدیریت، 96، 10-1.
نیک‌راه، ندا، زارع، مهدی و خاکباز، حمید. (1394). اثربخشی آموزش گروهی حل مسأله اجتماعی بر افزایش تاب‌آوری مادران دارای فرزند معتاد. رفاه اجتماعی، 15(56)، 199-185.
هدایتی، مهرنوش و ماه‌زاده، حامد. (1395). فلسفه برای کودکان و مهارت حل مسأله اجتماعی. مجله علوم تربیتی، 23(1)، 54-29.
 
Aliyev, R., & Erhan, T. (2015). Self-efficacy in counseling: The role of organizational psychological capital, job satisfaction, and burnout. Procedia Social and Behavioral Sciences, 190, 97-105.
Bayrami, M., & Movahedi, Y. (2015). The effectiveness of social skills training on psychological capital among university students of tabriz city. Quarterly Journal of Social Work, 4(1), 30-37.
Brandt, T., Gomes, J., & Boyanova, D. (2011). Personality and psychological capital as European countries. Finnish. Journal of Business Economics, 3(11), 263-289.
D'Zurilla, T. & Sheedy, T. C. (1992). The relation between social problem solving ability and ubsequent level of academic competence in college student. Cognitive Therapy and Research, 16, 89-599.
D'Zurilla, T. J., Maydeu-Olivares, A., & Gallardo-Pujol, D., (2011). Predicting social problem solving using personality traits. Personal. Individ. Differ, 50(2), 142–147.
Eizadifard, R., Sepasi & Ashtiani, M. (2010). Effectiveness of cognitive behavioral therapy with problem solving skills training on reduction of test anxiety symptoms. J Behav Sci, 4(1), 7-23.
Gresham, F. M. (2006). Social skills for teaching replacement behaviors: Remediating acquisition deficits in at risk student. Behavioral disorder, 3, 363-377.
Jiang, Xu., Lyons, M. D., & Huenbner, E. S. (2016). An examination of the reciprocal relations between life satisfaction and social problem solving in early adolescents. Journal of Adolescence, 53, 141-151.
Jun, W. H., & Lee, G. (2017). The role of ego-resiliency in the relationship between social anxiety and problem solving ability among South Korean nursing students. Journal of Nurse Edution Today, 49, 17-21.
Khalili, S. H., Gholamali Lavasani, M., & Azad Farsane‌, Y. T. (2015). Study of the effectiveness of group training problem-solving skills, on anger control high school students. Applied Psychological Research Quarterly, 6(1), 1-10.
Latifi, Z., Amiri, S. H., Malekpoor, M., & Molavi, H. (2009). The effectiveness of cognitive-social problem solving training to improve inter personal relations changing social behavior and understanding of students self-efficacy with learning disabilities. The Resent of Cognitive Science, 43, 70-84.
Lee, C. H., & Chu, K. K. (2016). Understanding the effect of positive psychological capital on hospitality intern's creativity for role performance. International Journal of Organizational Innovation, 8(4), 213.
Luthans, F., Luthans, K. W., & Luthans, B. C. (2004). “Positive psychological capital: Beyond human and social capital”. Business Horizons, 47, 45-50.
Luthans, F., Youssef, C., & Avolio, B. (2007). Psychological capital: Developing the human competitive edge. Oxford, England: Oxford University Press.
Peterson, S. J., & Luthans, F. (2003). "The positive impact & development of hopeful leaders". Leadership & Organization Development Journal, 24(1), 26-31.
Wonyou, J. (2017). The relationship among college students' psychological capital, learning empowerment, and engagement. Journal of Learning and Individual Differences, 49, 17–24.
Yang, N. Y., & Moon, S. Y. (2013). The impact of health status, health promoting behaviors, and social problem ability on college adjustment among nursing students. The Journal of Korean Academic Society of Nursing Education, 19(1), 33-42.
Zubair, A., & Kamal, A. (2015). Authentic leadership and creativity: Mediating role of work-related flow and psychological capital. Journal of Behavioural Sciences, 25(1), 150-171.