شناسنامه علمی شماره
نویسندگان
1 کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی
2 دانشیار علوم اعصاب، دانشگاه تبریز
3 دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه تبریز
4 فوق تخصص اعصاب و روان کودک و نوجوان
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه میزان دقت ادارک زمان در کودکان ADHD با کودکان عادی در شهر اهواز انجام گرفت. پژوهش از نوع علی- مقایسهای بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر عادی دبستانی و کودکان دارای ADHD مراجعهکننده به کلینیک درمانی بود. نمونه تحقیق شامل 26 نفر از کودکان عادی و 28 نفر از کودکان ADHD بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزار سنجش پژوهش آزمون رایانهای سنجش ادراک زمان و آزمون بازتولید زمانی بود. برای تحلیل دادهها از روش آماری تحلیل واریانس چندمتغیره (MANOVA) استفاده شد. نتایج نشان داد بین بازتولید زمان برای فواصل کوتاهمدت و بلندمدت کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد. ولی مشخص شد بین ضریب تغییرات بازتولید زمان برای فواصل بلندمدت در کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوت وجود دارد و ضریب تغییر پذیری برای فاصله زمانی بلندمدت در کودکان ADHD بیشتر است ولی بین ضریب تغییرات بازتولید زمان برای فواصل کوتاهمدت در کودکان دارای ADHD با کودکان عادی تفاوتی وجود ندارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Compare Different Perception of Time in Children with ADHD and Normal Children in Ahvaz City
نویسندگان [English]
- F. Fartoosi 1
- M.A. Nazari 2
- H. Poursharifi 3
- F. Riahi 4
1
2
3
4
چکیده [English]
The present study aimed to compare the accuracy of time perception in ADHD children with normal children was in Ahvaz. In This causal-comparative study population consisted of boy and girl students from ordinary schools and children with ADHD were referred to the psychological clinic. The sample comprised 26 normal children and 28 children with ADHD .Study instrument was the computerized test to measuring time perception and the reproduction test the results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that there is no difference between normal and ADHD children in reproduction of time for distances in short and long term. In depicted,it has been revealed that there is a significant different between coefficient of changes of variation for long-term interval is children with ADHD. The coefficient of variation for long-term interval is more in ADHD children. However there is no significant difference between the coefficients of variation reproduction time for short distances in children with ADHD with normal children.
کلیدواژهها [English]
- Perception
- ADHD children
- Reproductiontime