نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مشاوره مدرسه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

2 استاد روان‌شناسی، عضو هیئت علمی گروه آموزشی مشاوره و راهنمایی دانشگاه الزهرا

3 دانشیار روان‌شناسی، عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

چکیده

آموزش مهارت‌های ارتباطی در جستجوی کاهش خطر زندگی زناشویی در آینده و پیشگیری از توسعه مشکلات است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان اثربخشی آموزش مهارت‌های ارتباطی بر عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی شهر شیراز بوده است. پژوهش حاضر به‌صورت شبه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل120نفر از مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی شهر شیراز بودند. این نمونه شامل مادرانی بوده است که قبل از ارائه متغیر مستقل، پرسشنامه‌های عملکرد خانواده بر روی آن‌ها اجرا گردیده است، و از بین 80 مادری که نمراتشان پایین‌تر از میانگین بود، 60 مادر به‌صورت گمارش تصادفی و به‌صورت مساوی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شد. سپس متغیر مستقل برای گروه آزمایش ارائه شد، که همان آموزش مهارت‌های ارتباطی، در 8 جلسه‌ی،120 دقیقه‌ای است، و برای گروه کنترل مداخله‌ای اعمال نشد. بعد از اتمام آموزش یا ارائه متغیر مستقل برای گروه آزمایش، پس‌آزمون اجرا گردید. ابزار‌ مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) بود. داده‌های آماری با روش آزمون t تفاضل مورد تجزیه‌و‌تحلیل قرار گرفت. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد، آموزش مهارت‌های ارتباطی بر بهبود عملکرد خانواده مادران کودکان با آسیب جسمی- حرکتی مؤثر است (05/0p<).

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Effectiveness of Communication Skill Training on Mothers’ Family Function with Impaired Physical-motion Children

نویسندگان [English]

  • F. Khazraei 1
  • S. Hoseynian 2
  • F. Hamidi 3

چکیده [English]

The aim of this study was to study the effectivness of communication skills training on family function of mothers of children with impaired mobility in Shiraz. The present method implemented as quasi-experiment with pretest-posttest plan with control group. Population of this research includes 120 mothers of children with impaired mobility of Shiraz. Sample of this research includes mothers that tested before presenting direct variable of participants, which includes questionnaire of family function, 80 mother selected which score was below than average and 60 mothers of children with impaired mobility selected randomly (30 sample group and control group). Duration of training communication skills were 8 session, 120 minutes. Sample group trained and control group did not train. Required tools of this research were family function questionnaire (FAD) and statistical data analyzed using T-different method. Obtained results showed that communication skills training is effective on improvement of family function of mothers of children with impaired mobility (P<0.05).

کلیدواژه‌ها [English]

  • communication skills training
  • family function
  • mothers of children with impaired mobility