فریبا خوبخواهی؛ ارسطو میرانی؛ جوانشیر اسدی
چکیده
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین اختلال وسواس و اختلال اضطراب اجتماعی با احساس گناه در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر گرگان اجرا گردید. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ این پژوهش ...
بیشتر
تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه بین اختلال وسواس و اختلال اضطراب اجتماعی با احساس گناه در دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر گرگان اجرا گردید. روش این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر گرگان بود که براساس جدول کرجسی و مورگان، ۳۶۴ دانشآموز با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. شرکتکنندهها به پرسشنامههای باورهای وسواسی، هراس اجتماعی و احساس گناه آیزنک پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین باورهای وسواسی و اضطراب اجتماعی با احساس گناه در دانشآموزان دختر همبستگی معنادار وجود دارد. براساس این نتایج باورهای وسواسی و اضطراب اجتماعی میتوانند در بهوجود آوردن احساس گناه در فرد نقش داشته باشند که در این میان باورهای وسواسی قدرت پیشبینیکنندگی بیشتری دارند.