سجاد علمردانی صومعه؛ فاطمه قربانی؛ حدیث حیدریراد؛ رسول بهآفری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی نقش مهارت ارتباطی و فنون حل تعارض در پیشبینی رضایت زناشویی زوجین بود. این پژوهش از نوع توصیفیـهمبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام زوجین ساکن شهرستان فامنین در ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی نقش مهارت ارتباطی و فنون حل تعارض در پیشبینی رضایت زناشویی زوجین بود. این پژوهش از نوع توصیفیـهمبستگی است. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمام زوجین ساکن شهرستان فامنین در سال 98 بودند که از بین آنها 110 زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای رضایت زناشویی انریچ، مهارت ارتباطی و حل تعارض رحیم پاسخ دادند. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل رگرسیون چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد و نتایج بهدست آمده نشان داد که رضایت زناشویی با مهارتهای ارتباطی (33/0r=، 001/0 p<)، و مؤلفههای آن یعنی بینش (26/0r=، 001/0 p<)، بیان کلامی (32/0r=،001/0 p<)، مهارت شنیداری (19/0r=، 001/0 p<)، مدیریت هیجانی (18/0r=، 001/0 p<)، ارتباط مثبت دارد ولی با مؤلفه قاطعیت (08/0r=، 001/0 p<)، ارتباط معناداری دیده نشد. همچنین رضایت زناشویی با مؤلفههای فنون حل تعارض یعنی یکپارچه (29/0r=، 001/0 p<)، اجتنابی (13/0r=، 001/0 p<)، صالحه (12/0r=، 05/0 p<)، و ملزم شدن (28/0r=، 001/0 p<)، ارتباط مثبت دارد و با مؤلفه سلطهگرانه (26/0r=، 001/0 p<)، رابطه معنادار معکوس دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که 26 درصد از واریانس رضایت زناشویی براساس مهارت ارتباطی و فنون حل تعارض تبیین میشود. نتایج این پژوهش نشان میدهد که مهارتهای ارتباطی و فنون حل تعارض در رضایت زناشویی زوجین نقش دارند.