احمدی، مالک؛ امانی ساری بگو، جواد و معصومی، وحیده (1393). کاربرد نظریه خودمختاری در پیشبینی عملکرد شغلی معلمان تربیت بدنی. پژوهشهای کاربردی در مدیریت ورزشی، 3(2)، 88-77.
اسکندری، نجمه و صدوقی، مجید (1399). رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی: نقش واسطهگری انگیزش درونی. رویش روانشناسی، 9(12)، 32-2.
برقی ایرانی، زیبا؛ بگیان کوله مرزی، محمدجواد؛ مرادی، آسیه و نجاتی، نعمتالله (1398). ساختار عاملی تأییدی و ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه چندبعدی اشتیاق دانشجویان. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 8(21)، 113-142.
توری شجاعی، آیسانا و انصارینژاد، نصرالله (1396). رابطه خویشتنشناسی و ارزش تکلیف با انگیزش تحصیلی دانشآموزان. پنجمین همایش علمی پژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران.
حسینلو، ندا؛ رضایی، اکبر؛ و واحدی، مجید (1397). بررسی رابطه بین باورهای هوشی، خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هیجانهای تحصیلی با درگیری شناختی دانشآموزان دختر پایه دوم متوسطه شهرستان خوی در سال تحصیلی 94-95. پایاننامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور تبریز.
درتاج، فریبرز (1392). رابطه ارزش تکلیف و اضطراب امتحان : بررسی نقس واسطهای جهتگیری هدفی. روانشناسی تربیتی، 27، 113-97.
صالحی، هاجر؛ قمرانی، امیر؛ و صالحی، زهرا (1392). رابطه نیازهای بنیادی روانشناختی و سلامت روان جانبازان. طب جانباز، 6(22)، 1-9.
طالع پسند، سیاوش، مینایی، اصغر، حسینی، فخری السادات، و درتاج، فریبرز (1400). رابطه ساختاری خودطرحوارههای ریاضی و حافظه عاطفی ریاضی با اشتیاق ریاضی: نقش میانجی ارزش تکلیف و باورهای توانایی انتظار. علوم روانشناختی، 105، 1492-1477.
فریدونی، لیلا (1392). مقایسه مؤلفههای خودتنظیمی تکلیف (ارزش تکلیف، فراشناخت، تلاش و پایداری) دانشآموزان دختر پایه دوم راهنمایی و پایه دوم دبیرستان مدارس استعدادهای درخشان و عادی شهر اهواز. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شهید چمران اهواز.
لواسانی، غلامعلی؛ خضری آذر، مسعود و امانی، جواد (1390). تفاوتهای جنسیتی در خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، ارزش تکلیف، درگیری شناختی و پیشرفت ریاضی. مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان، 1(9)، 32-7.
ماهیار، مریم و خوش نظر، اصغر (1397). رابطه بین نیازهای روانشناختی با اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دختر متوسطه دوم آموزش و پرورش ناحیه 4 تبریز. کنفرانس ملی دستاوردهای نوین جهان در تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و مطالعات فرهنگی-اجتماعی، خوی.
میرز، لاورنس، گامست، گلن و گارینو، ا. جی (1399). پژوهش چندمتغیری کاربردی (طرح و تفسیر). ترجمه حسن آبادی و همکاران. تهران: انتشارات رشد.
یعقوب خانی، مرضیه، اسدزاده، حسن، سعدی پور، اسماعیل، دلاور، علی و درتاج، فریبرز (1397). اشتیاق تحصیلی نوجوانان بر اساس خودشفقت ورزی، ارضای نیازهای بنیادی روانشناختی و احساس امنیت اجتماعی (یک مطالعه پنل ناهم زمان). نوآوریهای آموزشی، 17(67)، 46-23.
Al Issa, H. E., Saad, S., & Dittavichai, R. (2022). The impact of perceived value on engagement: the role of teacher behavior. International Journal of Educational Management, 36(7), 1176-1192.
Alrashidi, O., Phan, H., Ngu, B. (2016). Academic engagement: An overview of its definitions, dimensions and major conceptualizations. International Education Studies, 9(12), 41-52.
Bachrach, D. G., Powell, B.C., Bendoly, E, Richey, R. G. (2006). Organizational citizenship behavior and performance evaluations: exploring the impact of task interdependence. Journal of Applied Psychology, 91(1), 193-201.
Chen, K., & Chung. J. (2010). Motivation in online learning: Testing a model of self-determinatiotheory. Computers in Human Behavior, 26, 741-752.
Cho, M. H., & Cho, Y. (2014). Instructor scaffolding for interaction and students' academic engagement in online learning: Mediating role of perceived online class goal structures. The Internet and Higher Education, 21, 25-30.
Evans, P., McPherson, G. E. & Davidson, J. W. (2013). The role of psychological needs in ceasing music and music learning activities. Psychology of Music, 41(5), 600-619.
Ghorbani, N. & Watson, P. J. (2004). Two facets of self-knowledge, big five and promotion among Iranian managers. Journal of social behavior and personality: An International Journal, 32, 769-776.
Gunuc, S., & Kuzu, A. (2015). Student engagement scale: development, reliability, and validity. Assessment & Evaluation in Higher Education, 40(4), 587-610.
Holster, J. D. (2021). The influence of socioeconomic status, parents, peers, psychological needs, and task values on middle school student motivation for school music ensemble participation. Psychology of Music, 03057356221098095.
La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Basic psychological needs scales. Journal of Personality and Social Psychology, 79(3), 367-384.
Leung, C. W., Farooqui, S., Wolfson, J. A., & Cohen, A. J. (2021). Understanding the cumulative burden of basic needs insecurities: associations with health and academic achievement among college students. American Journal of Health Promotion, 35(2), 275-278.
Molinari, L., & Mameli, C. (2018). Basic psychological needs and school engagement: A focus on justice and agency. Social Psychology of Education, 21(1), 157-172.
Ng, H. T. H., Zhang, C. Q., Phipps, D., Zhang, R., & Hamilton, K. (2022). Effects of anxiety and sleep on academic engagement among university students. Australian Psychologist, 57(1), 57-64.
Obafemi, S., Nyakudya, M., & Oyetade, K. (2023). Effect of e-Learning Strategies on Learners’ Academic Engagement. Proceedings of the Computational Methods in Systems and Software (pp. 1008-1017). Springer, Cham.
Pintrich, P. R., Smith, D. A., Garcia, T., & Mc Keachie, W. (1991). A manual for the use of the motivated strategies for leanings questionnaire (MSLQ). Journal of Educational Leadership, 55(1), 30-31.
Rach, S. (2022). Motivational states in an undergraduate mathematics course: relations between facets of individual interest, task values, basic needs, and effort. ZDM–Mathematics Education, 1-16.
Roca, J. C., & Gagné, M. (2008). Understanding e-learning continuance intention in the workplace: A self-determination theory perspective. Computers in Human Behavior, 24(4), 1585–1604.
Sedaghat, M., Abedin, A., Hejazi, E., & Hassanabadi, H. (2011). Motivation, cognitive engagement, and academic achievement. Procedia Social and Behavioral Sciences, 2406-2410.
Talley, A. E., Kocum, L., Schlegel, R. J., Molix, L. & Bettencourt, A. (2012). Social roles basic need satisfaction, and psychological health: the central role of competence. Personality and Social Psychology Bulletin, 38(2), 155-173.
Van Leeuwen, A., Hornstra, L., & Flunger, B. (2023). Need supportive collaborative learning: are teachers necessary or do students support each other’s basic psychological needs?. Educational Studies, 49(1), 131-146.
Vanslambrouck, S., Zhu, C., Lombaerts, K., Philipsen, B., & Tondeur, J. (2018). Students' motivation and subjective task value of participating in online and blended learning environments. The Internet and Higher Education, 36, 33-40.
Wang, Y., Tian, L., & Huebner, E. S. (2019). Basic psychological needs satisfaction at school, behavioral school engagement, and academic achievement: Longitudinal reciprocal relations among elementary school students. Contemporary Educational Psychology, 56, 130-139.