Document Type : Original Article

Authors

1 Department of Psychology, University College of Nabi Akram,Tabriz, Iran.

2 Department of Psychology and Counseling, Farhangian University Tabriz, Iran

3 Master's degree in general psychology, non-profit institute, Rushdieh, Tabriz, Iran

Abstract

Self-injury is one of the problems of adolescence that leaves a lot of psychological and social damage. Therefore, the present study aimed to compare belief in a just world, attachment, and self-efficacy in male adolescents with self-injury behavior without suicide and normal behavior. The research method was causal-comparative. The statistical population of this study consisted of all male teenagers in Tabriz city in 1401-1402 who were referred to Tabriz prison reform and education centers. The sample size of the study was 90 people (45 teenagers with self-injury, and 45 teenagers without self-injury) who were selected by a non-random sampling method. Data collection tools included Stone and Douglas's 27-question belief in a just world questionnaire, Hazen and Shiver's 21-question attachment style questionnaire, and the 23-question self-efficacy questionnaire of Mauritian children and adolescents. Multivariate covariance analysis was used to analyze the data. The results of the present study showed that there is a significant difference between belief in a just world, attachment styles and self-efficacy in adolescent boys with self-injurious behavior without suicide and normal behavior (P<0.001). So, believing in a just world, secure attachment styles, and high self-efficacy decrease the amount of self-injury without suicide in male adolescents. 

Keywords

Main Subjects

احمدی مرویلی، ناهید؛ میرزا حسینی، حسن و منیرپور، نادر (1398). نقش سازمان شخصیت و سبک‌های دلبستگی در گرایش نوجوانان به رفتارهای خودآسیب­رسان و خودکشی. نشریه پژوهش توان‌بخشی در پرستاری، 5، 22-15.
بالبی، جان (1399). نظریه دلبستگی، ترجمه کتایون خوشابی. تهران. انتشارات دانژه.
برک، لورای (1392). روان‌شناسی رشد، ترجمه یحیی سیدمحمدی (1383). جلد اول، تهران: نشر ارسباران.
بشارت، محمد علی (1379). بررسی رابطه بهای دلبستگی و مشکلات بین شخصی. نشریه اندیشه و رفتار. 8(4(
بهشتی، مریم (1398). مقایسه سبک‌های دلبستگی و باور به دنیای عادلانه بین دختران نوجوان با رفتارهای خود آسیب‌رسانی و عادی. فصلنامه پژوهش‌های کاربردی در مشاوره. 2(4)، 41-19.
پیوسته‌گر، مهرانگیز (۱۳۹۲). شیوع رفتار خود آسیبی عمدی و رابطه آن با احساس تنهایی و سبک دلبستگی در دانش آموزان دختر. مطالعات در روان‌شناختی. 9(3)، 51.-30.
جائسون، اس ام و ویفن، وی ای (۱۳۸۸). فرآیندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی. ترجمه بهرامی و همکاران تهران. نشر دانژه.
درفشان، مریم و یوسفی، فریده (1396). بررسی رابطه بین ابعاد خودکارآمدی فرزندان با سرمایه‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خانواده، مجله جامعه‌شناسی کاربردی، 25(66)، 91-114.
دهقانی، حمید؛ اکبرزاده، فاطمه؛ خوش‌فر، غلامرضا، و ربانی، رسول (1390)، بررسی تأثیر سرمایه اقتصادی بر شادی جوانان، مجله راهبرد فرهنگ، (13): 183-159.
رشیدی، شیما؛ چوب فروش‌زاده، آزاد و متقی، شکوفه (1401). اثربخشی درمان متمرکز بر شفقت بر مؤلفه‌های خود تعیین‌گیری و افکار خودکشی در نوجوانان دختر دارای سابقه خودزنی. فصلنامه پژوهش‌های نوین روان‌شناختی. 17(68)، 135
ره‌پرداز، فاطمه؛ شیرازی، محمود (1395). نقش باور به دنیای عادلانه در پیش‌بینی رضایت از زندگی دانشجویان دختر دانشگاه سیستان و بلوچستان. مجله مطالعات روا‌‌ن‌شناسی تربیتی. 24، 41.
ساتون، داگلاس (۲۰۰۵). پرسشنامه باور به دنیای عادلانه. ترجمه‌ی گل‌پرور عریضی. تهران.
سجادیان، ایلناز و گل‌پرور، محسن (۱۳۸۷). روابط ساده و چندگانه باورهای دنیای عادلانه و ناعادلانه با وضعیت روانی افراد. روا‌‌‌ن‌شناسی معاصر. 3(1).
شریفی‌پور چوکامی، زینب؛ ابوالقاسمی، عباس؛ کافی ماسوله، سیدموسی (1401). پیش‌بینی خودجرحی بدون قصد خودکشی بر اساس در معرض قرار گرفتن، انتظارات پیامد و خودکارآمدی اجتنابی در دانشجویان دانشگاه گیلان. فصلنامه علمی روان‌شناسی بالینی و شخصیت. 1(20)، 87-75.
طهماسیان، کارینه (۱۳۸۸). رابطه بین ایجاد خودکارآمدی و افسردگی در نوجوانان. فصلنامه روان شناسی کاربردی. 1(9): 83-93.
طهماسیان، کارینه (۱۳۸6). اعتبار، پایایی و هنجاریابی پرسشنامه خود اثرمندی کودکان و نوجوانان در تهران. فصلنامه روان‌شناسی کاربردی. 2(3).
علامه، عاطفه؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ حاجی یخچالی، علیرضا و مهرابی زاده هنرمند، مهناز (1394). مقایسه خودکارآمدی در تعامل با همسالان و شایستگی اجتماعی در دانش‌آموزان پسر با رفتارهای پرخاشگرانه و عادی. شناخت اجتماعی. 4(2)، 137-153.
قمری گیوی، حسین؛ عظیمی، داریوش و مستان­آبادی، شهین دخت (1400). مقایسه الگوهای ارتباطی، خودکارآمدی و جرئت­ورزی در دختران نوجوان با رفتار خودزنی و رفتار عادی. فصلنامه علمی مطالعات اجتماعی روان‌شناختی زنان، (3) 19، 185-212.
گل‌پرور، محسن؛ خاکسار، سرور و خیاطان، فلو (1378). رابطه بین باور به دنیای عادلانه و ناعادلانه با پرخاشگری. نشریه روان‌شناسی تحول، 5 (18)، 136-127.
گل‌پرور، محسن؛ کامکار، منوچهر و جوادی، سارا (1386). رابطه باورهای دنیای عادلانه برای خود و دیگران با سلامت عمومی، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت و منفی و افکار خودکار. دانش و پژوهش در روان‌شناسی کاربردی،31.
گل‌پرور، محسن و جوادی، سیدحمیدرضا (1385). مقایسه نگرش زنان و مردان اصفهانی نسبت به دنیای عادلانه برای زنان و مردان. فصلنامه پژوهشی زنان. 4(16)، 95-4.
میر‌غفاری شاهد، ساناز (1396). رابطه میان سبک‌های دلبستگی و آسیب به خود در نوجوانان شهر تهران. چهارمین کنفرانس بین‌المللی نوآوری‌های اخیر در روان‌شناسی. مشاوره و علوم رفتاری.
نجفی، محمود؛ فولاد­چنگ، محبوبه (1386). رابطه خودکارآمدی و سلامت روان در دانش­آموزان دبیرستانی. دوماهنامه علمی پژوهشی دانشگاه شاهد، 14(26) 81-69.
 
 
Caprara, G.V; Gerbino, M; paciello, M; DiGiunta & L; Pastorelli, C. (2017). Unteracting depression and delinquency in Late adolescence: The role of regulatory. Emotional and in terpersonal self-efficacy beliefs. European Psychologist. 15, 34-480.
Chapman, A.L; Gratz, K.L & Brown, M. Z. (2006). Solving the Puzzle of deliberates self-harm: the experiential avoidance model. Behavior Research and the rapy. 44, 371-339.
Chapman Gettys, k. (2003). Social support, social skills and Educational setting and their Relation to the perceived self-concept of children with Learning.
Cooper, M.L; shaver, p.M & Collin, N.L. (1998). Attachment regulation and adjustment in adolescen. Journal of personality and social psychology.
Cooper, L; shavers, P.R & collins N.L. (1998). Attachment styles émotion regulations and adjustment in adolescence. Journal of persona and social. 74, 1380-1397.
Dalbert, C. (2018). The Jastice Motive as a Personal Resource:Dealing with challenges and Critical life Euents. Newyork.klawer Academic/plenum publishers
Davilam, j; Ransay, M & stienberg, S. (2005). Attachment as valenrability to the development of psychopthology. E.D.L. Hanking S.A.A bela (Eds). development psychopathlogy, Avulner ability_ stress perspective. PP: 215-242.
Furnham, A; procter, E. (1989). Belief in a Just world: Review and critique of the individual difference litevature. British Journal of social psychology. 28, 365-389.
Green berg, M. T. (1987). The in vent Rory of parent- attachment: Individual differences and their relationship to psychological well- being in adolescence. journal of youth and adolescence. 16 (5):427-454.
Hooley, J.M & St Germain, S.A. (2013). “Nonsuicidal Self-Injury, Pain, and Self-Criticism: Does Changing Self-Worth Change Pain Endurance in People Who Engage in Self-Injury?” Clinical Psychological Science. (November, 18). http:// dx.doi.org/10.1177/2167702613509372.
Lerner,M.J;Miller, D.T & Hdmes,J.G. (1976). Deserving and the emergence of forms of justice Inl.Advances in experimental Social Psychology, 133-162.
Lench, H.C; chang Esthers, S. (2007). Belief in an unjust world: when Belifs in a just world faill. Journal of Personality Assesment. 89 (2), 126-135.
Ma, G.X; Fangs, C.y; knauer, C.A; Tan, T; shive, S.F. (2006). To baccodependence. risk Preceptions and self-efficacy among Korean-American smokers Addictive Behaviors. 31, 1776-1784.
Muehlen kamp, J.J. (2005). Self-Injurious Behavior as a separate clinical syndrome. American Journal of orthopsychiatry. 75(2), 324-333.
Mughal, F; Babatunde, O; Dikomitis, L; shaw, S; Townsend, E; Troya, M. I & chew- Graham, C.A. (2019). Self- harm in young people. The exceptional potential of the general practice consultation.
Muris, p; schnidt, H; Lambrich, R & Meesters, C. (2001). protective and vulnerability Factors of Depression in Normal A dolescents. Behavior Research and Theory. 39, 555-565.
Muris, P. (2002). Relationship between self-efficacy and Symptoms of Anxiety Disorders and Depression in a Normal Adolescent Sample. Personality and Individual Differences. 32, 337-348.
Obrien, P. (2014). Moximizing success for drug- offected women after release from prison: Examining access to and use of social services during recentry. Women of criminal justice. 17 (2-3), 95-113.
Orben, A; Tomova, L & Blakemore, S.J. (2020).The effects of social deprivation oh adolescen development and mental health. The Lancet child & Adolescent Health. 4 (8), 634-840.
Rosso, S & Heath, N. (2002). A study of the Frequency of self-mutilation in a community Sample of adolescents. Journal of Youth and Adolescence. 31(1):67-77.