Document Type : Original Article

Authors

1 Assistant Professor, Department of Psychology, Payame Noor University

2 Master of Psychology, Payame Noor University, Golestan, Iran.

Abstract

present study was conducted with the aim of the effectiveness of mindfulness training on improving couples communication patterns in couples seeking divorce. This quasi-experimental study was a pretest, posttest with a control group. The statistical population included all couples seeking divorce who referred to Faraz Counseling Clinic in District 3 of Tehran from the beginning of May to September 2021. Among them, 30 couples were selected by convenience sampling and randomly divided into an experimental group and a control group awaiting treatment. The pairwise communication patterns questionnaire (Christensen and Salawi, 1984) was used to collect data. The results of analysis of covariance showed that mindfulness is effective in improving paired communication patterns (p <0.000). Given the effectiveness of mindfulness training on couples' communication patterns, planning for its use by couples therapists and specialists in family therapy and family health can be effective in improving health-related features.

Keywords

بهشتی نژاد، شکوه؛ خیاطان، فلور؛ و منشئی، غلامرضا. (1398). بررسی و مقایسه درمان‌های ذهن آگاهی و ایماگوتراپی بر کاهش دل‌زدگی زناشویی در زوجین با همسر مبتلا به اختلال بیش‌فعالی/ نقص توجه. مشاوره کاربردی، 9(2)، 44-23.
پرواسی، آزاده؛ محمدخانی، شهرام؛ و حسنی، جعفر. (1395). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر حضور ذهن در رضایت زناشویی زنان مواجه شده با پیمان شکنی همسر: مطالعه تک آزمودنی. روشها و مدلهای روان شناختی، 7(26)، 104-89.
خیرالهی، محمد؛ جعفری، اصغر؛ قمری، محمد؛ و باباخانی، وحیده (1398). طراحی مدل پیش بینی انعطاف پذیری شناختی بر اساس تحلیل روند تغییرات چرخه زندگی در زوجین متقاضی طلاق. فصلنامه فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 39(10)، 96- 85.
داودی، روژین؛ منشئی، غلامرضا؛ و گل پرور، محسن. (1398). مقایسه اثربخشی ذهن آگاهی نوجوان محور با درمان روانشناختی رفتاری و هیجان مدار بر تنظیم هیجان نوجوانان دختر دارای علائم بی موبایل هراسی. نشریه مدیریت ارتقای سلامت، 8(4)،25-16.
رضائیان، حمیدرضا؛ معصومی، سمیرا؛ و حسینیان، سیمین. (1396). بررسی و مقایسه تمایز یافتگی خود، الگوهای ارتباطی و رضایت جنسی در زوج‌های متقاضی طلاق و عادی. مشاوره کاربردی، 7(2)، 17-32.
سالاریان، بهاره؛ شمالی اسکویی، آرزو؛ و عارف‌نظری، مسعود. (1398). اثربخشى ذهن‌آگاهی بر کیفیت زندگى و مدیریت درد مزمن. مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، 62(1)، 506-497.
سعدی پور، اسماعیل؛ سلطانی زاده، هدایا؛ و درتاج، فریبرز. (1399). اثربخشی شناخت‌درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر خودمهارگری و عملکرد تحصیلی دانش آموزان با سطح اضطراب امتحان بالا و پایین. فصلنامه سلامت روان کودک، ۷(۲)، 194-183.
صدقی، پروین؛ و چراغی، اباذر. (1397). بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی و تاب آوری زنان سرپرست خانوار. خانواده پژوهی، 14(4)، 562-594.
صاحب کشاف، زهرا؛ و فرهنگی، عبدالحسن. (1398). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر سبک‌های ارتباطی و رضایت زناشویی زوجین. فصلنامه روان شناسی تحلیلی شناختی، 10(37)، 72-59.
عبادت پور، بهناز. (1379). هنجاریابی پرسشنامه الگوهای ارتباطــی زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تربیت معلم.
کدخدایی، مریم. (1394). مقایسه تحریف های شناختی و الگوهای ارتباطی زویجن متقاضی طلاق و عادی شهر شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد مرودشت.
محمدی پور، محمد؛ شجاعی، نرگس؛ و بخشی پور، ابوالفضل. (1399). تاثیر زوج درمانی را هحل محور بر سازگاری زناشویی، کیفیت روابط زناشویی و سلامت اجتماعی در زوجین متقاضی طلاق. نشریه روانشناسی اجتماعی،14(57)، 131-122.
محمدی، حسنا؛ گودرزی، محمود؛ و رضایی، سحر. (1399). مدل ساختاری تعهد زناشویی براساس باورهای ارتباطی و طرحواره های ناسازگار اولیه با نقش میانجی الگوهای ارتباطی زوجین و رضایت جنسی و سبکهای حل تعارض دانشجویان متاهل دانشگاه پیام نور کرمانشاه. رهیافت های نوین در مطالعات اسلامی، 3(5)، 405-377.
نصراللهی، سارا؛ و تمدنی، مجتبی. (1397). شناسایی الگوهای رفتاری تداوم دهنده مشکلات زناشویی. فرهنگ مشاوره و روان درمانی، 9(34)، 75-58.
هاشمی، سارا؛ و نیک‌پژوه، اکبر. (1397). تعیین اثر درمانگری فراشناختی بر الگوی روابط زوجین در بیماران مبتلا به انسداد عروق کرونر. فصلنامه علمی پژوهشی علوم روانشناختی، ۱۷(۶۵)، 111-95.
یاوری، فاطمه؛ آقایی، اصغر؛ و گل پرور، محسن. (1398). اثرژبخشی زوج درمانی هیجان مدار-فراشناختی و شناخت درمانی مبتنی بر ذهن‌آگاهی بر سرمایه روان‌شناختی زوج‌های دارای فرزند بیش‌فعال. فصلنامه مدیریت ارتقای سلامت، ۸(۳)، 45-35.
Burpee, L., & Langer, E. (2017). Acceptance and mindfulness and marital therapy. Journal of adult development, 12(1), 43-51.
Carpenter, K., Sanford, J., & Hofmann, G. (2019). The effect of a brief mindfulness training on distress tolerance and stress reactivity. Behavior Therapy, 50(3), 630- 645.
Christensen, A., & Sullaway, M. (1984). Communication patterns questionnaire. Unpublished manuscript, University of California, Los Angeles.
Eboni, B., & Deborah, H. (2016). Improving couples’ communication. Gainesville: University of Florida.
Hayes, A. (2012). A versatile computational tool for observed variable mediation, moderation, and conditional process modeling [White paper]. Retrieved from http://www. afhayes.com/ public/ process 2012.
Khaddouma, A., Gordon, C., & Strand, E. (2016). Mindful mates: A pilot study of the relational effects of mindfulness-based stress reduction on participants and their partners. Family Process Journal, 56(3), 631-651.
Mills, L. (2018). Shame and Intimate Abuse: The critical missing Link between cause and cure. Journal of Children and Youth Services Review, 30(6), 631-638.
MacDonald, A., Oprescu, F., & Kean, M. (2018). An evaluation of the effects of mindfulness training from the perspectives of wheelchair basketball players. Psychology of Sport and Exercise, 37(1), 188-195.
Schaan, V. K., Schulz, A., Schachinger, H., & Vogele, C. (2019). Parental divorce is associated with an increased risk to develop mental disorders in women. Journal of Affective Disorders, 257(1), 91-99.
Segal, Z. V., Williams, J. M. G., & Teasdale, J. D. (2018). Mindfulness-based cognitive therapy for depression. Guilford Publications.
Zilincikova, Z., & Kreidl, M. (2018). Grandparenting after divorce: Variations across countries. Advances in Life Course Research, 38(1), 61-71.